וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי העולם ספדו לפרס: "שינה את מסלולה של ההיסטוריה"

28.9.2016 / 13:30

ראשי מדינות ופוליטיקאים בהווה ובעבר הביעו את תנחומיהם על לכתו של הנשיא התשיעי. "הוא הרחיב את הדמיון המוסרי שלנו", מסר אובמה. ביל קלינטון: "אתגעגע לחברי המבריק". פוטין: "תרם רבות לשלום"

בווידאו: נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס הלך לעולמו בגיל 93/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות בית הנשיא, צלמי וואלה! NEWS; עריכה: אוהד פיטר וטל רזניק; קריינות: שי ענבל

מנהיגים מכל רחבי העולם ספדו הבוקר (רביעי) לנשיא לשעבר שמעון פרס, שהלך הלילה לעולמו אחרי שבועיים שבהם היה מאושפז בשל שבץ מוחי. בכיר המספידים היה נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שיגיע להלווייה בירושלים. אליו הצטרפו הנשיא האמריקני הנוכחי הצטרפו הנשיאים הקודמים ביל קלינטון, ג'ורג' וו. בוש וג'ורג' בוש האב, כמו גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא צרפת פרנסואה הולנד.

אובמה מסר בהודעה רשמית כי "יש מעט אנשים שחלקנו עמם את העולם הזה וששינו את מסלולה של ההיסטוריה האנושית", מסר אובמה. "לא רק דרך תפקידם באירועים אנושיים, אלא גם מאחר שהם הרחיבו את הדמיון המוסרי שלנו וחייבו אותנו לצפות ליותר מעצמנו. חברי שמעון היה אחד מאותם אנשים. אורו כבה, אך התקווה שהעניק לנו תבער לנצח".

שמעון פרס מקבל את פניו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, נתב"ג מרץ 2013. ראובן קסטרו
אובמה ופרס בנתב"ג ב-2013/ראובן קסטרו

משפחת קלינטון מסרה כי פרס היה "חבר אמיתי ויקר". הנשיא לשעבר קלינטון מסר כי "לא אשכח לעולם איך הוא היה שמח לפני 23 שנה, כשהוא חתם על הסכמי אוסלו בבית הלבן, מה שבישר על תקופה מלאת תקווה יותר ביחסים בין ישראל לפלסטינים". הנשיא לשעבר הוסיף כי "הוא היה גאון עם לב ענק, שהשתמש בכישרונו כדי לדמיין עתיד של פיוס ולא של סכסוך, של שגשוג כלכלי וחברתי ולא של כעס ושל תסכול".

פוליטיקאים אמריקנים אחרים פרסמו גם הם הודעות אבל. יו"ר בית הנבחרים פול ראיין מסר כי "העולם איבד מדינאי ואגדה. שמעון פרס היה מתנה לארץ שהוא עזר לייסד ולהנהיג, וקול עקבי למען השלום. תרומתו של הנשיא פרס לעולם זיכתה אותו בפרס נובל לשלום, במדליית הזהב של הקונגרס ובמדליית החירות הנשיאותית. בזמן שאנחנו מצטרפים לאבל של העם בישראל, אנחנו גם מודים על חייו המדהימים".

הסנאטור טד קרוז שיבח את "תרומתו יוצאת הדופן של פרס למדינה היהודית" ואת "החברות העמוקה שלו עם ארצות הברית". הסנאטור הרפובליקני אמר כי "מחשבותיי ותפילותיי עם משפחתו ועם בעלת בריתנו הקרובה ישראל. מי ייתן וזיכרונו יהיה לברכה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

נשיא ארה"ב לשעבר קלינטון לצד פרס בבית הלבן

"קול חזק למען השלום": סגן נשיא ארה"ב ספד לפרס

המנהיגים שספדו לפרס התייחסו רבות לפועלו למען השלום. מהקרמלין נמסר כי "ולדימיר פוטין העריך רבות את תרומתו האישית של שמעון פרס להשגת הסדר שלום במזרח התיכון, שקיבלה את הערכתה הבינלאומית באמצעות פרס נובל לשלום"

נשיא צרפת הולנד אמר כי הוא היה "ידיד אמת של צרפת". הוא הוסיף כי עם לכתו של פרס ישראל אבדה את אחד המדינאים הבולטים שלה שהיה "ממגיניו הנחרצים של תהליך השלום". שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה כי "אני שבורת לב לשמע החדשות על מותו של פרס, איש השלום ומקור בלתי-נדלה להשראה". היא הוסיפה כי הדרך היחידה לכבד את זכרו היא לקדם את פתרון שתי המדינות.

כמות הציוצים על פרס בטוויטר ב-24 שעות האחרונות

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה כי "פרס היה מדינאי אמיץ ובעל חזון, שפעל ללא הרף למען השלום ולעולם לא איבד תקווה מכך שהוא יושג יום אחד. היא היה זוכה ראוי לפרס נובל לשלום".

שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי פרס היה "אחד המנהיגים הגדולים של זמננו". "בשיחתי האחרונה עמו הוא אמר לי כי פסימים ואופטימים מתים באותה הדרך, אך אם אתה חי כאדם אופטימי יש לך חיים טובים יותר. אין ספק כי היו לו חיים טובים יותר. הוא היה אדם של מעשים, אך גם אדם של שלום. עלינו לזכור את מאמציו הנמשכים להגיע לשלום בר קיימא במזרח התיכון".

שרת הפנים של בריטניה תרזה מיי, 11 ביולי 2016. רויטרס
"פרס היה מדינאי אמיץ". מיי/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שעבד יחד עם הנשיא לשעבר גם לאחר שסיימו את תפקדיהם, מסר כי "אין מלים היכולות לתאר את הצער שאני חש. מדובר באדם שהיה ענק פוליטי, אחד המדינאים הגדולים בזמננו ובכל הזמנים, ומישהו שאהבתי עמוקות. הוא היה עבורי השראה, מורה דרך, וחבר. האינטלקט שלו, יכולת ההבעה הרהוטה לאין שיעור, והכרתו את העולם וכיצד הוא משתנה היו יוצאי דופן".

לדברי בלייר, "עם חלוף השנים, הוא נותר צעיר ברוחו. מעל לכל, מחויבותו לשלום ואמונתו כי השלום הוא אינטרס של המדינה שכה אהב סימנו אותו כבעל חזון עם השקפת עולם ברורה ואיתנה. הוא התייחס לכל מכשול כתמריץ לפעולה נוספת ולכל רגע של תקווה כסימן של מה שעוד ניתן לעשות. העולם כולו יתאבל על לכתו, אך זכרו ימשיך להוות השראה לדורות הבאים ללכת בדרכו".

שמעון פרס בפגישה עם טוני בלייר , נובמבר  2012. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
המשיכו לשתף פעולה בשנים האחרונות. פרס ובלייר/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הנשיא לשעבר פרס היה "מעל הכל, איש של שלום. תנחומיי הכנים ליקירו ולעם בישראל". נשיא מקסיקו פנה אנריקה נייטו כתב בחשבונו כי "אני מביע תנחומים על מותו של זוכה פרס נובל לשלום שמעון פרס".

שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר כתב בחשבון הטוויטר של משרדו כי הוא העולם איבד מדינאי גדול. "אנו אבלים על לכתו של אדם אמיץ שהשמיע את קול התבונה. הוא ייחסר לכולנו", כתב.

(עדכון ראשון: 6:12)

נשיא צרפת הולנד מתאבל על מותו של פרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully