וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקואליציה מתנגדים לפינוי עמונה - אך לא ישברו את הכלים

24.9.2016 / 17:17

ח"כים ושרים מהליכוד הביעו התנגדות ליישום פסיקת בג"ץ, וגם בבית היהודי הגיעו למאחז והבטיחו להשאיר את המקום על כנו. ואולם בין השורות נראה כי גם חסידי ההתנחלויות משלימים עם רוע הגזירה

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: ליברמן אומר כי עמונה "לא תישאר כפי שהיא היום", השבוע)

בשבועיים האחרונים יצאו חברי כנסת בולטים בקואליציה נגד פינוי המאחז עמונה, שעתיד להתבצע, בהתאם להוראת בג"ץ, עד דצמבר הקרוב. במסגרת הצעדים, הוציאו במוצאי השבת שעברה 25 חברי כנסת ושרים מהליכוד מכתב שבו קראו לחוקק את חוק ההסדרה, שיכשיר את עמונה ובתים נוספים בהתנחלויות שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית.

בנוסף לכך, הגיעו בשבוע שעבר פעילי ליכוד יחד עם חברי הכנסת ציפי חוטובלי, יהודה גליק, יואב קיש ואורן חזן למאחז כדי לחזק את התושבים. הם נשאו דברים בעד "חוק ההסדרה" שנועד לבטל את הפינוי, ורובם התחייבו לפעול לקידומו והעברתו במושב הכנסת הקרוב.

השבוע הגיעו חברי הכנסת מהבית היהודי עם פעילי המפלגה לכנס חירום במאחז. גם הם, סגן השר אלי בן דהן וחברי הכנסת שולי מועלם, מוטי יוגב ובצלאל סמוטריץ', הצהירו הצהרות דומות בעד השארת המאחז על כנו. תושבי עמונה קוראים זה זמן רב לחברי הכנסת והשרים להתנות את אישור התקציב בהסדרת עמונה. על אף ההצהרות, נראה שרובם לא "ישברו את הכלים" אם החוק לא יקודם והפינוי יצא לפועל.

לקריאה נוספת:
שטייניץ: "אם עמונה הייתה רמת אביב ג', ברור שלא היו הורסים אותה"
"מונעים התנתקות שנייה": ח"כים בליכוד במכתב בעד חוק ההסדרה
זעם בעמונה על דברי ליברמן: "תחושת בגידה, הוא נכנע לשמאל ולפלסטינים"

חברי כנסת של הליכוד – כנס פעילים בעמונה. הלל וידל ממטה המאבק עמונה,
התחייב "להציק לממשלה". חזן נואם בעמונה, השבוע/הלל וידל ממטה המאבק עמונה

הצעת חוק ההסדרה מבקשת להסדיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות שנבנו בעידוד הממשלה על קרקעות בבעלות פלסטינית פרטית, ונועד לספק מוצא משפטי לסוגיית פינוי עמונה. מדובר למעשה בהפקעת קרקע - תהליך מוכר ומקובל, אך רק לצורכי ציבור כמו סלילת כבישים או מבנים אחרים המשמשים את הציבור הרחב, ולא לבניית התנחלות.

המשמעות היא שבעלי הקרקע שעליה נבנתה עמונה יחויבו לוותר על רכושם ויפוצו על כך. יתר על כך החוק משנה סדרי עולם, לפחות בהיסטוריה הקצרה של המדינה, בקשר לשטחים שעד כה נמנע הדרג המדיני לחוקק חוקים לגביהם - מעבר לקו הירוק - ורק לאלוף פיקוד מרכז ישנה סמכות לכל הקשור לנעשה בגדה. חוק זה למעשה משנה זאת. ביולי נדחה הדיון בו בוועדת השרים, ולדברי גורם בקואליציה, היועמ"ש טען כי אינו חוקתי.

מחוץ לאולם, דברים נשמעים אחרת

למרות דברי הח"כים בכנס, מחוץ לאולם שבו נערך בעמונה חלקם דיברו קצת אחרת. סגנית השר ציפי חוטובלי התעקשה כי ההתנגדות לחוק לא ברורה לה, וטענה שהיא מאמינה שלאחר בדיקה העניין יסודר. עם זאת, היא כנראה לא תהיה מוכנה להפעיל סנקציות בהצבעות נגד הממשלה אם החוק לא יקודם. לדבריה, "קודם צריך לבדוק למה חושבים שיש בעיה עם החוק".

ח"כ גליק היה גלוי לב עם תושבי המקום ואמר כי הוא לא יכול להתחייב שהחוק יעבור, אך יעשה כמיטב יכולתו. מחוץ לאולם הוא הבהיר כי איומים ומרד בהצבעות הם לא דרכו. ח"כ קיש חשב להגיש את החוק לפני כמה חודשים, אך לאחר בדיקה הבין כי הוא אינו חוקתי ולא יעבור במבחן בג"ץ ומשך אותו. עם זאת, הוא תיאר בפני הנוכחים את הסיפור קצת אחרת. לדבריו, הוא השתכנע שראש הממשלה ושר הביטחון דאז משה יעלון בוחנים חלופות אחרות, אך עכשיו הוא מבין שהחוק הוא האופציה היחידה.

רק ח"כ חזן התחייב "להציק לממשלה" ולהצביע נגד הצעות הקואליציה אם החוק לא יקודם. הוא קרא לחברי כנסת להפעיל לחץ אמיתי על הממשלה, אך הסיכוי כי יצטרפו אליו לא גבוה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התגובות בקואליציה לפינוי העתידי חלוקות. עמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
בינתיים, נתניהו וחסיד ההתנחלויות השר אריאל שומרים על שתיקה יחסית. ליברמן, בביקורו באריאל, אמר כי פסיקת בג"ץ תיושם

יום קודם לכנס בעמונה נשא סמוטריץ' דברים בכנס רבני הציונות הדתית בהתנחלות. "הבית היהודי צריך להודיע כאן ועכשיו לראש הממשלה שבלי חוק ההסדרה אין תקציב, בלי חוק ההסדרה הממשלה לא תוכל לתפקד", אמר. סמוטריץ' נחוש ללא ספק, אך עמיתיו – היו"ר נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד, לא התבטאו בנושא זמן רב.

לאחר שבתקשורת התפרסמו התבטאויותיהם של השניים, כי צו בית המשפט יקוים ואילו חוק ההסדרה לא, שלחו השבוע נציגי מטה המאבק של עמונה מכתב לבנט ולשקד שבו הם מבטלים פגישה שהייתה אמורה להתקיים עם השניים. בבדיקה עם השרה שקד לא נקבעה לה שום פגישה עמם, וקראו להם לשנות את דעתם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שומר גם הוא על שתיקה יחסית בנושא ושר הביטחון אביגדור ליברמן הבהיר בביקורו באריאל בשבוע שעבר כי החלטת בית המשפט תיושם ובתי עמונה לא יישארו במקום שבו הם נמצאים היום.

גם אורי אריאל, הידוע כחסיד ההתנחלויות, שומר על שתיקה יחסית בנושא. אמש הוא לא הגיע לכנס של חברי הבית היהודי. אריאל אדם מאוד פרגמטי, וכשהוא חש שמדובר במבוי סתום, הוא בדרך כלל מחפש מה כן ניתן להרוויח מהמצב הבעייתי.

השר קשוב לזאב חבר (זמביש), ראש תנועת ההתיישבות "אמנה". במקום להתנגד לפינוי, פועלים השניים לקיום התכנית להקמת התנחלות חדשה ליד שבות רחל עם יותר ממאה יחידות דיור, זאת על אף שבעמונה גרות רק 40 משפחות. מבחינתו ומבחינת זמביש, עמונה לצערם ככל הנראה תפונה. הם, כך עושה הרושם, כבר מצויים עמוק בתכנון התנחלות הבאה.

זמביש הוא דמות קריטית במאבק נגד הפינוי, ולא סתם קיים נתק בין מטה מאבק עמונה למועצת יש"ע, שזמביש הוא מראשיה. הראיה הברורה לנתק היא ההתנגדות לדבריו של שר הביטחון. בעוד מטה המאבק תקף, מועצת יש"ע לא השמיעה את קולה בנושא, למרות שהעומד בראשה אבי רואה שלח השבוע מכתב לליכוד ובו קרא להתנות תמיכה בתקציב בהעברת חוק ההסדרה.

המכתב נכתב על נייר של המועצה האזורית בנימין, שרואה עומד גם בראשה, ולא תחת הכותרת של מועצת יש"ע, השומרת על שתיקה. היא כנראה תמשיך למלא את פיה במים עד 25 בדצמבר, מועד הפינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully