וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: אטיל וטו על סנקציות חדשות נגד איראן

בנאום "מצב האומה", הבהיר הנשיא שלא יאפשר לרפובליקנים בקונגרס להמשיך לסכל את מאמצי החקיקה שלו. במסר לישראל, הדגיש: אמריקה תמיד לצדכם. לא נאפשר לאיראן להתחמש בגרעין

צילום: רשת PBS, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שב והדגיש הלילה (רביעי) את מחויבותה של ארצו לביטחון ישראל ואת נחישותו למנוע נשק גרעיני מאיראן. בנאום "מצב האומה", השישי מאז שנבחר לתפקיד ב-2008, הבהיר אובמה כי לא יאפשר להטיל עיצומים נוספים על איראן – לאחר שההסכם ההיסטורי שהושג בז'נבה נכנס לתוקפו. "אם הקונגרס ישלח לי עכשיו הצעה חדשה לסנקציות שיאיימו לשבש את השיחות האלה (עם איראן), אני אטיל וטו".

בנאום, אותו נשא אובמה בפני שני בתי הקונגרס, אמר אובמה כי הדיפלומטיה האמריקנית "היא שעצרה את התקדמות תכנית הגרעין של איראן – והסיגה חלקים מהתכנית הזאת לאחור, לראשונה זה עשור". לדבריו, "בזמן שאנו מכונסים כאן היום, איראן החלה להשמיד את מאגרי האורניום המועשר לרמות גבוהות. היא לא מתקינה סרכזות מתקדמות. בדיקות חסרות תקדים מסייעות לעולם לוודא, מדי יום, שאיראן אינה בונה פצצה. יחד עם בעלות בריתנו ושותפותינו, אנו מחויבים למשא ומתן ולראות אם ניתן להשיג בדרכי שלום את המטרה המשותפת לכולנו: למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני".

ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014. AP
חזר על מחויבותו לביטחון ישראל. אובמה, הלילה/AP

הנשיא האמריקני הדגיש כי בכל הקשור לסוגיה האיראנית, יש לתת סיכוי לדיפלומטיה. "המשא ומתן יהיה קשה. הוא אולי לא יצליח. אנחנו עוקבים אחרי תמיכתה של איראן בארגוני טרור כמו חיזבאללה, שמאיימים על בעלות בריתנו. אי אפשר לסלק את חוסר האמון בין המדינות שלנו (ארה"ב ואיראן)", אמר. "אבל, המשא ומתן הזה אינו נשען על אמון. כל הסכם ארוך טווח שנסכים לו, חייב להיות מבוסס על פעולות שישכנעו אותנו ואת הקהילה הבינלאומית שאיראן אינה בונה פצצה גרעינית".

חדשות נוספות בנושא:
יעלון על איראן: ”משטר משיחי-אפוקליפטי שיש לעצור”
שר החוץ האיראני: ”לא הסכמנו לפרק שום דבר”
רוחאני בדאבוס: נכנסים לעידן חדש של יחסים עם ארה”ב

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014. AP
אובמה, הלילה בקונגרס עם שר החוץ קרי, שר האוצר לו ושר ההגנה הייגל/AP

הוא התייחס בדבריו גם לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, בו לוקחת ארה"ב תפקיד מרכזי. "הדיפלומטיה האמריקנית תומכת בישראלים ובפלסטינים במשא ומתן הקשה אך הכרחי לסיום הסכסוך שם – להשיג כבוד ומדינה עצמאית לפלסטינים, ושלום בר-קיימא וביטחון לישראל, מדינה יהודית שיודעת שאמריקה תמיד תהיה שם לצדה", אמר אובמה.

מסר ברור לרפובליקנים: מתי שאוכל - אפעל ללא חקיקה בקונגרס

אובמה התייחס בנאומו להישגיו בכהונתו הראשונה ובשנתו הראשונה לכהונה השנייה: "שיעור האבטלה הנמוך ביותר זה יותר מחמש שנים. שוק דיור מפותח. מגזר ייצור שמוסיף מקומות עבודה בפעם הראשונה מאז שנות ה-90. יותר נפט מתוצרת מקומית מאשר שאנו קונים מיתר העולם – בפעם הראשונה שזה קורה זה 20 שנה. הגירעונות שלנו נחתכו ביותר ממחצית. ולראשונה זה עשור, אנשי עסקים ברחבי העולם הכריזו שסין אינה עוד המקום הטוב ביותר להשקיע בו – אלא ארה"ב". הוא סיכם: "זו הסיבה שאני מאמין שזו יכולה להיות שנה של פריצת דרך לארה"ב".

אובמה דיבר על ההישגים הכלכליים, לצד הכישלונות. "כיום, לאחר חמש שנים של צמיחה כלכלית, רווחי החברות ומחירי המניות רק לעיתים רחוקות היו גבוהים יותר, ואלה שבראשן מעולם לא שגשגו יותר", אמר אובמה. "אבל השכר הממוצע כמעט ולא השתנה. חוסר השוויון העמיק. העובדה הקרה והקשה היא שאפילו בעיצומה של התאוששות, יותר מדי אמריקנים עובדים יותר מתמיד רק כדי לשרוד – שלא לדבר על להתקדם. ויותר מדי עדיין בכלל אינם עובדים".

נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאום "מצב האומה" בפני הקונגרס, 29 בינואר 2014. רויטרס
דיבר על ההישגים לצד הכישלונות. אובמה, הלילה/רויטרס

"העבודה שלנו היא לשנות את המגמות הללו", הדגיש אובמה. "זה לא יקרה מיד, ולא נסכים על הכול. אבל מה שאני מציע הלילה זה קבוצה של הצעות מעשיות וממוקדות להאיץ את הצמיחה, לחזק את מעמד הביניים ולבנות סולמות חדשים של הזדמנויות למעמד הביניים". הוא שלח עקיצה ליריביו הרפובליקניים, שסיכלו את רוב היוזמות שביקש להעביר, ואמר: "חלק (מההצעות) דורשות פעולה של הקונגרס ואני משתוקק לעבוד עם כולכם, אבל אמריקה אינה עומדת מלכת – וגם אני לא. לכן, היכן ומתי שאוכל לפעול ללא חקיקה כדי לתת עוד הזדמנויות ליותר משפחות אמריקניות, זה מה שאעשה".

אובמה העלה בנאומו כמה נושאים עליהם הוא מתכוון לשים את הדגש בהמשך כהונתו. בין היתר, הוא דיבר על העלאת שכר המינימום לעובדי הקבלן הפדרליים, מאבק בקטל בעזרת הנשק החם, הגנה על רפורמת הבריאות, שוויון הנשים, רפורמה במס ורפורמת הגירה.

ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014. GettyImages
הגברת הראשונה מישל אובמה עם פצוע המלחמה המשוקם קורי רמסבורג/GettyImages
ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014. GettyImages
שופטי בית המשפט העליון. מימין - הנשיא, השופט ג'ון רוברטס/GettyImages
ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014. GettyImages
הסנאטורים הרפובליקנים טד קרוז ולינדסי גראהם מאזינים בחוסר נחת לנאום/GettyImages
ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014. GettyImages
ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014/GettyImages
ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014. GettyImages
ברק אובמה - נאום מצב האומה השישי. ינואר 2014/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully