וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים מנעה ממועצת הביטחון לאמץ את דוח הקוורטט – עקב לחץ פלסטיני

26.8.2016 / 7:50

באירופה ובארה"ב ביקשו לקדם הצהרה של המועצה שתאמץ את הדוח בנוגע לפתרון שתי המדינות – אך מצרים סיכלה זאת בעקבות לחץ של הרשות. במקביל, המשלחת הפלסטינית לאו"ם מקדמת יוזמה חדשה לקראת האירוע לציון כ"ט בנובמבר

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

(ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, בחודש יוני)

מצרים בלמה הצעת החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם המאמצת את דוח הקוורטט בנוגע לפתרון שתי המדינות – כך מסרו לוואלה! NEWS גורמים דיפלומטים מערבים. לדברי הגורמים, בחודש שעבר לאחר פרסום הדוח, שהזהיר את הישראלים ואת הפלסטינים מהתרחקות מפתרון שתי המדינות, באיחוד האירופי ובארצות הברית ביקשו לקדם הצעת החלטה או הצהרה של המועצה, שתאמץ את המלצות ומסקנות הדוח או תברך עליהן.

הדוח, שכלל קריאה חריפה להפסקת ההסתה ולהגברת הפעילות נגד הטרור, עורר את זעם הרשות הפלסטינית, ובעקבות הלחץ שהפעילה בלמה מצרים את פרסום ההצהרה. "הפלסטינים שנאו את הדוח, והמצרים חסמו כל ניסיון של מועצת הביטחון להתייחס אליו באופן רשמי", אמר גורם מערבי לוואלה! NEWS.

עוד בנושא:
דוח הקוורטט: "ישראל שוחקת את הסיכוי לפתרון שתי המדינות"
בתגובה לדוח: הרשות הקפיאה את שיתוף הפעולה עם הקוורטט

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם מזכ''ל האו''ם באן קי מון, לשכת רה"מ. יוני 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ובאן קי מון בפגישתם בחודש יוני/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בתחילת יולי פרסמו חברות הרביעייה הבינלאומית – ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם - דוח מקיף על הסכסוך הישראלי-פלסטיני שגובש במחצית הראשונה של שנת 2016. הן הזהירו כי יישום פתרון שתי המדינות מתרחק, וקראו לנקיטת צעדים ממשיים שיהפכו את המגמה ויגרמו לו להיות ישים בשטח.

הדוח מיפה את המכשולים שמונעים את קידום הפתרון, וכלל גינוי חריף לישראל על המשך הבנייה בהתנחלויות, הפקעת קרקעות ומניעת הפיתוח בשטחי C בגדה המערבית. עם זאת, הוא נחשב מאוזן למדי, משום שמתח ביקורת נרחבת על הרשות הפלסטינית בשל חוסר מאבקה בטרור ובהסתה.

לדוגמה, הדוח התייחס לעובדה שמחבלים פלסטינים זוכים להאדרה ברחבי הרשות, וקרא לה "לפעול בנחישות ולנקוט את כל הצעדים שביכולתה כדי להפסיק את ההסתה לאלימות ולחזק את המאמצים למלחמה בטרור, כולל באמצעות גינוי מפורש של כל צורות הטרור".

אתר בנייה במודיעין עלית, 2010. AP
דוח הקוורטט גינה את הבנייה בהתנחלויות. בנייה במודיעין עילית, בשנת 2010/AP

בירושלים הביעו מורת רוח בנוגע למסקנות ולהמלצות הדוח, שהאשים את ישראל ב"שחיקת פתרון שתי המדינות". בתגובה רשמית של משרד ראש הממשלה, נמסר אז: "אנו מצרים על כישלון הקוורטט לטפל בשורש האמיתי של הסכסוך – סירובם העיקש של הפלסטינים להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי בגבולות כלשהם".

בירושלים הדוח התקבל ברגשות מעורבים - וברמאללה באכזבה גמורה

עם זאת, גורמים ישראלים הביעו שביעות רצון מכך שהקוורטט הכיר בצורה ברורה בהסתה ובאלימות ברשות הפלסטינית, וכן מכך שהדוח לא כלל תנאים ברורים או לוח זמנים לקידום תהליך מדיני. ברמאללה, לעומת זאת, הדוח התקבל בזעם ובאכזבה גמורה בשל האשמה המשותפת שהוטלה על שני הצדדים.

בעוד ארצות הברית דחפה לפרסום הצהרה של מועצת הביטחון שתאמץ או תגבה את דוח הקוורטט, ההנהגה הפלסטינית קראה בפומבי למועצת הביטחון לדחות אותו, ומאחורי הקלעים גייסה הסכמה של דיפלומטים ערביים לחסום כל צעד בנושא. כשבועיים לאחר פרסום הדוח התכנסה מועצת הביטחון לדיון החודשי שלה בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולדברי גורמים דיפלומטים מערבים, מצרים – המייצגת את קבוצת המדינות הערביות במועצה – חסמה כל הצהרה שתקבל בברכה את הדוח או תאמץ אותו.

דני דנון. UN photo,
"נעמוד על המשמר". דנון/UN photo

גורם אירופאי אמר לוואלה! NEWS כי ישנה אכזבה מכך שהדוח לא קודם. "יש בדוח המלצות בעלות חשיבות. אימוצן בידי מועצת הביטחון, או אפילו רק הודעת ברכה על פרסומו, הייתה משדרגת אותו - ולו רק מבחינת משמעותו הסמלית".

אירועי כ"ט בנובמבר יתקיימו בעיתוי בעייתי

בתוך כך, המשלחת הפלסטינית לאו"ם פתחה לאחרונה במאמץ דיפלומטי נוסף, לקראת אירוע לציון כ"ט בנובמבר בארגון הבינלאומי. לדברי גורמים ישראלים, הפלסטינים מנסים לגייס ראשי מדינות בעולם כדי שישלחו דברי ברכה ליום הסולידריות עם העם הפלסטיני, שמצוין באו"ם מדי שנה מאז 1977 בתאריך בו התקבלה ההחלטה על סיום המנדט הבריטי וחלוקת ארץ ישראל, שהובילה בסופו של דבר להקמת המדינה.

מדי שנה הופך האירוע לבמה להצהרות ולהחלטות נגד ישראל במועצת הביטחון ובעצרת הכללית של האו"ם. שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, מקדם מהלך דיפלומטי מול עמיתיו, בדגש על המדינות המובילות בעולם המערבי, בניסיון למנוע מראשי מדינות להצטרף ליוזמה. דנון אף מעוניין להבהיר שמדובר באירוע אנטי ישראלי שפירושו שלילת קיומה של המדינה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נושא נאום בפולין לאחר אירוע הירי בדאלאס שבטקסס, שבו נהרגו חמישה שוטרים , יולי 2016. רויטרס
יהיה משוחרר משיקולים אלקטורליים. אובמה/רויטרס

"לא נאפשר לפלסטינים להפוך את היום שבו העם היהודי קיבל הכרה בינלאומית בזכותו למדינה עצמאית, ליום שבו מכחישים את עצם קיומנו", אמר דנון, והוסיף: "נעמוד על המשמר נגד הניסיון לפגוע בישראל, ונבהיר למנהיגי העולם שהחלטת כ"ט בנובמבר היא אחת מאבני היסוד שעליהן הוקמה מדינת ישראל".

אירועי כ"ט בנובמבר יתקיימו השנה בתקופה שנחשבת רגישה מבחינת ישראל באו"ם - לאחר הבחירות בארצות הברית, בתקופת הביניים שבין היוודע התוצאות והשבעת הנשיא החדש. בירושלים חוששים כי במהלך תקופה זו, שבה הנשיא הנוכחי ברק אובמה יהיה משוחרר משיקולים אלקטורליים, ינסו הפלסטינים לקדם יוזמות משמעותיות יותר באו"ם, כמו החלטה דרמטית של מועצת ביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully