וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 10 ימי הסלמה: הקהילה הבינלאומית התעוררה, אך אין פריצת דרך

12.10.2015 / 22:09

אחרי ההתחממות ברצועת עזה, שוחחו שרי החוץ של ארה"ב והאיחוד האירופי עם נתניהו ואבו מאזן במטרה להביא לסיום ההסלמה. פתרון למצב לא נמצא, וכינוס ועידת פסגה בין המנהיגים לא צפויה בקרוב. לפי שעה, נתניהו לא ינסה לקדם בנייה חדשה בהתנחלויות

צילום: גדעון צנטנר עריכה: מתן חדד

גל הטרור שהחל עם רציחתם של בני הזוג איתם ונעמה הנקין, נמשך כבר עשרה ימים, ונדמה כי השבוע מתחילה הקהילה הבינלאומית להתערב בניסיון להוריד את גובה הלהבות. בזמן שבימים הראשונים של האלימות העולם צפה מנגד, כעת - כשההסלמה הביטחונית הגיעה גם לרצועת עזה וקיימת סכנה למלחמה נוספת בדרום - נוצרה תחושת דחיפות בנושא.

ב-48 השעות האחרונות קיבלו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שיחות טלפון בהולות הן מוושינגטון והן מבריסל. על הקו היו שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ומקבילתו באיחוד האירופי פדריקה מוגריני. הם ניסו לברר אם יש צעדים שניתן לעשות ויכולים לסייע בהפחתת האלימות. נתניהו אמר בשיחה כי הפלסטינים צריכים להפסיק עם ההסתה הפרועה בנושא הר הבית. מנגד, האשים אבו מאזן את ישראל בהסלמה הביטחונית ואמר שעליה להתחייב להפסיק את הבנייה בהתנחלויות. מסרים אלו לא חדשים עבור קרי ומוגריני - הם נשמעים בכל פגישה וכל שיחה שלהם עם נתניהו ואבו מאזן.

לקריאה נוספת:
ארדן דוחה את הערכת שב"כ: "אבו מאזן שותף להסתה סביב הר הבית"
"ילדי אוסלו": הצעירים הפלסטינים לא מאמינים באבו מאזן

פגישת קרי נתניהו ועבדאללה בעמאן. פייסבוק, צילום מסך
הפסגה הקודמת בדצמבר 2014. המלך עבדאללה, בנימין נתניהו וג'ון קרי/צילום מסך, פייסבוק

בשורה התחתונה, גם קרי וגם מוגריני לא הצליחו להביא לפריצת דרך כלשהי. לפני 11 חודשים, בפעם הקודמת שגל טרור ואלימות פקד את ירושלים, לקרי הייתה תרומה קריטית לעצירתו: הוא כינס בעמאן פסגה בהשתתפות נתניהו ועבדאללה מלך ירדן, שאחריה האלימות הלכה ודעכה. הסיבה לכך הייתה תיאום הדדי של פעולות ושחרור מסרי הרגעה בנושא הר הבית. פסגה כזו הייתה יכולה לסייע גם הפעם, אבל השיחות שקיים קרי עם נתניהו ואבו מאזן בסוף השבוע, הבהירו לו שמוקדם מדי לקיים פגישה כזו.

בהודעה שפרסמה לשכתה של מוגריני אחרי שיחות הטלפון עם המנהיגים, היא ניסתה בכל זאת להדגיש את הצד החיובי. אבו מאזן, נכתב בהצהרה, הבהיר למוגריני שהוא נחוש לא לאבד שליטה על המצב. הדברים עולים בקנה אחד עם הערכת שב"כ שנשמעה אמש בממשלה, לפיה אבו מאזן לא רק שאינו מסייע לטרור, הוא אף מפעיל את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית כדי למנוע אותו. נתניהו מצדו הבהיר למוגריני שישראל מחויבת לסטטוס-קוו בהר הבית ואינה פועלת כדי לשנות אותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אבו מאזן באו"ם. רויטרס
הבהיר למוגריני שהוא נחוש לא לאבד שליטה על המצב. אבו מאזן/רויטרס

השאלה שנותרה פתוחה לאחר השיחות האלו היא מה יכולה הקהילה הבינלאומית לעשות כדי למנוע מהמשבר הנוכחי להחריף עוד יותר. אחת האפשרויות שעומדת על הפרק היא העברת החלטה מקיפה בנושא הישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם, כפי שצרפת מעוניינת לעשות זה קרוב לשנה. בשבוע שעבר אמר לוואלה! NEWS דיפלומט מערבי בכיר כי המגעים בנושא הוקפאו לחלוטין, על רקע חוסר רצונו של ממשל אובמה להתעמת עם ישראל בעת הזו. אלא שאותו דיפלומט הוסיף כי אם ההסלמה הביטחונית תימשך ותחמיר, ייגבר גם הלחץ לפעולה כלשהי מצד הקהילה הבינלאומית, ואז תעלה מחדש גם האופציה הצרפתית.

נתניהו מודע היטב לאפשרות הזו, והוא משתמש בה כדי להבהיר למבקריו מימין מדוע אין באפשרותו לקדם בנייה חדשה בהתנחלויות בתגובה לפיגועים. הפתרון המועדף על ראש הממשלה הוא ועידה דומה לזו שכינס קרי בשנה שעברה. הבעיה היא שכלל לא ברור אם הפלסטינים, הירדנים ואפילו הממשל האמריקני, יהיו מוכנים להשקיע מאמצים ולשלם מחירים עבור כינוס ועידה כזו, מבלי לשלב בתוכה גם דיון רחב יותר על המצב בגדה המערבית, ולא רק הצהרת הרגעה בנושא הר הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully