וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריפת הראש תידחה? יריית הפתיחה של המאבק בין הרצוג למתנגדיו

30.7.2016 / 10:00

2,300 צירי מפלגת העבודה יתכנסו כדי לקבוע את מועד הפריימריז הבאים. יריביו של היו"ר המכהן, המעוניין בדחיית הבחירות לשנה הבאה, מבקשים לקיימן בהקדם, אך הסיכויים לכך נראים כרגע בלתי אפשריים

צילום: חדשות ערוץ 2, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: הרצוג מודיע על כוונתו לקיים פריימריז במחצית השנייה של 2017)

באולם קטן ודחוס בבית החייל שבתל אביב, יתכנסו מחר (ראשון) אחר הצהריים 2,300 צירים של מפלגת העבודה – או אולי קצת פחות, לאירוע דרמטי – או אולי קצת פחות. לאחר דחייה של חודשים, יכונס סוף סוף הגוף העליון של המפלגה, "ועידת מפלגת העבודה", כדי להכריע על תאריך קיום בחירות לשורה של גופים ותפקידים במפלגה. על המוקד: ראשו של יו"ר המפלגה, יצחק הרצוג.

יו"ר המפלגה הנוכחי מבקש לדחות את הפריימריז על הנהגת העבודה לעוד כשנה, יולי 2017. מנגד עומדים שניים מהטוענים לכתר של הרצוג - אראל מרגלית ושלי יחימוביץ, מגובים בח"כ עמר בר לב, שמתנגדים להארכת הכהונה של מי שבעיניהם איבד כבר את הלגיטימיות ודוחפים לקיים פריימריז עד סוף השנה הנוכחית.

עוד בוואלה! NEWS:
האופוזיציה והקואליציה איימו לשתק את פעילות הכנסת - וחזרו בהן
הקרב על מועד לבחירות יו"ר העבודה בעיצומו: "אי אפשר לחכות יותר"
הרצוג: במחצית השנייה של 2017 יתקיימו פריימריז במפלגת העבודה

ח"כ יצחק הרצוג, וועדת חוץ וביטחון, הכנסת. 18 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
מבקש לדחות את הפריימריז. הרצוג/נועם מושקוביץ
"צריך להיערך לכך שנתניהו ייפול בכל רגע עקב הסתעפות החקירות, לקיים בחירות בהקדם, להכין את המפלגה ולהתלכד"

כמיטב המסורת במפלגה הידועה בעריפת ראשים, בחודשים האחרונים הלך וגבר הלחץ על הרצוג לממש את הסעיף בתקנון המפלגה הקובע כי בחירות יתקיימו לא יאוחר מ-14 חודשים אחרי מועד הבחירות האחרונות. הוועידה הייתה אמורה להתכנס כבר במאי האחרון, כשנה לאחר הבחירות, כדי לקבוע את התאריך. אך הרצוג דחה שוב ושוב את העניין.

ראשית, הוא ביקש לדחות את הוועידה כדי למצות את המאמצים להצטרפות לממשלת נתניהו. לאחר מכן, כשכבר היה חבוט מכישלונם, המשיך בניסיון למסמס את קביעת המועד שבו יאותגר הכסא שלו. בשבוע שעבר, לאחר שבועות של מגעים וניסיונות להגיע להסכמות על תאריך מוסכם, הרצוג הודיע כי הוועידה תכונס ביום ראשון ותצביע על הצעתו - פריימריז עד סוף יולי 2017.

שניים מיריביו הפוטנציאליים של הרצוג, יחימוביץ ומרגלית, הודיעו מיד על התנגדותם. "לדחיית הפריימריס ליו"ר אין אח ורע, היא מהווה הפקעתה של זכות בסיסית מידי מתפקדי המפלגה, והפיכתה של המפלגה לבלתי דמוקרטית", אמרה יחימוביץ, שטרם הודיעה על התמודדותה לתפקיד שאותו החזיקה בעבר. מרגלית, שנמצא בעיצומו של קמפיין אגרסיבי המתמקד יותר בנתניהו מאשר בהרצוג, הסביר כי צריך לקיים את הפריימריז בהקדם האפשרי, שכן המפלגה צריכה "להחליף דיסקט" כדי להיות מוכנים כאלטרנטיבה שלטונית. "השחיתות של נתניהו לא מחכה לפריימריז, היא כבר כאן", אמר. "צריך להיערך לכך שנתניהו ייפול בכל רגע עקב הסתעפות החקירות, לקיים בחירות בהקדם, להכין את המפלגה ולהתלכד".

ח"כ שלי יחימוביץ', סיעת המחנה הציוני, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועה איזנשטט
דחית הפריימריז מהווה הפקעה של זכות בסיסית. יחימוביץ/נועה איזנשטט

לרוע מזלם של שני הח"כים, הסיכויים לסכל את הצעת הרצוג אינם גבוהים. לפי כל ההערכות, מדובר בקרב שהוא רחוק מצמוד, שכן יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מגבה את הרצוג, וכך יש לו רוב גורף בקרב צירי הוועידה. היחסים בין השניים אמנם החמיצו בחודשים האחרונים, אך לדברי גורמים בעבודה יש ביניהם "זהות אינטרסים" על דחיית הבחירות להנהגה ככל האפשר.

"ניסנקורן מעדיף שהבחירות ליו"ר יהיו אחרי הבחירות להסתדרות, כי כך יוכל לייצר מצב שכל המועמדים תלויים בו", הסביר גורם בכיר במפלגה. אם הפריימריז יתקיימו לפני הבחירות להסתדרות, הסביר הגורם, הוא יעמוד תחת לחצים גדולים להביע תמיכה באחד המועמדים, ובכך לסכן את תמיכתם העתידית של כל שאר המתמודדים לתפקיד.

אבי ניסנקורן יו"ר ההסתדרות החדשה. תל אביב 17 באפריל 2016. מגד גוזני
חולק אינטרסים עם הרצוג. ניסנוקרן/מגד גוזני

בהינתן מאזן הכוחות בוועידה, מרגלית ויחימוביץ המגובים בבר לב, גם הוא כנראה מאותת על לטישת עיניים עתידית להנהגה, מיקדו את מאמציהם בשבוע האחרון בקרב משפטי סבוך במוסדות מפלגת העבודה על אודות חשאיות ההצבעה. לטענת השלושה, משמעות ההצעה של הרצוג היא הארכת תקופת כהונתו בשנה, מה שהופך את ההצבעה ל"עניין אישי מובהק", שלפי תקנון הוועידה – מחייב הצבעה חשאית. בהצבעה כזו, אומרים בסביבתם של השלושה, כל היתרון שלו עשוי להתמסמס. בשישי בערב רשמו השלושה הישג לאחר שהמוסד לבירור עתירות במפלגה קיבל את עתירתם והורה לאפשר הצבעה חשאית, בתנאי שבתחילת הוועידה יהיו 10% שירצו בכך.

מעבר לתאריך הפריימריז וחשאיות ההצבעה, מעל הוועידה ימשיכו לרחף סימני השאלה סביב רצונו של הרצוג לנסות שוב לחבור לנתניהו. מרגלית מתכוון להעלות במהלך הכנס דרישה לקבל החלטה האוסרת על קיום משא ומתן לכניסה לממשלה. בשבועות האחרונים, מרגלית ניסה לקבל מהרצוג התחייבות שכזו בעל פה, אך יו"ר המפלגה לא סיפק הסתייגות גורפת ומספקת. לכן, הוא רוצה לסנדל אותו ולגרום לו מבוכה בנושא במהלך הוועידה עצמה.

"כל אנשי הוועידה מבינים שהצהרה כזו תאפשר לנו להתרכז בדבר האמיתי - החלפת נתניהו", ציין מרגלית. "בסופו של דבר הציבור מבין שיש כאן שתי אלטרנטיבות - או ליכוד או עבודה, אי אפשר ללכת בלי ולהרגיש עם". מרגלית צפוי להציג שעות לפני הוועידה "תוכנית מדינית" אלטרנטיבית במסיבת עיתונאים בתל אביב. הוא מקשיב לקולות חזקים בשטח, שעדיין הלומים מניסיונות ההצטרפות של הרצוג לממשלה. גם קבוצת "מהפך 2016", קבוצת סמי-מחתרתית של צעירים שהחלה לפעול בחודשים האחרונים כדי להחזיר "עטרה ליושנה" במפלגת העבודה, קראה בניוזלטר השבוע להעביר החלטה ברוח דומה לזו של מרגלית.

אראל מרגלית באירוע פתיחת הקמפיין שלו בדרום תל אביב. ניב אהרונסון
מבקש לאסור על כניסת העבודה לממשלה. מרגלית/ניב אהרונסון
"הרצוג חזר להיות בוז'י: כל השאר מתחזקים בפייסבוק וביוטיוב - והוא ראש מפלגה"

עם זאת, להרצוג יש חיזוק משמעותי לארגז הכלים להתמודדות עם ציר יחימוביץ-מרגלית-בר לב מכיוונם של חברי הכנסת במפלגה. הרצוג הצליח לגייס את הבכירים שבהם כדי שיכריזו בחפץ לב על תמיכה בהצעתו. "הרצוג חזר להיות בוז'י", אמר אחד ממקורביו השבוע, כשתיאר את התמרונים הפוליטיים של יו"ר המפלגה בשבוע האחרון, "כל השאר מתחזקים בפייסבוק וביוטיוב - והוא ראש מפלגה".

מזכ"ל המפלגה, ח"כ חיליק בר, פנה בשבוע שעבר באגרת לצירי הוועידה, ובה קרא להם לתמוך בהצעה של הרצוג. "זה שנים שטובת המפלגה מוקרבת על מזבח הקרבות האישיים והאגו, באופן שאין באף מפלגה אחרת בישראל", כתב בר, "זה הזמן לומר - עד כאן". ח"כ איתן כבל פרסם פוסט ממומן בפייסבוק שבו הביע תמיכה בהרצוג והסביר כי "אנחנו אלה שפוגעים בעצמנו יותר מכל יריב פוליטי בהוציאנו את דיבתנו רעה ובהכנסת אווירה מילולית אלימה שלא נראתה מעולם בביתנו".

המתקפות על הרצוג הובילו לאיחוד השורות מאחוריו

"יש כאן מצג שווא של מאבק, אבל כשיש קרב בוועידה – בדרך כלל מרגישים ורואים את זה הרבה יותר חזק"

ח"כ איילת נחמיאס ורבין קראה גם היא לסיים את ההתנגחויות: "שילוב כוחות וידיים הוא מה שנדרש כדי להיות אלטרנטיבה - גם בתוך המפלגה וגם במחנה כולו", וציינה, כמוה גם חברי כנסת רבים נוספים, בהם מרב מיכאלי, איתן ברושי, נחמן שי, מיכל בירן ואחרים שנחשבים למי שתומכים בדחיית המאבק על הצמרת.

לכך נוספת גם העובדה שח"כ עמיר פרץ, גם הוא מתמודד פוטנציאלי על ההנהגה, אינו מתנגד לדחיית הבחירות לשנה הבאה. בהפוך על הפוך, הסביר אחד מחברי הכנסת, המתקפות המאורגנות של פעילים המזוהים עם יחימוביץ על הרצוג בשבועות האחרונים – בקבוצות הפנימיות ובתפוצות המיילים, התגברו בצורה דרמטית, והובילו לאיחוד השורות מאחוריו. "יש דמוניזציה ושפיכת רעל בממדים שלא הכרנו", הסביר ח"כ אחר, "זה עובד לצד השני".

לביטחון של הרצוג בהצלחתו בוועידה נוספת העובדה שיריביו "לא ממש נותנים לו פייט", כפי שהעידו רבים במפלגה השבוע. "יש כאן מצג שווא של מאבק, אבל כשיש קרב בוועידה – בדרך כלל מרגישים ורואים את זה הרבה יותר חזק", אמר גורם במפלגת העבודה. לדבריו, לכל הצדדים נוח למעשה שהבחירות יתקיימו בעוד כשנה, אך יחימוביץ ומרגלית מעוניינים שהאחריות לדחייה תירשם על שמו של הרצוג. "המטרה של המאבק היא לא לדחות את הפריימריז, אלא להתחיל לקעקע את בוז'י", הדגיש.

במפלגה נערכים גם לאפשרות של פיצוץ תיאטרלי של הוועידה על ידי פעילי יחימוביץ. אם הצעתו של הרצוג אכן תתקבל ומועד הבחירות ייקבע ליולי 2017, יריביו עשויים לפצוח במאבק משפטי לערעור על תוצאות הוועידה, שיהווה זירה לעימותים פוליטיים במהלך כל השנה שעד הפריימריז. כך שלכולם ברור, שזה רק הסיפתח לשנה של קרבות בוץ - גם אם ינצח במערכה הראשונה, להרצוג צפוי עוד קרב ארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully