וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות עם רוסיה: ליטא לוטשת עיניים לעבר הגז הישראלי

31.8.2015 / 7:43

ראש הממשלה הליטאי יבקר בשבוע הבא בישראל כדי לדון בשיתוף פעולה בתחום האנרגיה. בשל חברותה בנאט"ו והתקרבותה למערב, וילנה חוששת מ"נקמה" רוסית בתחום האנרגיה - ויחסיה הטובים עם ישראל עשויים לשרת אינטרס משותף

עריכה: ניר חן

בשבוע הבא יבקר בישראל ראש ממשלת ליטא, אלגרידאס בוטקביצ'וס. כאשר נקבעו פרטי הביקור לפני כמה שבועות, הנושא המרכזי על סדר היום, לפחות עבור האורחים מליטא, היה הגז הטבעי של ישראל. ליטא ממוקמת לחופי ים הבלטי, מרחק אלפי קילומטרים מהגז הישראלי, אבל מתברר שהעניין במשאב הטבע החדש של ישראל הגיע עד למדינה המזרח-אירופית הרחוקה.

במשך עשרות שנים הסתמכה ליטא על גז רוסי, אך ברקע המשברים הפוליטיים בין רוסיה למדינות המערב, בווילנה התעורר החשש מ"נקמה" רוסית בתחום האנרגיה. ליטא היא חברה באיחוד האירופי ובברית נאט"ו, ויחסיה עם רוסיה מתוחים, בלשון המעטה. המציאות הגיאו-פוליטית המדאיגה במזרח אירופה גרמה למדינה לחפש שותפים חדשים בתחומי האנרגיה והובילה בעקיפין גם לאפשרות של שיתוף פעולה בתחום הגז הטבעי עם ישראל.

לקריאה נוספת בנושא:
בשורה או איום אנרגטי: איך תשפיע עלינו תגלית הגז במצרים?
גם הטורקים פוזלים לעבר הגז הישראלי: "הזדמנות לשתי המדינות"
חברה איטלקית: גילינו את שדה הגז העצום ביותר במזרח התיכון

ראש ממשלת ליטא אלגרידאס בוטקביצ'וס, 31 באוגוסט 2015.. AP
ליטא מחפשת שותפות חדשות בתחום האנרגיה. ראש הממשלה אלגרידאס בוטקביצ'וס/AP

בשנה שעברה רכשה ליטא מכלית גדולה של גז טבעי נוזלי, שמאפשרת למדינה לחתור לעצמאות אנרגטית מוחלטת. מדובר בספינה ענקית, שיכולה להכיל כ-170 אלף מטרים מעוקבים של גז טבעי, ולבצע את תהליך "הנזלת" הגז לקראת שימוש בו, בעודה משייטת בים. המכלית מסוגלת, במילים אחרות, להביא לליטא גז טבעי ממדינות אחרות מלבד רוסיה, כמו למשל מנורבגיה הסמוכה.

אחת האפשרויות שעלו לדיון בליטא כבר בשנת 2012, כאשר הפרויקט היה רק בתחילת דרכו, הייתה לשתף פעולה עם ישראל. שר האוצר הליטאי אמר בעבר כי ארצו שוקלת ייבוא גז מישראל. בביקור של בוטקביצ'וס בירושלים בשבוע הבא, הליטאים קיוו לדון על שיתוף פעולה עתידי עם ישראלי בנושא הגז.

ליטא נחשבת כיום כאחת המדינות הידידותיות ביותר לישראל באירופה, דבר הבא לידי ביטוי בהידוק היחסים הכלכליים והדיפלומטיים בין שתי המדינות, כמו גם באופן ההצבעה ה"נייטרלי" של ליטא במוסדות האו"ם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האפשרות שמציעה ליטא להנזלת הגז יכולה לעניין את ישראל. אסדת קידוח לחופי ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ישראל שוקלת כל מיני אפשרויות - צינור גז שיעבור בים, הנזלת גז במפעלים של מצרים, הנזלה במפעלים חדשים שיקומו בקפריסין ועוד. האפשרות של ספינה כמו זו שלנו, שיכולה להעביר את הגז מהים לנמלים חשובים באירופה ולבצע את תהליך ההנזלה בדרך, צריכה לעניין אתכם", הסביר לוואלה! NEWS גורם ליטאי שמעורב בדיונים בנושא. הוא הוסיף כי "מדובר דיון ראשוני, אבל היה לנו חשוב מאוד לקיים אותו, כחלק משיתוף הפעולה המתרחב בין המדינות".

התגלית במצרים עשויה להשפיע על העניין בגז הישראלי

כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לפני כחודשיים להגדיר את נושא הגז הטבעי כ"סוגיה אסטרטגית", במטרה לעקוף את ההתנגדות של הממונה על ההגבלים העסקיים למתווה הגז, הוא הסתמך על דוגמאות מהסוג הזה כדי להסביר לשרי הקבינט המדיני-ביטחוני את ההחלטה. מדינות שמעוניינת להתקרב לישראל ולשפר את היחסים עמה רואות בגז הטבעי שלה הזדמנות משמעותית. מה שנכון ברמה התיאורטית בלבד לגבי ליטא הרחוקה, נכון עוד יותר לגבי מדינות שכנות כגון מצרים, ירדן ואפילו טורקיה, שלאחרונה נראה כי האפשרות לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה גורמת לה לרצות בשיפור היחסים עם ישראל.

הבעיה של נתניהו הבוקר היא שאתמול אחר הצהריים, התיאוריות הגדולות הללו ספגו מהלומה, עם ההודעה על גילוי הגז הנרחב לחופי מצרים. אמנם ייקח זמן עד שהתגלית המצרית תבשיל, אבל כבר כעת ברור שמצרים לא תזדקק לגז הישראלי בטווח הארוך, ונותר עוד לראות כיצד תשפיע התגלית על מדינות אחרות באזור. אפילו הפנטזיה הליטאית על שימוש בספינת הנזלת הגז של ליטא כדי להעביר גז מהים התיכון למזרח אירופה, ובכך לפגוע במונופול הרוסי, יכולה בסופו של דבר להתממש דווקא עם מאגר הגז של עבד אל-פתאח א-סיסי.

שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ, 30 ביוני 2015. נועם מושקבויץ, נועם מושקוביץ
"ישראל 'ישנה בעמידה' ומתמהמהת באישור מתווה הגז". השר יובל שטייניץ/נועם מושקוביץ, נועם מושקבויץ

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, מיהר להגיב אתמול לגילוי המצרי, ואמר כי "זו תזכורת כואבת לכך שבזמן שמדינת ישראל 'ישנה בעמידה' ומתמהמהת עם האישור הסופי של מתווה הגז, העולם משתנה לנגד עינינו". השאלה היא אם שותפיו של שטייניץ בקואליציה ימהרו לקדם את מתווה הגז כפי שהוא עצמו מיהר להגיב לחדשות ממצרים. שר הכלכלה, אריה דרעי, לא נראה בשבוע שעבר כמי שממהר בנושא הגז, בדיוק להיפך.

הגילוי המרעיש מעבר לגבול צפוי לתת גם "זריקת עידוד" למתנגדי המתווה בכנסת ומחוצה לה, שהזהירו מראש כי הדיבורים מצד הממשלה על ייצוא בהיקפים אדירים של הגז הישראלי, עשויים להתגלות כלא מציאותיים. מוקדם עדיין לומר מי צדק בוויכוח הזה, אבל דבר אחד בטוח: ההודעה שיצאה אתמול ממצרים צפויה להאריך את הוויכוח ולסבך אותו עוד יותר.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully