וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למנוע ניצחון מדאעש: ישראל ומצרים נגד הסגת הכוח הבינלאומי מסיני

28.8.2015 / 11:20

על רקע ההסלמה בחצי האי, ארה"ב ומדינות נוספות שוקלות להסיג את הכוח מחשש לפגיעה בחייליהן. בירושלים ובקהיר רוצים לראות אותו נשאר בשטח, בין היתר על מנת שלא להרוס את התיירות והתדמית הבינלאומית

צילום: מתוך הטלוויזיה המצרית, עריכה: יאיר דניאל

(דובר של צבא מצרים בריאיון טלוויזיוני: "הרגנו כמאה מחבלים בסיני")

דילמה בינלאומית בסיני: על רקע ההסלמה בקרבות בין צבא מצרים לארגוני הטרור בחצי האי, מדינות המערב החלו לשקול לבטל את כוח השלום הבינלאומי הפועל בסיני מאז חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים ב-1979. לאחר שבירושלים ובקהיר הביעו רצון לראות את הכוח נשאר בשטח, מתנהלים בימים אלה מגעים בין המדינות החברות בכוח לבין מצרים, כדי לבדוק אם ניתן להגביר את האבטחה שמצרים מעניקה לכוח זה.

בשבועות האחרונים פורסמו כמה כתבות על כך שהמדינות השותפות לכוח הבינלאומי שוקלות להסיג את חייליהן מהאזור, על רקע ההסלמה במצב בסיני. הכוח הבינלאומי בסיני כולל חיילים מארצות הברית, אוסטרליה, קנדה, קולומביה, צ'כיה, פיג'י, צרפת, הונגריה, איטליה, ניו זילנד, נורבגיה ואורוגוואי.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי שבוע: דאעש בסיני הוציא להורג את החטוף הקרואטי
תיעוד: לוחמי דאעש שיגרו רקטה לעבר ספינת חיל הים המצרי
עשרות הרוגים במתקפה משולבת של דאעש נגד צבא מצרים בסיני

דיפלומט מערבי בכיר המעורב במגעים בנושא, הסביר השבוע לוואלה! NEWS את הדילמה של 12 המדינות הללו. "אנחנו מתלבטים מתי מגיע השלב שמידת הסיכון עולה באופן ברור על מידת התרומה של הכוח", אמר.

לדברי אותו דיפלומט, "המטרה המקורית של הכוח הזה בעת הקמתו, הייתה סיוע לתיאום השוטף בין ישראל למצרים בתחום הביטחוני. סיני הוכרזה שטח צבאי מפורז, והתפקיד של הכוח הזה היה לשמר את השקט בגבול. כיום, ישראל ומצרים לא זקוקות לכוח בינלאומי שיתאם ביניהן - נתניהו וסיסי מדברים בטלפון הרבה, ובכירים ישראלים טסים לקהיר בלי הפסקה. בנוסף, ישראל הסכימה לאפשר למצרים להפר את הסכם השלום ולהכניס כוחות צבא לסיני, כי זה אינטרס של שתי המדינות לפגוע בארגוני הטרור שם. במצב כזה, לא ברור עד כמה הם צריכים אותנו".

אותו דיפלומט בכיר הוסיף: "העובדה שהכוח פחות נחוץ מבעבר זו לא בהכרח סיבה להסיג אותו, כי דברים כאלה יכולים להשתנות. הבעיה היא שבמקביל לתהליך שהתרחש בין ישראל ומצרים, חלה התדרדרות במצב הביטחוני בסיני ונוצר מצב שהכוח חשוף לסכנה ממשית. עד היום, ארגוני הטרור בסיני לא פגעו באנשי הכוח הבינלאומי, כנראה מתוך החלטה שזה לא תואם את האינטרס שלהם בעת הזו, אבל יש הקצנה מתמדת של הארגונים הפועלים שם. רק לאחרונה ראינו שארגון המזוהה עם דאעש רצח באכזריות אזרח קרואטי שעבד עבור חברת נפט בקהיר. אי אפשר לדעת מתי יגיע השלב שהם יחליטו לתקוף את הכוח הבינלאומי".

יכולות הלחימה של הכוח הבינלאומי הנן מוגבלות. מדובר אמנם בכוח המונה יותר מאלף חיילים, אבל הם פזורים בבסיסים שונים ואמצעי החימוש שלהם אינם מותאמים ללחימה קשה וממושכת. במקרה של מתקפת טרור על אחד הבסיסים או על רכבי סיור המפטרלים ברחבי חצי האי, הכוח יהיה חשוף לסכנה מובהקת. המדינות השותפות לכוח חוששות שצבא מצרים לא יוכל להגיב בצורה מספיק מהירה ויעילה, ובנוסף, שהמצרים לא יאפשרו לישראל להתערב, שכן הדבר יהווה פגיעה בריבונות המצרית - כאשר התבצע פיגוע טרור בעיר הגבול טאבה ב-2004, מצרים סירבה להצעה ישראלית לסייע בטיפול הרפואי בפצועים, משיקולים דומים.

עוד באותו נושא

בשל החשש מדאעש: אובמה שוקל להסיג הכוח האמריקני מסיני

לכתבה המלאה
עמדות של צבא מצרים בגבול ישראל, יולי 2015. רויטרס
עמדות של צבא מצרים בגבול ישראל/רויטרס

כל הסיבות הללו הובילו את המדינות החברות בכוח להתחיל לדבר באופן גלוי על הסגתו מהשטח, אולם לוואלה! NEWS נודע כי בקהיר וגם בירושלים הביעו רצון לראות את הכוח נשאר במקומו, לפחות בזמן הקרוב. המצרים חוששים שהסגת הכוח תפגע בתדמיתה של מצרים ברמה הבינלאומית, מה שיגדיל עוד יותר את הנזק שנגרם לתיירות ולתחום ההשקעות במצרים בשנים האחרונות. בישראל מעריכים שהסגת הכוח תהווה זריקת עידוד לקיצונים בחצי האי סיני, שיציגו זאת כהישג שלהם.

בניסיון להימנע מנסיגה מידית, המדינות החברות בכוח פועלות כעת מול מצרים כדי לראות אם ניתן לשפר את האבטחה שהצבא המצרי מעניק לכוח הבינלאומי. הפרסום הבינלאומי הנרחב גרם למצרים להבין את גודל הבעיה, אולם החשש במערב הוא שאותו גל פרסום גם יגדיל את המוטיבציה של ארגוני הטרור בסיני לפעול כנגד הכוח הבינלאומי. בשנים האחרונות אירעו מספר מתקפות של ארגוני טרור על בסיסי צבא מצרים, שבהם נרצחו עשרות חיילים. במערב שואלים אם כוח צבאי שלא מצליח להגן על בסיסיו שלו, יצליח לספק את ההגנה הנדרשת לחיילים זרים.

נשיא מצרים א-סיסי, חניכת תעלת סואץ החדשה, 6 באוגוסט 2015. רויטרס
מדבר הרבה עם נתניהו בטלפון. סיסי/רויטרס

מנקודת המבט הישראלית, הסגת הכוח הבינלאומי לא תשנה את המצב הביטחוני בגבול הדרומי בטווח המידי, אולם הדבר עשוי, כאמור, לספק הישג מורלי ותקשורתי לארגוני הטרור הפועלים בסיני. מעבר לכך, הסגת הכוח מסיני עשויה להשפיע גם על עמדותיה של ישראל בשיחות עתידיות עם הרשות הפלסטינית.

בסבב השיחות האחרון שניהל שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הציעו האמריקנים להציב כוח בינלאומי בגבול העתידי בין המדינה הפלסטינית לבין ירדן, כדי למנוע פעילות טרור והברחות נשק. ישראל התנגדה להצעה ודרשה נוכחות ארוכת-טווח של צה"ל בגבול המזרחי של המדינה הפלסטינית. הסגת הכוח הבינלאומי מסיני על רקע איומי הטרור בחצי האי, עשויה לחזק את ההתנגדות הישראלית להצבה עתידית של כוחות בינלאומיים בגדה המערבית, בטענה שכוחות בינלאומיים אינם מספקים מענה אמין לאיומי טרור "ברגע האמת".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully