וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קרי הציג לנתניהו יוזמת שלום במפגש חשאי עם א-סיסי ועבדאללה לפני כשנה"

לפי דיווח ב"הארץ", ראש הממשלה הסתייג מהצעתו של שר החוץ האמריקני, שיזם את המפגש בעקבה, בטענה כי יתקשה להשיג רוב בקואליציה. ההצעה כללה הכרה בישראל כמדינה יהודית - תנאי שנתניהו הדגיש כמכשול עיקרי לשלום. בלשכת רה"מ סירבו להתייחס לפרטים

צילוום: ערוץ 20

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בחשאי לפני כשנה עם שר החוץ של ארצות הברית לשעבר ג'ון קרי, מלך ירדן עבדאללה ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. בפגישה, שהתקיימה בעקבה שבירדן, הציג קרי מתווה ליוזמת שלום אזורית, שכללה הכרה בישראל כמדינה יהודית וחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים בתמיכת מדינות ערב, אולם נתניהו התחמק מלהשיב בחיוב בטענה כי יתקשה להשיג למהלך רוב בקואליציה. כך דווח הבוקר (ראשון) בעיתון "הארץ".

יוזם הפסגה, שהתקיימה בנובמבר 2015, היה קרי. שבועיים לאחר הפגישה החלו המגעים בין נתניהו יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) בנוגע להקמת ממשלת אחדות, אך אלו לא הבשילו למעשים.

הפרטים על הפגישה החשאית והיוזמה הגיעו לידי "הארץ" משיחות עם פקידים בכירים לשעבר בממשלו של ברק אובמה, אשר ביקשו לשמור על עילום שם בשל רגישות הנושא. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפרטים.

לקריאה נוספת:
בתוך הכאוס של וושינגטון, נתניהו זכה לקבלת פנים של מנצחים
נתניהו בריאיון בארה"ב: השליטה הביטחונית - תנאי הכרחי להסכם
נתניהו: אבחן ריסון הבנייה בהתנחלויות, ביקשתי הכרה בגולן

ראש הממשלה בנימין נתניהו שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי.. AP
התחמק מהצעת השלום האזורית. נתניהו וקרי/AP

על פי הדיווח, המתווה של קרי כלל שישה עקרונות הנוגעים לליבת הסכסוך: גבולות - גבולות בינלאומיים בטוחים ומוכרים בין ישראל למדינת פלסטינית על בסיס קווי 1967, לרבות חילופי שטחים; שתי מדינות - מימוש החלטת 181 של האו"ם, המכירות בשתי המדינות זו לצד זו; פליטים - פתרון מוסכם לנושא, אשר לא ישפיע על אופייה הבסיסי של ישראל; ירושלים - בירת שתי המדינות, ובה גישה חופשית לאתרים הקדושים; ביטחון - הבטחת ביטחון לשתי המדינות, כשפלסטין מדינה ריבונית ומפורזת; וסיום הסכסוך - סוף לתביעות שני הצדדים.

טרם פגישת ארבעת המנהיגים, שוחח קרי עם כל אחד בנפרד וביקש מעבדאללה וא-סיסי לתמוך ביוזמתו ואף לגייס את תמיכתן של מדינות ערב נוספות. במהלך הפגישה, דווח כי השניים נענו בחיוב וניסו לשכנע את נתניהו לקבל את עקרונות ההצעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בקהיר, מאי 2016. AP
נשיא מצרים ניסה לשכנע את נתניהו לקבל את עקרונות המתווה. סיסי ואבו מאזן/AP

נתניהו הצהיר בנאום בר אילן ב-2009 כי יקדם פתרון לסכסוך בין ישראל לפלסטינים על בסיס עקרון שתי מדינות לשני עמים. בשנים האחרונות חזר ואמר ראש הממשלה כי על מנת להתקדם במסלול זה, הפלסטינים צריכים להכיר בישראל כמדינה יהודית, וזו תחיה לצד מדינה פלסטינית מפורזת.

כך, למשל, בנאום לפני כשנה בפורום סבן בוושינגטון, שהתקיימה שבועות בודדים לאחר הפגישה החשאית, אמר נתניהו כי הכרת הפלסטינים במדינה יהודית היא סלע המחלוקת. "ההתנחלויות והכיבוש אינם שורשי הסכסוך, הכול מתחיל בהכרה במדינה יהודית", אמר.

יממה קודם לכן, תקף קרי את נתניהו באותו הפורום, ואמר כי מהלכיו של ראש הממשלה מחסלים את הרעיון לפתרון מוסכם על הצדדים. "המגמה הנוכחית בין ישראל והפלסטינים מובילה למציאות של מדינה דו-לאומית. בישראל מבינים את המשמעויות של זה? ראש הממשלה נתניהו אמר שהוא מחויב לשתי מדינות, אבל במקביל, שרים בממשלה שלו אומרים שלעולם לא תהיה מדינה פלסטינית. תמיד תהיה סיבה למה לא לפעול ולעשות, אבל צריך להסתכל מעבר לפוליטיקה של אותו הרגע", רמז שר החוץ האמריקני לשעבר לנתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully