וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הקואליציה סיכמו: ח"כ יושעה אם ישלול את קיום ישראל כיהודית ודמוקרטית

8.2.2016 / 23:19

בלחץ הסיעות החרדיות, הוחלט לשנות את עילת ההשעיה מ"התנהגות בלתי הולמת", לתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור נגד ישראל, הסתה לגזענות ושלילת המדינה כיהודית ודמוקרטית. המהלך מגיע עקב ביקור ח"כים מבל"ד אצל משפחות מחבלים, אולם לא יחול עליהם בדיעבד

עריכה: שניר דבוש

ראשי סיעות הקואליציה שינו הערב (שני) את נוסח ההצעה שיזם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולפיה ניתן יהיה להשעות חבר כנסת בשל "התנהגות בלתי הולמת" ברוב של 90 קולות במליאה. בעקבות דרישת יהדות התורה לשנות את הנוסח, גיבש ח"כ זאב אלקין (הליכוד) נוסח חדש שהוסכם על כל ראשי סיעות הקואליציה, ולפיו במקום "התנהגות שאינה הולמת", חברי כנסת יושעו רק אם יתמכו במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד ישראל, יסיתו לגזענות או ישללו את קיומה של ישראל כיהודית ודמוקרטית. לדברי ראש הסיעות החרדיות, "התנהגות שאינה הולמת" היה ניסוח כולל מדי, שיאפשר ניסיונות הדחה של מיעוטים בכנסת ללא סיבה ממשית. ביום רביעי תעלה ההצעה עם הנוסח המחודש לדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט.

עוד בנושא:
ועדת האתיקה השעתה את הח"כים מבל"ד שנפגשו עם משפחות מחבלים
סערה במליאה: נתניהו תקף הח"כים הערבים, זחאלקה הורחק מהדיון
הקואליציה אישרה הצעת חוק המאפשרת להשעות חברי כנסת ברוב של 90 ח"כים

חנין זועבי מלווה בחברי מפלגתה בדיון בבית המשפט העליון על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול מועמדותה, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
זחאלקה, זועבי וגטאס/נועם מושקוביץ

בתוך כך, חברי כנסת מהקואליציה בירכו הערב על החלטת ועדת האתיקה להשעות את חברי הכנסת חנין זועבי ובאסל גטאס לארבעה חודשים ואת ג'מאל זחאלקה לחודשיים מדיונים במליאות ובוועדות, לאחר שביקרו משפחות מחבלים שגופותיהם מוחזקות בישראל. "אני מברך על ההחלטה של ועדת האתיקה", אמר אלקין, "אבל עם כל חשיבותה, אין ספק שהיא לא תוכל להרתיע את חברי הכנסת של בל"ד מלחזור על מעשים מקוממים אלה בעתיד, כפי שמוכיח הניסיון של הפעלת סנקציות כלפי זועבי בעבר".

לדבריו, "הכלי היחיד שיוכל לעצור את ההידרדרות לקיצוניות של החכים הערבים זה החוק שיאפשר להשעות ח"כ במקרים קיצוניים כאלה מהכנסת. אנחנו נחושים לקדם את ההצעה במהירות ואני מצר על זה שחלק ממנהיגי האופוזיציה, כמו לפיד, הרצוג ולבני, דיברו נגד זועבי גבוהה-גבוהה ובסוף בחרו להסתפק במילים, ונותנים בפועל הגנה לאותם מעשים שנגדם יצאו רק אתמול. חבל שהם מפחדים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זאב אלקין, ישיבת ממשלה, 20 בדצמבר 2015. יונתן זינדל/פלאש90, פול צלמים
"החלטת ועדת האתיקה לא תרתיע". אלקין/פול צלמים, יונתן זינדל/פלאש90

גם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי התייחסה להחלטה ואמרה: "הייתי חברה בוועדת האתיקה. הוועדה לא נועדה לטפל במקרים אלה. מי שצריך לטפל בזה זה הדין הפלילי. מקווה שיתקנו את חוק יסוד הכנסת כך שניתן יהיה להדיח חברי כנסת שתומכים בטרור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה. פברואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
בירך על אישור ההצעה. נתניהו/פול צלמים, עמית שאבי

נתניהו התייחס לנושא בישיבת סיעת הליכוד ובירך על אישור היוזמה. "חייבים לשמור על סייגים וכללי התנהגות בסיסיים כדי שדמוקרטיה לא תהפוך לחוזה התאבדות", אמר. "היא חייבת להגן על עצמה".

המהלך מתבסס על שלושה צעדים. עד היום, ועדת האתיקה יכולה להשעות חבר כנסת רק אם ביצע עבירה הנכללת בתקנון הכנסת. גם במקרה כזה, ההשעיה תקפה לחצי שנה לכל היותר. לפי ההצעה הנוכחית, אם הוגשה תלונה של 61 ח"כים על התנהגות שאינה הולמת, תוכל ועדת הכנסת להשעות את חבר הכנסת. לאחר מכן, בשלב השלישי, מליאת הכנסת צריכה לאשר את המהלך ברוב של 90 ח"כים.

נתניהו על ביקור משפחות המחבלים: "לא נקבל זאת"; זאחלקה הוצא מהאולם. ערוץ הכנסת
זחאלקה מצביע על נתניהו במליאה, היום/ערוץ הכנסת

מוקדם יותר פרצה סערה במליאה לאחר שנתניהו התייחס לאישור יוזמתו להשעות חברי כנסת ברוב של 90 קולות, על רקע ביקורם של שלושה חברי הכנסת של בל"ד אצל משפחות המחבלים. ג'מאל זחאלקה, שהיה מבין השלושה שביקרו את הקרובים, התפרץ לדבריו של ראש הממשלה וכינה אותו "פאשיסט" עד שהוצא מהמליאה.

נתניהו נשא את הדברים לאחר שהמליאה דחתה את ההצעות שהגישו סיעות המחנה הציוני, הרשימה המשותפת ויש עתיד להביע אי-אמון בממשלה. "אנחנו בעד השילוב של אזרחי ישראל הערביים בחברה, בכלכלה ובמדינה. אנחנו משקיעים בזה מאמצים ומשאבים רבים. אבל באותה עת ודווקא מתוך הראייה הזו, איננו מוכנים לקבל מצב שבו ח"כים יתמכו במשפחות של רוצחי אזרחים ישראלים", אמר. "יש גבול. יש דבר שנקרא כבוד לאומי. אני מנסה לדמיין מה היה קורה בפרלמנט הבריטי אם חברי פרלמנט היו עומדים דקת דומייה לזכר ג'ון הג'יהדיסט או חברי הקונגרס האמריקאי היו עומדים לזכר הרוצח מקליפורניה. הם לא היו מוכנים לקבל את זה ואנחנו לא נקבל את זה. אנחנו נפעל נגד זה".

בשלב זה, צעקו לנתניהו ח"כים מהרשימה המשותפת כי הוא "מגן על הזכות להסית". "זו הסתה, זה מטורף, זה פאשיסט", צעק זחאלקה והצביע על ראש הממשלה. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין פנה לזחאלקה לאחר מכן ואמר: "הסיבה היחידה שבגינה אתה נמצא באולם היא שזה פרלמנט דמוקרטי ולא מרחיקים כאן מהצבעות. גם לסבלנות שלי יש גבול, מספיק". חבר הכנסת השיב: "הוא מסכן את חיי חברי הכנסת. הוא מסכן את חיינו. זו הסתה בפועל". ח"כים אחרים קראו להוציא את זחאלקה וצעקו "חוצפה". לאחר שנקרא לסדר שלוש פעמים, הוא הוצא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully