וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלה הפסקת אש בת 12 שעות ברצועת עזה

26.7.2014 / 8:00

ההפוגה ההומניטרית, בהסכמת שני הצדדים, החלה ב-8:00. זמן קצר לפני כן עוד היתמר עשן כבד בשמי הרצועה. דובר צה"ל הדגיש כי גם במהלך ההפוגה תימשך הפעילות לנטרול המנהרות

צילום: דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: קשת סידי; קריינות: אביב אברמוביץ'

הפסקת אש הומניטרית בת 12 שעות ברצועת עזה נכנסה לתוקפה ב-8:00 בבוקר (שבת). זמן קצר לפני כן עוד דיווחו הפלסטינים על לחימה הניטשת ברצועה, ובתמונות ניתן היה לראות עשן כבד מיתמר. מדובר צה"ל נמסר הבוקר כי גם במהלך ההפוגה, תימשך הפעילות לנטרול מנהרות חמאס. דובר צה"ל ציין עוד כי תושבי השכונות בעזה שנדרשו להתפנות בשל פעילות הצבא, התבקשו שלא לשוב לבתיהם.

הלילה אישר גורם ישראלי בכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים לבקשת שר החוץ האמריקני ג'ון קרי להפוגה זמנית באש. סוכנויות הידיעות דיווחו כי חמאס הסכים גם הוא להפסקת האש. בשעות הבוקר דיווח העיתון הטורקי "הורייט" כי אנקרה מקיימת מגעים ישירים עם ישראל ועם מצרים בניסיון להגיע להפסקת אש כוללת יותר בעזה. על פי הדיווח, שבו צוטט שר החוץ הטורקי אחמד דאווטאולו, גורם בכיר בממשלת טורקיה נמצא בקשר ישיר עם אחד מיועציו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. פרטים בנוגע לשיחות מול מצרים לא נמסרו.

בתוך כך, משרד הבריאות בעזה מסר הבוקר כי זמן קצר לפני שהפסקת האש נכנסה לתוקפה נהרגו 18 בני משפחה אחת בתקיפת טנק של צה"ל ממזרח לחאן יונס שבדרום הרצועה. בכך עלה ל-881 מניין הפלסטינים שנהרגו מאז תחילתו של מבצע "צוק איתן" ב-8 ביולי. מאוחר יותר דווח על עשרות גופות שהוצאו מבין ההריסות בחסות הפסקת האש.

מבצע "צוק איתן" - כל הכותרות:
מפקד מגלן: איתרנו מנהרת טרור בעומק 25 מטר
חשיפה: זהו מסמך קרי להפסקת האש בין הצדדים
מפקד פיקוד דרום: כל יום נוסף יאפשר להכות בחמאס

ג'ון קרי, באן קי-מון, סמאח שוכרי ונביל אל-ערבי במסיבת עיתונאים בקהיר, 25 ביולי 2014. AP
"יש בעיות של מסגרת שעדיין לא הוסכמו". קרי ועמיתו המצרי סאמח שוכרי, אמש בקהיר/AP

מוקדם יותר אמש דחו חברי הקבינט המדיני-ביטחוני פה אחד יוזמה נרחבת יותר להפסקת אש בת שבעה ימים שגיבש שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. גורמים מדיניים אמרו לוואלה! חדשות כי השרים, שנפגשו בתל אביב, החליטו אמנם לא לקבל בשלב הזה את הצעתו של קרי, אך להשאיר פתח לדיון בנושא כדי לשפר את ההצעה. לטענתם, ישראל מעוניינת שתישמר לה הזכות לפעול נגד המנהרות ההתקפיות המגיעות לשטח ישראל.

שר החוץ קרי כינס אמש מסיבת עיתונאים בבירה המצרית, ובה התייחס למתווה הפסקת האש שגיבש להפסקת הלחימה בין ישראל לבין חמאס. "ברגע זה אנו חותרים להפסקת אש הומניטרית של שבעה ימים, שבהם יידונו הצרכים החברתיים והכלכליים של הפלסטינים, כדי להביא את הצדדים לנסות לייצר הפסקת אש לטווח ארוך", אמר קרי. במסיבת העיתונאים שכינס השתתפו גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, ושר החוץ המצרי סאמח שוכרי.

"מדוע זה לא הושג?", שאל קרי, "מפני שעדיין יש בעיות של מסגרת ומונחים שעדיין לא הוסכמו. "יחד עם זאת", הוסיף, "נראה שיש לנו בסיס טוב כדי להשיג הסכם ונמשיך לדון בזה". בהתייחסו לנכונות כוונותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להיענות בסופו של דבר ליוזמה שהציג להפסקת האש, ציין קרי כי "נתניהו הבהיר שהוא רוצה לנסות להתקדם, והתחייב שהוא יסייע לצמצם את הפערים במהלך הימים הקרובים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכ"ל האו"ם באן קי-מון במסע"ת. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"לנסות לייצר הפסקת אש לטווח ארוך". נתניהו ומזכ"ל האו"ם באן, השבוע בישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

"אני רוצה להודות לסיסי ולאבו מאזן, שהיה מעורב באופן נלהב בניסיונות להשיג הפסקת אש", הוסיף קרי, שימריא הלילה לפריז, שם תתכנס היום ועידה בינלאומית במטרה להביא להפסקת אש בעזה, ותכלול נציגים מארצות הברית, האיחוד האירופי, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, טורקיה וקטאר.

"השגנו התקדמות מסוימת היום, זהו מאמץ רחב וצריך לעשות משהו", אמר אמש. "אי אפשר להפריז במשמעותם של האירועים בשטח - בעזה, בגדה ובישראל. בישראל מיליוני אזרחים חיים תחת איום הרקטות של חמאס וצריכים לחפש מקלט בכל רגע. אפילו השיחה השלי עם ראש הממשלה נתניהו הופסקה בגלל אזעקה. במקביל, מאות פלסטינים נהרגו בעזה. העולם כולו צופה בתמונות. גם ישראל וגם הפלסטינים ראויים לחיות חיים נורמליים. גם אם אפשר להשיג אמצעים טקטיים על ידי אלימות, זה לא ישיג את המטרות ששני הצדדים רוצים".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי – יוני 2014. AP
מצרים תסייע במאמצי התיווך בין ישאל לחמאס. נשיא מצרים סיסי/AP

אחר הצהריים פורסמו לראשונה בוואלה! חדשות, מפי מקורות ערביים, הפרטים המרכזיים בהצעתו של שר החוץ האמריקני לישראל ולחמאס. לפי המתווה של קרי, הפסקת האש תיכנס לתוקפה מיד עם הכרזתו של שר החוץ על הסכמת הצדדים להצעה האמריקנית. 48 שעות מרגע כניסת הפסקת האש לתוקפה, יחלו מגעים בין שלוש משלחות: ישראלית, פלסטינית ומצרית בקהיר, סביב דרישות חמאס להסרת המצור.

במקביל, כל הפעולות הצבאיות של שני הצדדים יוקפאו. על פי גורמים פלסטיניים, משמעות הדבר היא שגם הפעילות להריסת מנהרות תיעצר מיד. את עמדות חמאס במשלחת לקהיר תייצג המשלחת הפלסטינית שתורכב מנציגים של כמה מהפלגים הפלסטינים, ובהם פתח, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. הדיונים יתקיימו בכל ימי הפסקת האש שיקצבו האמריקנים, בין חמישה לשבעה ימים.

חאלד משעל - ראש הלשכה המדינית של חמאס. דוחה, קטאר, 23 ביולי 2014. AP
חמאס עדיין לומד את הצעתו של קרי. חאלד משעל/AP

הדיונים בין המשלחות לא יתקיימו בצורה של שיחות, כי אם בעקיפין. כלומר, המשלחת המצרית תיפגש עם נציגים של ממשלת ישראל ולאחר מכן בנפרד עם המשלחת הפלסטינית. במהלך השיחות, יידונו נושא פתיחת המעברים לישראל, מעבר רפיח, שחרור אסירי עסקת שליט שנעצרו שוב, שחרור אסירי הפעימה הרביעית, הרחבת התחום המותר לדיג ל-12 מייל וכן הקמת נמל ימי ברצועה.

חמאס מצדו טרם השיב למתווה הצעתו של קרי. גורם בכיר בארגון אמר אחר הצהריים כי ארגונו עדיין לומד את ההצעה האמריקנית, וכי התשובה הרשמית של הארגון תינתן עד מחר. לדבריו, האמריקנים הציגו ערבויות כלליות דרך קטאר להסרת המצור. עם זאת, הדגיש כי ההצעה מציינת מפורשות "שכל הפעולות הצבאיות יעצרו, ומכאן שגם פעילות הריסת המנהרות חייבת להיפסק".


(עדכון ראשון: 21:57)

חיילי שריון מחטיבה 7 נערכים ליד רצועת עזה. נועם מושקוביץ
אזרחית שהביאה מזון לחיילים גבול הרצועה/נועם מושקוביץ
אישה פלסטינית מתאבלת על ביתה שברצועת עזה לאחר תקיפת חיל האוויר במקום, יולי 2014. רויטרס
אישה פלסטינית מתאבלת לאחר תקיפת חיל האוויר בעזה, אתמול/רויטרס
חשיפת אמצעי לחימה בעזה. דובר צה"ל
חשיפת אמצעי לחימה בעזה/דובר צה"ל
ילדים רבים נפגעו בהפצצת ביה"ס ופונו לבית החולים ברצועת עזה. יולי 2014. מתוך האתר מען, צילום מסך
ילד שפונה לבית חולים בעזה לאחר הפצצות/צילום מסך, מתוך האתר מען
הלוויתו של סגן פז אליהו שנפל בעזה במבצע צוק איתן, בעברון. יולי 2014. אדריאן הרבשטיין
הלווייתו של סגן פז אליהו שנפל בעזה, השבוע/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully