וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "נעשה הכול לשמור על יציבותה של ירדן"

30.6.2014 / 18:28

כשברקע הדיווח שישראל הסכימה לסייע לעמאן אם תותקף, שר החוץ אמר כי יציבותה היא "אינטרס ישראלי לאומי". בפגישה עם עמיתו הגרמני, הביע תקווה שהעולם יתנער מממשלת פתח-חמאס

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(נתניהו, אמש: לחזק את ירדן ולתמוך בעצמאות כורדית)

שר החוץ אביגדור ליברמן התייחס היום (שני) להתפוררותה של עיראק ולהשלכות האפשריות על ירדן השכנה, ואמר כי יציבותה של הממלכה ההאשמית היא "אינטרס לאומי חיוני של מדינת ישראל" וכי "נעשה הכול על מנת לשמור על יציבותה". הדברים נאמרו ימים ספורים אחרי פרסום, לפיו ישראל כבר הביעה הסכמה לסייע צבאית לעמאן במקרה שזו תותקף על ידי סונים קיצונים מארגון דאעש, שרשם הישגים רבים בעיראק בשבועות האחרונים.

עוד בוואלה! חדשות:
מחדל הטיפול בדיווח החטיפה: שורת הדחות במשטרה
"רינת נלחמה במפלצת, אנחנו נילחם שיירקב בכלא"
משרד הפנים מזהיר: עסקים שייפתחו בשבת - ייסגרו

שר החוץ אביגדור ליברמן ועמיתו הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאייר במסיבת עיתונאים בברלין. 30 ביוני 2014. AP
"להדק את שיתוף הפעולה". ליברמן עם עמיתו הגרמני שטיינמאייר, היום בברלין/AP

באותו עניין, ולמחרת הבעת התמיכה הגלויה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהקמת מדינה כורדית עצמאית, הוסיף ליברמן כי עתידה של עיראק "תלוי באנשים שחיים בה". לדבריו, "לישראל אין עניין להתערב לטובת פתרון כזה או אחר או לתת עצות, אך המציאות כפי שנראית עכשיו היא כזו שמדינה כורדית עצמאית הופכת לעובדה קיימת".

שר החוץ אמר את הדברים במסיבת עיתונאים בברלין, שכונסה אחרי פגישתו עם עמיתו הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר. לקראת חידושן של שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בשבוע הבא, ליברמן ציין במסיבת העיתונאים כי ישראל מצפה מהקהילה הבינלאומית לפעולה באופן נחוש מול טהראן, כפי שנעשה בעניין הוצאת הנשק הכימי מסוריה. הוא הדגיש כי אסור לאפשר לטהראן להעשיר אורניום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן. 16 בינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ישראל תעזור? מלך ירדן עבדאללה ונתניהו בפגישה בעמאן, בינואר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בין הנושאים העיקריים שנדונו בפגישתם של שרי החוץ היה המצב בין ישראל לפלסטינים. ליברמן אמר לעמיתו כי מאז הפיוס בין פתח לחמאס והקמת ממשלת האחדות, קיבל חמאס "זריקת עידוד" מהתגובות החיוביות בעולם. לדבריו, הדבר בא לידי ביטוי בהתגברות הטרור מצד חמאס – בחטיפת שלושת הנערים בגוש עציון ובירי מרצועת עזה אל הנגב המערבי. "מוטב מאוחר מאשר אף פעם ואנו מצפים מהקהילה הבינלאומית שלא לתת לגיטימציה לחמאס או לממשלה שהוא שותף בה, ולהתנער ממנה באופן מוחלט", אמר ליברמן בפגישה. הוא הזהיר כי לישראל לא תהיה ברירה אלא להגיב ביד תקיפה אם ירי הרקטות ופצצות המרגמה יימשך.

מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
"מוטב מאוחר מאשר אף פעם". חמאס ופתח מודיעים על הפיוס, באפריל/רויטרס

באשר לתהליך השלום שעלה על שרטון לפני כחודשיים, ליברמן אמר בפגישה כי הוא מצפה מאירופה "לא ללכת בדרך הקלה והמוכרת שבה כופים על ישראל והפלסטינים משא ומתן מאולץ, שבסופו הפלסטינים מסרבים לכל פשרה והעולם מאשים את ישראל בכישלון", אלא "לנסות וללכת בדרך אחרת באמצעות לחץ על מדינות ערב המתונות כדי שיוציאו לאור וימסדו את הקשרים עם ישראל כחלק מהסדר אזורי כולל".

לדברי ליברמן, "רק מהלך כזה יוביל באמת את המזרח התיכון להתמודדות טובה יותר עם האתגרים שעומדים בפניו לנוכח האירועים בסוריה, בלוב, בעיראק, והתנהלותה של איראן". הוא הוסיף כי אם גרמניה, צרפת וארצות הברית יובילו את העניין ויפעילו את השפעתן לשם כך, "התוצאות יהיו משמעותיות מאוד ומהירות יותר מ'המסלול לשומקום' שבו מתנהל המו"מ בין ישראל לפלסטינים כבר 21 שנים".

במלאות 50 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ירושלים לברלין, ליברמן אמר לשטיינמאייר כי יש להגביר ולהדק עוד יותר את שיתוף הפעולה. הוא הציע לנהל "דיאלוג אסטרטגי קבוע ורם-דרג, אמיתי, כן ומעמיק במגוון נושאים הנוגעים לשתי המדינות".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully