וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לאובמה: כשל הסיכוי להפלת הסכם הגרעין בקונגרס

3.9.2015 / 0:49

הנשיא אובמה השיג את 34 הקולות הדרושים לסיכול המאבק הרפובליקני נגד הסכם הגרעין שנחתם עם איראן. ג'ון קרי: "מבחינה דיפלומטית תמיכתנו לישראל נשארה איתנה"

צילום מסך

ניצחון גדול לאובמה: הסנאטורית ברברה מיקולסקי ממדינת מרילנד הודיעה אתמול (רביעי) על תמיכתה בהסכם הגרעין שנחתם בין איראן ושש המעצמות. מיקולסקי היא הסנאטורית ה-34 להודיע על תמיכה בהסכם - מה שמבטיח כי הנשיא האמריקני יצליח להעביר אותו למרות התנגדות הרפובליקנים בקונגרס. בכך נכשל גם למעשה המאמץ שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו להפיל את ההסכם, מאבק שסיכוייו להצליח היו קלושים בלבד מלכתחילה.

גורם מדיני ישראלי אמר אמש כי ראש הממשלה הבהיר לפני נאומו בקונגרס בחודש מרץ שחובתו היא להציג את דאגותיה של ישראל באשר להסכם עם איראן, לעם האמריקני ולנציגיו.
לדברי הגורם, רוב מוצק בציבור האמריקני ובקונגרס מסכים עם עמדה זו. ככל שההתנגדות להסכם עם איראן תהיה גדולה יותר, כך ישתקף הדבר במדיניות האמריקנית כלפי ישראל והאזור בהמשך. הברית בין ארה"ב לישראל איתנה ולראש הממשלה אין ספק ששתי המדינות ימשיכו לעבוד ביחד כדי להתמודד עם האתגרים הגדולים מולנו.

לאחר ההישג שאליו הגיע ממשל אובמה, נשא מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי דברים במסיבת עיתונאים מיוחדת בפילדלפיה. קרי הדגיש שוב כי ההסכם שהושג ביולי האחרון הוא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני וחזר על מחויבות ארה"ב לישראל. "מבחינה דיפלומטית, תמיכתנו לישראל נשארה איתנה. ההסכם יספק את הערבויות לכך שאיראן לא פועלת לפצצה גרעינית". לדבריו, מבקרי ההסכם לא הציגו אף חלופה הגיונית. בנאומו ניסה קרי להפריך את "המיתוסים" שמשמיעים מתנגדי ההסכם.

עוד כתבות בנושא:
יו"ר הפרלמנט האיראני: "אנחנו לא אנטישמים, להיפך"
ההצבעה על הסכם הגרעין: אובמה זקוק רק לעוד סנאטור אחד
מפחד להתחייב: חסן רוחאני מתנגד להבאת הסכם הגרעין לפרלמנט

נשיא ארה"ב ברק אובמה, אוגוסט 2015. רויטרס
השיג את המספר הדרוש להעברת הסכם הגרעין בקונגרס. אובמה/רויטרס

"ללא ההסכם, לאיראן היו כמה דרכים להגיע לפצצה גרעינית. אך עם ההסכם - דרכים אלה סגורות בפני האיראנים", אמר קרי. "הפקחים של סבא"א יוכלו ללכת להגיע לכל מקום שאליו יובילו ראיות שיגיעו לידיהם. לא יהיה מתקן - מוכרז או לא מוכרז - שלא יהיה מחוץ לתחום של הסוכנות", הוסיף.

קרי המשיך בהפרכות טיעוני מתנגדי ההסכם ואמר כי "ללא ההסכם הזה, זמן הפריצה התארך. עם ההסכם, הצנטריפוגות יופחתו, כמות האורניום תקטן ללא פחות מ-300 ק"ג ל-15 שנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי לוחץ את ידו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, 31 באוגוסט 2015. רויטרס
"מבחינה דיפלומטית תמיכתנו לישראל נשארה איתנה". אובמה וקרי, השבוע באלסקה/רויטרס

על פי חקיקת הפיקוח על הסכם הגרעין, שעברה בקונגרס בגרסה מרוככת בחודש אפריל האחרון, יש צורך בהתנגדות של לפחות שני-שלישים בשני הבתים של הקונגרס. המשמעות היא שדרושה התנגדות של 67 סנאטורים לפחות, מתוך 100 סנאטורים המכהנים בסנאט. כאמור, בשלב הנוכחי מובטחת לאובמה תמיכתם של 34 סנאטורים - כלומר בפועל, אין סיכוי להגיע ל-67 מתנגדים להסכם.

אובמה אמנם יצליח בוודאות להעביר את ההסכם, אולם תומכיו נחושים כעת להגיע לרף הצלחה גבוה אף יותר ולמנוע כל הצבעה על ההסכם בקונגרס. כדי להשיג זאת עליהם לזכות לתמיכתם של 41 סנאטורים, מה שיאפשר להנהגת הדמוקרטים בסנאט להכריז על "פיליבסטר" - הליך טכני שמאפשר לתקוע את ההצבעה לטווח בלתי מוגבל. בשלב הזה, דרושה לאובמה תמיכה של עוד שבעה סאנטורים דמוקרטים בלבד כדי להגיע ליעד הזה.

בסך הכול מכהנים בסנאט כיום 44 סנאטורים דמוקרטים ועוד שני סנאטורים עצמאיים המזוהים עם המפלגה. משום שכל הרפובליקנים בסנאט התכוונו בכל מקרה להצביע נגד ההסכם, הדרך היחידה להכשילו הייתה באמצעות גיוס תמיכה מצד 13 סנאטורים דמוקרטים לפחות. השדולה הפרו-ישראלית העשירה איפא"ק השקיעה עשרות מיליוני דולרים בניסיון להשיג תמיכה זו, אולם כעת נראה כי היא נכשלה כישלון חרוץ. עד כה, רק שני סנאטורים דמוקרטים הודיעו על התנגדות להסכם, ועשרה טרם הצהירו מהי עמדתם.

(עדכון ראשון: 17:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully