וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: אזעקה נשמעה בחיפה, לא אותרו נפילות

אזרחים דיווחו על שמיעת הדי פיצוצים, וכוחו תהביטחון עורכים סריקות לאיתור שרידי רקטות. אישה כבת 70 נהרגה בעת שהייתה בדרכה למקלט בזמן האזעקה. רקטות יורטו גם בשמי הדרום

צילום: שי מכלוף, יותם רונן, עומר מירון, ניב אהרונוסון, יואב דודקביץ', דו"צ, רויטרס, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

אזעקות נשמעו הלילה (שישי) באזור הערים חדרה וחיפה. טרם דווח על נפילות או על יירוט של רקטות, אך אזרחים דיווחו על שמיעת הדי פיצוצים מיד לאחר הצפירות. כוחות הביטחון עורכים סריקות בניסיון לאתר שרידי רקטות. עד כה לא דווח על נפגעים או על נזק כתוצאה ישירה מהרקטות, אולם אישה כבת 70 מתה הלילה בעת שהייתה בדרכה למקלט בביתה שבשכונת ואדי ניסנאס שבחיפה בזמן הישמע האזעקה. צוות ניידת טיפול נמרץ של מד"א שהגיע למקום ביצע בה פעולות החייאה, בסופן נקבע מותה.

"שמעתי אזעקה וכעבור דקה מספר פיצוצים חזקים", סיפר נחום, תושב חדרה. "ידעתי שזה יגיע לחדרה ולחיפה. אנחנו במלחמה וצריך להבהיר לאויב שלנו שיש מחיר כבד למי שמכניס חמישה מיליון תושבים למקלטים ומשבש לו את שגרת החיים". רחל, תושבת חדרה גם היא, טענה כי זו "מציאות בלתי נסבלת. להתעורר בשעה 3:30 לקול הסירנות ולרוץ למקלט עם שלושה ילדים קטנים בזמן שבעלי במילואים בצו 8 זה סיוט בלתי נתפס".

במקביל, נמשך הלילה הירי לעבר יישובי הדרום. אזעקת "צבע אדום" נשמעה ביישובי עוטף עזה ובאשקלון, שם יירטה מערכת "כיפת ברזל" רקטה בשמי העיר. אמש נורו מטחים כבדים לעבר דרום הארץ. רקטות ששוגרו מרצועת עזה פגעו באשדוד ובבאר שבע. בשני האירועים לא היו נפגעים אולם נזק נגרם לרכוש וכמה כלי רכב עלו באש באשדוד. באשכול נפגעו שני חיילים קל ובינוני מפגיעת פצצת מרגמה. הם הועברו להמשך טיפול בבית החולים סורוקה שבבאר שבע. אזעקות נשמעו אמש גם בדימונה, בירוחם, בדרום הר חברון, ברחבי לכיש, במצפה רמון ובערד. בסך הכול, נורו בתוך דקות ספורות כ-50 רקטות על הנגב. שני מטחים נוספים נרשמו לעבר אשדוד. כמה רקטות נורו על המועצה האזורית באר טוביה וגן יבנה, אולם הן לא גרמו לנזק או נפגעים.

מבצע "צוק איתן" - כל הכותרות:
סיור בזיקים לאחר ניסיון החדירה: "זה מטלטל"
פגיעה ישירה בבית בבאר שבע: "היינו בממ"ד וניצלנו"
תושב הדרום חפר לעצמו בונקר: "לא היה לאן לרוץ"
אלקין: "הודלף מידע מהסקירה הביטחונית של נתניהו"

טווח הירי מתרחב: רקטה מרצועת עזה נחתה בחדרה. שלומי גבאי
שרידי רקטה שנפלה בחדרה, השבוע/שלומי גבאי

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחח בטלפון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והבהיר לו כי ארצות הברית מוכנה לתווך במגעים בין ישראל לבין חמאס על מנת להביא להפסקת אש בין הצדדים ולחזור להבנות שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן" בסוף שנת 2012. בהודעה שהפיץ הלילה הבית הלבן, נמסר כי הנשיא האמריקני הביע דאגה בכל הנוגע להמשך ההסלמה מול ארגוני הטרור ברצועה, והדגיש את הצורך של כל הצדדים לעשות כל מה שהם יכולים בניסיון להשיב את השקט לאזור. לצד הצעתו לפשר בין ישראל לבין חמאס, ציין אובמה בפני נתניהו את העובדה כי ארצות הברית מגנה את ירי הטילים לעבר ישראל ואישר את זכותה להגן על עצמה.

השיחה הישירה בין שני המנהיגים, מצטרפת לדברים שאמר אתמול לוואלה! חדשות גורם פלסטיני בכיר, לפיהם וושינגטון כבר החלה בתיווך בין הצדדים בניסיון להשיג הפסקת אש בלחימה. לטענת הגורם הפלסטיני, פיל גורדון, יועצו של אובמה לענייני המזרח התיכון, ביקר אתמול ברמאללה ונפגש שם עם נציגים של הרשות. לדבריו, גורדון ביקש מבכירים ברשות לפעול מול חמאס במטרה להביא להסכמה על עצירת הירי לעבר ישראל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
אובמה ונתניהו בבית הלבן/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

בכירים ברשות אכן פנו לחמאס, אולם הבינו כי הארגון השולט ברצועת עזה אינו מעוניין בהפסקת אש. אנשיו אף טענו כי "אין על מה לדבר". לוואלה! חדשות נודע כי גורדון נפגש גם עם גורמים בכירים בישראל ושמע מהם דברים דומים לאלה של חמאס. לטענתם, ישראל אינה רוצה בתיווך אמריקני או אחר להפסקת אש ומשדרת מסר כי בכוונתה להמשיך בלחימה מול חמאס.

נפילת רקטה בחניה של מוסד חינוכי בשער הנגב. יולי 2014. משטרת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
נפילת רקע בסמוך למוסד חינוכי בנגב, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, משטרת ישראל

מקורות פלסטיניים אחרים מסרו כי השגריר הנורבגי בקהיר נפגש עם סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, ששוהה בבירה המצרית - וכי השגריר הבין מבכיר החמאס שהארגון אינו רוצה בהפסקת אש. לדברי המקורות, ניכר כי הזרוע הצבאית של חמאס היא שמכתיבה לצמרת המדינית את האירועים וקובעת לאן פני הארגון. המקורות ציינו את שמותיהם של מרואן עיסא, מוחמד דף, ראיד אל-עטאר, מוחמד ויחיא אל-סנוואר ואחרים, חברי המועצה הצבאית של חמאס, כמי שמובילים את הקו שמסרב לדבר על הפסקת אש.

מטחי רקטות בשמי ראשון לציון. יולי 2014. אורי בני, תמונות גולשים
רקטות בשמי ראשון לציון, אתמול/תמונות גולשים, אורי בני

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה אתמול דיון מיוחד בהסלמה בין ישראל לבין חמאס. את הדיון יזמו מדינות ערב, בניסיון להגיע להחלטה לגבי המבצע הישראלי. המטרה, לדבריהן, היא לפגוע בתמיכה הבינלאומית עד כה בישראל. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, קרא בפתח הדיון למנוע הסלמה בין הצדדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השמיע אזעקה במהלך הדיון. פרושאור/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הדיון השמיע שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, אזעקה כמו זו שנשמעת ביישובי הדרום לאחר שיגור רקטה, והדגיש בפני הנוכחים שלתושבי הדרום יש לא יותר מ-15 שניות על מנת להגיע למרחב המוגן. במהלך נאומו תקף פרושאור את הקהילה הבינלאומית על כך ששיבחה את הסכם הפיוס בין פתח לבין חמאס ותמכה בהקמת ממשלת האחדות הפלסטינית. הוא אמר לחברי המועצה כי חמאס עושה שימוש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי, כדי שיוכל לשגר רקטות על אזרחים ישראלים.

השגריר הפלסטיני לאו"ם, ריאד מנסור, אמר במהלך הדיון כי הקהילה הבינלאומית מחויבת לדאוג להגנתם של אזרחים פלסטינים במסגרת אמנות ז'נבה בנוגע לדיני מלחמה וכיבוש. "ישראל הפרה בבירור את אחריותה ככוח כובש להבטיח את בטיחותם של האוכלוסיה האזרחית", אמר. מנסור הוסיף כי יו"ר הרשות אבו מאזן ביקש משוויץ, כאפוטרופוסית אמנות ז'נבה, לכנס ועידה של המדינות החתומות על אמנת ז'נבה הרביעית, המתייחסת להגנת אזרחים במלחמה. לדבריו, בכירים פלסטינים רוצים שהמדינות "ישקלו צעדים על מנת לעמוד בהתחייבויותיהן על פי הסעיף הדורש הטלת סנקציות בתגובה להפרות חמורות של האמנה, ויישמו אותה בשטחים הפלסטיניים הכבושים".

(עדכון ראשון: 0:56)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully