וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנוע צמיחה": כחלון ונתניהו הודיעו על הפחתה במע"מ ובמס החברות

3.9.2015 / 19:00

המע"מ יופחת באחוז אחד ל-17% החל מ-1 באוקטובר, מס החברות יקוצץ באחוז וחצי ל-25% החל מינואר 2016. שר האוצר נימק את המהלך בעודף גבייה, אך הזהיר כי במצב של האטה יאלץ להעלות את המס. פלוג מתנגדת: "מהלך בלתי זהיר"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הודיעו הערב (חמישי) על הפחתת המע"מ ומס החברות. המע"מ ירד באחוז ל-17%, מס החברות יופחת באחוז וחצי - מ-26.5% ל-25%. המע"מ יופחת ב-1 באוקטובר, השינוי במס החברות יכנס לתוקף בינואר 2016.

נתניהו וכחלון הציגו את המהלך במסיבת עיתונאים. "אנחנו מחזירים לאזרחי ישראל מיליארדים מעודפי מסים", אמר ראש הממשלה. "אומר זאת בפשטות: יש לי אמון מלא בכם, אזרחי ישראל, ואני בטוח שבתוספת הזו תשכילו לעשות שימוש הרבה יותר טוב מכל פקידות ממשלתית, מוכשרת ככל שתהיה".

לקריאה נוספת:
"אצמצם פערים": אקוניס נכנס רשמית לתפקיד שר המדע והחלל
בעת ההצבעה על התקציב: ח"כ איימן עודה פונה לטיפול נמרץ
מתווה הגז: נתניהו מגייס רוב להעביר לידיו את סמכויותיו של דרעי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מורידים מסים. נתניהו וכחלון/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אם תחלו האטה במשק, נחזיר את המצב לקדמותו"

שר האוצר ציין בדבריו כי אם תחול האטה במשק הוא יעלה את נטל המס. "אם חלילה ניתקל במצב משמעותי של האטה או הפחתה משמעותית בגביית המסים, אנחנו נצטרך לבצע תיקון ויהיו צעדים משלימים, שיכולים להחזיר את המצב לקדמותו", הסתייג.

לדבריו, "על פי תחזיות החשב הכללי במשרד האוצר, יחס החוב-תוצר צפוי לרדת בשנתיים הקרובות. הורדת המע"מ ומס החברות יובילו להגברת הצמיחה, שתוריד את החום ותביא לצמצום הגרעון. אנחנו יוצרים כאן הלכה למעשה מנוע להגברת הצמיחה, על ידי הגדלת ההכנסה הפנויה של האזרחים והפחתת מס החברות. משנת 2010 שיעור המע"מ רק עלה, היום אנחנו משנים כיוון".

לעומתם, נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הביעה התנגדות למהלך. "בחודשים האחרונים ניכר עודף בגביית המסים ביחס לתחזית הגבייה. קשה לקבוע בשלב זה אם מדובר בעלייה שצפויה להתמיד, או בגידול שנבע בחלקו מגורמים חד פעמיים, כגון גידול במספר העסקאות בדיור, או עלייה במס רווחי הון בבורסה. בחודשים האחרונים מסתמנת האטה בפעילות הכלכלית, בדגש על ירידה ביצוא ובהשקעות. כמו כן, גברה אי הוודאות ביחס להתפתחויות בכלכלה העולמית על רקע התנודתיות החריפה בשווקים הפיננסיים העולמיים בשבועות האחרונים", נכתב בהודעה מטעם בנק ישראל.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג בוועידת ישראל לעסקים, דצמבר 2014. תמר מצפי/גלובס, מערכת וואלה! NEWS
מזהירה מפני המהלך. נגידת בנק ישראל קרנית פלוג/מערכת וואלה! NEWS, תמר מצפי/גלובס

אי לכך, אומרת פלוג, "יהיה זה בלתי זהיר להתייחס לעודפי הגבייה שנרשמו בחודשים האחרונים כאל התפתחות מתמשכת, ולבסס עליה עדכון כלפי מעלה של תקבולי המסים הצפויים בשנה הבאה. לכן, רצוי בשלב זה להניח שמדובר בעלייה חד פעמית בתקבולים, ונכון יהיה להשתמש בהם להפחתה של החוב הציבורי, שתשלומי הריבית עליו מהווים נטל כבד על ההוצאה הממשלתית.

"על רקע אי הבהירות ביחס להתפתחויות הכלכליות בשנה הבאה, הפחתת המע"מ באחוז, שעלותה היא כ-4.8 מיליארד שקל, עלולה להביא לגידול נוסף בגירעון בשנה הבאה, ולסכן את העמידה ביעד הגירעון של 2.9% (שכשלעצמו יביא לעלייה במשקל החוב בתוצר). כמו כן, הפחתת המע"מ כעת תקשה על העמידה ביעדים הפיסקליים לשנים הבאות, ואינה מתיישבת עם מדיניות מסים עקבית וכזו המכוונת להשגת יעדים ארוכי טווח".

כחלון מתנגד לביטול מע"מ על מוצרי יסוד, אך טוען לעודף גבייה

בעת הצגת התקציב, דיבר אתמול כחלון מעל במת הכנסת ואמר כי ישנו עודף בגבייה ממסים. המהלך של כחלון עורר את זעמו של שר הכלכלה אריה דרעי, שכן רק לפני כחודש סיכמו השניים על הורדת מע"מ על תחבורה ציבורית, מים וחשמל. זאת, לאחר שכחלון טען באוזני מכריו כי אין די תקציב למהלך כולל של ביטול מע"מ על מוצרי יסוד.

אמש אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את תקציב המדינה לשנת 2016-2015, לאחר שעות של דיונים שהחלו משעות הצהריים. 57 הצביעו בעד, 53 הצביעו נגד. חוק ההסדרים עבר גם הוא בקריאה ראשונה ברוב של 57 מול 53.

(עדכון ראשון: 17:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully