וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול חובת לימודי ליבה במוסדות חרדיים אושר בקריאה ראשונה

26.7.2016 / 7:25

חברי ישראל ביתנו נעדרו מההצבעה לאחר שהשר לוין, האמון על חקיקת דת ומדינה, סירב לדון בנושא. בנוסף, חוק המקוואות, לפיו תותר הטבילה רק לפי חוקי ההלכה, אושר בקריאה שנייה ושלישית

עריכה: ניר חן צילום: רוני כנפו

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לביטול חובת לימודי ליבה במוסדות החרדיים המתוקצבים. החוק אושר על ידי 37 חברי כנסת שהצביעו בעדו ו-33 שהתנגדו לו.

משמעות הצעת החוק היא ביטול סעיף 10א לחוק לימוד חובה, שחייב את כל מוסדות החינוך היסודי בישראל, כולל מוסדות הפטור החרדים, ללמד 11-10 שעות מתמטיקה מדעים ואנגלית. במקום זאת, החוק יאפשר לשר החינוך את שיקול הדעת בהחלטה על התנאים לתקצוב מוסדות הפטור.

מההצבעה נעדרו חברי ישראל ביתנו, זאת לאחר ששר התיירות יריב לוין, העומד בראש הצוות הקואליציוני בנושא חקיקת דת ומדינה, סירב לבקשת הסיעה לדון בחוק. הצוות - שעליו הוסכם במסגרת ההסכם קואליציוני בין ישראל ביתנו והליכוד - התכנס אתמול לראשונה בעקבות דרישה שהעלה ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) אחרי שהחוק אושר בממשלה.

שרי ישראל ביתנו, שר הביטחון אביגדור ליברמן ושרת הקליטה סופה לנדבר, הצביעו נגד הצעת החוק במליאת הממשלה, ולקראת ההצבעה בכנסת ביקש ח"כ אילטוב לדון בו בפורום שהוקם לנושאי דת ומדינה. ואולם, לוין סירב וטען שנושא לימודי הליבה לא קשור לסוגיות דת ומדינה, ולכן לא בסמכות הצוות. כמו כן, הוא הוסיף כי הנושא הוא חלק מההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה, מה שמחזק את טענתו כי הנושא אינו בסמכותו. לדבריו, תכלית הצוות היא לדון בנושאים שאינם בהסכמים הקואליציוניים. "אם לימודי הליבה הם לא סוגיה הקשורה לנושאי דת ומדינה, אז מה כן?", תהה הלילה גורם במפלגה.

לקריאה נוספת:
סוף לליבה: בתי ספר חרדיים לא יחוייבו ללמוד מתמטיקה ואנגלית
"הבטחנו - וקיימנו": כך הצליחו החרדים למחוק את "מורשת לפיד"
לא צריך ליבה? לפי ה-OECD - החרדים נותרו מאחור בקריאה ובפתרון בעיות

ח"כ יאיר לפיד - סיבת עיתונאים של יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד וניצב בדימוס יואב סגלוביץ. ראובן קסטרו
"אי אפשר במאה ה-21 להתפרנס ככה". לפיד/ראובן קסטרו

לפני ההצבעה בכנסת התייחס יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, להצעה. "העובדה שחברי הכנסת החרדיים באים עם משהו שבוער בלבם, גם אם אני לא מסכים איתו, ראויה לכבוד. אני רוצה להאמין שהם מבינים שזה גם הם בוער בלבנו", אמר. "תבינו שהשאלה שאומרת 'אם ילדי החרדים לא ילמדו מתמטיקה ואנגלית, מי יפרנס אותם?', היא לא שאלה שמטרתה להתנגח או חלילה להעליב מישהו. אלא שהיא נוגעת לכאב שלנו לגבי הילדים שלנו. אני מקבל את זה שאתם מרגישים כאב, גם אם אני חושב שהוא לא מוצדק, ודאגה אמיתית לגבי הילדים שלכם. למה אתם לא מכירים בזה שהדאגה שלנו לילדים שלנו היא אותנטית לא פחות?".

"לא לריב אנחנו צריכים", המשיך לפיד, "הרי הנושא הזה של לימודי המתמטיקה והאנגלית, להבדיל מהשוויון בנטל ולהבדיל מנושאים אחרים שעלו פה, נוגע למעט אנשים בציבור שלכם. וגם מי שלא יהיה לו לימודי ליבה באופן רשמי, אתם תעשו כל מאמץ ללמד אותו מתמטיקה ואנגלית כי גם אתם יודעים שאי אפשר במאה ה-21 להתפרנס ככה. ואתם הרי לא רוצים למנוע אנשים לא מההיי-טק ולא מהפרנסה. אנחנו צריכים לנהל את הדיון הזה מתוך הכרה זה בכאבו של זה, אחרת אין לנו תקומה כחברה אחת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ח"כ מאיר פרוש אוזק את עצמו לדוכן בדיון לאישור חוק הגיוס. טלי מאייר
דרש מלפיד להודות ששיקר. פרוש/טלי מאייר

סגן שר החינוך מאיר פרוש (יהדות התורה) השיב מטעם הממשלה וכינה את הדיון "שיח חירשים". פרוש הגן על שר החינוך נפתלי בנט ואמר כי "יש לו רשימה מכובדת של הישגים". נוסף לכך, תקף פרוש את לפיד ודרש ממנו להודות שהוא שיקר בסרטון של יש עתיד שהופץ בימים האחרונים כחלק מהמתקפה נגד ביטול חוק לימודי הליבה.

בסרטון נטען כי בשל החלטת הממשלה על ביטול חובת לימודי הליבה, "קרוב למיליון אזרחים לא ילמדו לא מתמטיקה, ולא אנגלית, לא יצליחו לפרנס את עצמם ויחיו חיי עוני". פרוש דרש מלפיד להודות כי מדובר בנתונים לא נכונים. בעוד שח"כ מיקי לוי (יש עתיד) טען כי פרוש הוא בעצמו שקרן, לפיד השיב בתגובה לדרישת האחרון כי "לא שיקרתי, הייתה טעות".

חוק אחר שאושר אמש בקריאה שנייה ושלישית הוא חוק שירותי הדת היהודיים, שהוגש בידי ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וחברי כנסת נוספים. בקריאה שלישית תמכו בחוק 41 ח"כים והתנגדו 35. לפי החוק, מועצה דתית תהיה רשאית שלא להתקשר בהסכם עם מקווה טהרה. לפי ההצעה, הטבילה במקוואות ציבוריים תותר על פי ההלכה בלבד ולא יחולו בהם הוראות איסור אפליה במקומות ציבוריים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במדינת ישראל, מאז ומעולם, משמשות המקוואות לצרכי מסורת הלכה ומנהג ולשם כך ניתן מימון ציבורי לבניית ותחזוק המקוואות. בעקבות עתירת גופים שמטרתם לקעקע את יסודות היהדות המקובלת במשך אלפי שנים. פסק בית המשפט העליון, כי יש לאפשר לכתות שונות, לעשות שימוש במקוואות טהרה לצורך טקסים שונים שנערכים על ידיהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully