וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסירה אחת עם אפגניסטן: היוזמה שתרכך את התנגדות הקונגרס להסכם הסיוע

13.9.2016 / 13:19

הסנאטור לינדזי גרהאם, שמחלוקת בינו לבית הלבן מנעה עד כה את אישור ההסכם, יזם חקיקה שכורכת את העזרה לישראל לזו שמוענקת למדינות אחרות. בוושינגטון ובירושלים אופטימיים לקראת החתימה, וייתכן כי התנגדותו של גרהאם תיחלש. גורמים אמריקניים: ההסכם ייחתם בתוך ימים

צילום: ערוץ היו-טיוב של לינדזי גרהאם, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: הסנאטור גרהאם בקונגרס ב-2013)

בעוד בלשכת ראש הממשלה ובממשל האמריקני מדגישים כי הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב צפוי להיחתם בקרוב מאוד, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם ממשיך ללחוץ על הבית הלבן להגדיל את הסיוע. כעת, הוא מקדם יוזמת חקיקה בקונגרס לחבילת סיוע אזורית, שתכרוך את הסיוע לישראל לזה הניתן לאפגניסטן, לירדן ולכורדים. גורם מדיני המעורה בפרטים אמר בשיחה עם וואלה! NEWS, כי גרהאם עשוי לרכך את התנגדותו לדרישת הבית הלבן, שלפיה במסגרת הסכם הסיוע ישראל לא תוכל לבקש עוד תוספות מימון מהקונגרס. להערכת גורמים אמריקניים ששוחח היום (שלישי) עם סוכנות הידיעות רויטרס, ההסכם ייחתם בימים הקרובים.

בתחילת השבוע פורסם בוואלה! NEWS כי מחלוקת בין הסנאטור גרהאם לבית הלבן עיכבה עד כה את ההודעה על השלמת הסכם הסיוע, שפרטיו הסופיים נסגרו בין הממשל ללשכת ראש הממשלה כבר בתחילת החודש שעבר. במסגרת המשא ומתן, הבית הלבן דרש מישראל להתחייב כי הסכום שנכלל בהסכם הסיוע – 3.3 מיליארד דולר לשנה בתוספת 500 מיליון נוספים לתכניות הגנה מפני טילים – יהיה הסכום הסופי, וכי ירושלים לא תפעל לקבל תוספות מימון נוספות מהקונגרס.

בריאיון שני שהעניק גהראם לוושינגטון פוסט תוך יומיים, הוא העלה את יוזמת החבילה האזורית לשולחן. "יש לנו כוחות לממן באפגניסטן, ירדן צריכה עוד כסף, אנחנו צריכים לתת לכורדים עוד כסף", אמר. לפי הדיווח בוושינגטון פוסט, אם ישראל תיכלל בחבילת הסיוע האזורית, התעקשותו של גרהאם על מימון נוסף לשנת התקציב הבאה בהקשר של הסכם הסיוע תפחת. אם ישראל לא תיכלל בעסקה, הוא ימשיך לקדם חקיקה הנוגעת ספציפית לישראל.

עוד בנושא:
הסנאטור שמונע חתימת הסכם הסיוע: "אמרתי לנתניהו שהממשל יכול להזדיין"
שגריר ארה"ב בישראל: "הסכם הסיוע ייחתם בקרוב ויהיה הגדול בהיסטוריה"
נתניהו למשלחת אמריקנית: חושש מיוזמה של אובמה במועצת הביטחון

הסנאטור האמריקני לינדזי גרהאם. 2016. AP
האשים את הממשל באנטגוניזם כלפי ישראל. גרהאם/AP

בהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה בסוף יולי הודגש כי "אין לישראל אינטרס בשינויים בגובה הסיוע השנתי, לשנה הקרובה, כפי שנקבע במזכר ההבנות (MOU) הקיים, ללא הסכמתם של הממשל האמריקני וממשלת ישראל כאחד". אך גרהאם, שנחשב לאחד מידידיה הקרובים של ישראל בקונגרס ועומד בראש ועדת המשנה של הסנאט לנושא תקציב סיוע החוץ האמריקני, סירב לקבל הסכמות אלו ומתעקש כי הקונגרס אינו צד בהסכם וכי לממשל אין שום זכות לכפות הסכמים על הרשות המחוקקת.

עם זאת, בימים האחרונים השמיעו גם בירושלים וגם בוושינגטון מסרים אופטימיים לגבי החתימה על ההסכם. שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו אמר כי ההסכם "ייחתם בקרוב, יכסה את צורכי הביטחון של ישראל עד 2029, ויהווה חבילת הסיוע הגדולה ביותר של ארצות הברית למדינה כלשהי בהיסטוריה האמריקנית".

יתרה מזו, גורמים בלשכת ראש הממשלה הדגישו כי "ישראל וארצות הברית עובדות יחד כדי להשלים את ההסכם בקרוב". לפי ההערכה, כל הצדדים מעוניינים להשלים את ההסכם, וכעת "כולם מחפשים סולם לרדת מהעץ", במילותיו של גורם המעורה בפרטים.

לפי הערכה, כל הצדדים מעוניינים להשלים את ההסכם, וכעת "כולם מחפשים סולם לרדת מהעץ", כדברי גורם המעורה בפרטים

במוקד המחלוקת עומדת דרישת הבית הלבן מגרהאם, שלפיה עליו להעביר מחדש את תקציב סיוע החוץ ל-2017, שאותו אישרה ועדת המשנה בראשותו בסוף יוני. החקיקה כוללת הגדלה משמעותית של הסיוע הצבאי לישראל לשנה הבאה – עוד לפני כניסת הסכם הסיוע החדש לתוקף ב-2018 - בסכום של 3.4 מיליארד דולר. הסכום גבוה ב-300 מיליון דולר מזה שהנשיא ברק אובמה מעוניין להעניק במסגרת הצעת התקציב של הממשל, וקיימת לו גם תוספת של 600 מיליון דולר לתכניות הגנה על טילים.

לטענת גרהאם, הוא לא קיבל שום מסר מהממשל בנושא, אך המסר הועבר דרך ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ראש הממשלה אמר לי שהממשל מסרב לחתום על ההסכם עד שאשנה את החקיקה שלי לתקציב לשנה הבאה. אמרתי לו – 'תגיד לממשל שילכו להזדיין'", אמר גרהאם בריאיון לוושינגטון פוסט, שבו תיאר שיחת טלפון שהתקיימה עם נתניהו בחודש שעבר.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מסר הצהרה בעניין בטבח באורלנדו. רויטרס
גרהאם תקף את ממשלו והתעקש על זכות הקונגרס להחלטות בתקציבים. אובמה/רויטרס

בריאיון השני שהעניק גרהאם לוושינגטון פוסט, הוא המשיך לתקוף את ממשל אובמה ולהתעקש על זכותו של הקונגרס לבצע התאמות בתקציבים ולחוקק יוזמות מימון נוספות. "הקונגרס הוא לא צד להסכם הסיוע", הדגיש, והאשים את הנשיא בכך שרק לגבי הסכם הסיוע עם ישראל הוא מבקש לקבוע תקרת תקציב.

לדבריו, הסכם הסיוע הוא הבסיס לתקציב – ולא התקרה. "לקונגרס יש תפקיד בתקצוב, אני נדהם שהבית הלבן מנסה להכניס את ישראל לקופסה הזו", אמר. "הנשיא קושר את ידי הקונגרס ואת ידי הנשיאים הבאים, ואין לו את אותה גישה כלפי ירדן", הוסיף, וציין כי הקונגרס אישר תוספות תקציב לירדן למרות שגם עמה נחתם הסכם סיוע. "מה זה העניין הזה עם ישראל?", תהה גרהאם תוך האשמת הממשל ב"אנטגוניזם" כלפי ירושלים.

התנגדותו של גרהאם תוקפת שני מישורים. ראשית, הוא מתנגד עקרונית לניסיון של הממשל לקבוע לקונגרס מה הוא יכול לתקצב ומה לא, במסגרת עיקרון הפרדת הרשויות האמריקני. "לי לא יגידו איזה תקציבים והתאמות לבצע", אמר, "אם הממשל רוצה – הוא יכול להטיל וטו". שנית, הוא סבור כי לאחר חתימת הסכם הגרעין עם איראן, ארצות הברית צריכה לאותת כי היא אינה נסוגה מתמיכתה בישראל. "העשור הבא הולך להיות מאוד גועש. אני רואה שהסכנות רק מתגברות, לא פוחתות", ציין. לדבריו, הלחץ של הממשל על ישראל בנושא התקצוב הנוסף מסמן לטהראן שוושינגטון "לא רצינית בהגנתה על ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully