וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציפראס מגיע לביקור ראשון לקדם שיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי

25.11.2015 / 10:21

ראש ממשלת יוון ינחת היום בארץ וייפגש לראשונה מאז נבחר לתפקיד עם נתניהו. למרות החששות המוקדמים, ממשלת השמאל שבראשותו רק מנסה להתקרב לירושלים ברקע הסכסוך שלה עם טורקיה

ראש ממשלת טורקיה אחמט דבוטוגלו ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס. AP
היחסים בין המדינות עדיין מתוחים. ראש ממשלת טורקיה דאווטאולו וציפראס, בשבוע שעבר/AP

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום (רביעי) בירושלים עם ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, שמגיע לביקור ראשון בישראל מאז כניסתו לתפקיד בתחילת השנה. הפגישה בין השניים תתקיים בשעות הצהריים והיא צפויה להתמקד בשני נושאים: שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות, והאפשרות לשיתוף פעולה עתידי ביניהן גם בתחום הגז הטבעי. ציפראס יבקר גם ברמאללה וייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

כאשר ציפראס, מנהיג מפלגת השמאל היוונית "סיריזה", נבחר לתפקיד בינואר, עלו חששות בישראל מכך ששיתוף הפעולה בין המדינות ייפגע תחת שלטונו. ירושלים ואתונה הפכו בשנים האחרונות לבעלות ברית קרובות בשל הידרדרות היחסים בין ישראל לטורקיה. צה"ל הרחיב את שיתוף הפעולה שלו עם צבא יוון וחילות האוויר של המדינות ערכו תמרונים משותפים בשמי הים התיכון. עד כה, ובניגוד לחששות המוקדמים, נראה כי לציפראס לא רק שאין כוונה לעצור את שיתוף הפעולה הזו - הוא אף מעוניין להגביר אותו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיור בצומת גוש עציון, 23 בנובמבר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ליוון יש רצון להדק את שיתוף הפעולה המודיעיני. נתניהו בסיור בגוש עציון/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

יוון ממשיכה לעסוק בימים אלו בסוגיות כלכליות כבדות-משקל, אולם המדינה אינה יכולה להתעלם גם מבעיות הביטחון המאיימות עליה. יוון הפכה בשנים האחרונות למדינת מעבר מרכזית עבור פליטים מהמזרח התיכון שמנסים להגיע למערב אירופה וקיים חשש מתמיד שטרוריסטים ינצלו את זרם הפליטים הבלתי-פוסק כדי להסתנן למדינה. לכן, ליוון יש רצון להדק את שיתוף הפעולה עם ישראל בתחום המודיעין וזה יהיה אחד הנושאים המובילים על סדר יומם של נתניהו וציפראס בפגישתם.

בנוסף לכך, שני המנהיגים ידונו גם בסוגיית הגז הטבעי. בשנים האחרונות נידונו מספר רעיונות לשיתוף פעולה ישראלי-יווני בתחום האנרגיה. בין השאר עלתה האפשרות להקים צינור שיזרים את הגז הטבעי מישראל לאירופה דרך יוון, או לחלופין, להעביר את הגז מישראל לקפריסין, "להנזיל" אותו על האי, ומשם להעבירו ליוון במיכליות. הרעיונות הללו נידונו הן ברמת המנהיגים - בפגישות שקיים נתניהו עם קודמיו של ציפראס בתפקיד - והן בין גורמים בכירים בעולם העסקי - יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, ערך כמה ביקורים ביוון בנושאים הללו בשנים האחרונות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"החשש הגדול של יוון שישראל בסוף תלך בכיוון הטורקי"

בתקשורת היוונית דווח לקראת הביקור כי ציפראס יציע לנתניהו לקיים פסגה משולשתבין לישראל, יוון וקפריסין כדי לקדם את הרעיונות הללו. "היוונים רוצים מאוד לשתף פעולה, אבל עד עכשיו זה לא היה אפשרי כי סיפור הגז היה תקוע לגמרי בצד שלנו", אמר אריה מקל, שכיהן בשנים 2010-2014 כשגריר ישראל ביוון. "החשש הגדול שלהם הוא שבסופו של דבר ישראל תלך דווקא לכיוון הטורקי, הם יודעים שיש גם חברות טורקיות שלוטשות עיניים לגז הישראלי. עכשיו, כשהם רואים שהדברים בישראל מתחילים לזוז, חשוב להם להיות מעורבים".

מפלגת "סיריזה" בראשה עומד ציפראס הייתה מזוהה לאורך השנים עם קו פרו-פלסטיני וביקורתי כלפי ישראל. אחד מבכירי מפלגתו אף השתתף בשנת 2010 במשט לעבר רצועת עזה. בירושלים מעריכים כי ציפראס ישמיע במהלך הביקור אמירות בנוסח המקובל באירופה, על חשיבות פתרון שתי המדינות והצורך להרגיע את האלימות בשטח. עם זאת, הרצון שלו בהרחבת שיתופי הפעולה הביטחוניים והכלכליים עם ישראל, מוביל לכך שלמרות הקו הביקורתי של מפלגתו, היחסים בין ישראל ליוון נשארו חזקים עד כה, ובישראל מעריכים שהם צפויים להתחזק עוד יותר בעקבות הביקור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully