וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיל של כחלון ודרעי: הנחות בחשמל ובמים במקום מע"מ אפס

משה שטיינמץ

5.8.2015 / 0:03

השניים סיכמו כי ש"ס תסיר את דרישתה להחלת חוק מע"מ אפס על מוצרי יסוד ותתמוך מחר בתקציב, ובתמורה יגבשו אנשי האוצר מתווה הנחות קבוע בתשלומים. מוקדם יותר נרשם הישג נוסף לשר האוצר: כל הרפורמות שהציע עברו בקבינט החברתי-כלכלי

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק, שניר דבוש

במשרד האוצר הצליחו אמש (שלישי) לפתור את המחלוקת עם שר הכלכלה, אריה דרעי, בדבר דרישתו למע"מ אפס על מוצרי יסוד, 12 שעות לפני תחילת הדיון על התקציב בממשלה. שר האוצר, משה כחלון, הציע מיוזמתו הנחות קבועות בחשמל, במים ובתחבורה הציבורית שיחליפו את דרישתו של דרעי, ויספקו מענה וסיוע לצרכיהן של אוכלוסיות מוחלשות.

לטענת כחלון, מע"מ אפס על מוצרי יסוד יסייע בעיקר לעשירונים העליונים, אשר רוכשים יותר מוצרי מזון. אנשי האוצר מנסים עדיין, יחד עם אנשיו של דרעי, לגבש מתווה הנחות קבוע בתשלומים ולאמוד את היקפו. באוצר מודעים לעובדה כי יצטרכו עוד להוסיף כספים למשרדים השונים, אולם בטוחים שהתקציב יעבור בממשלה לאחר שהושגה תמיכתם של רוב השרים.

לקריאה נוספת בנושא:
גורם בש"ס: דרעי לא יתמוך בתקציב המדינה ללא מע"מ אפס
כחלון הציג את תקציב המדינה ש"רואה אנשים"; בנט הזהיר שלא יתמוך
"לא יתפשר": ליצמן דורש תוספת מיליארד שקלים לתקציב הבריאות

השר אריה דרעי, ישיבת סיעת ש"ס, 13 ביולי 2015. יותם רונן
הסכים להתפשר על הנחות קבועות שיסייעו לעניים, במקום מע"מ אפס. שר הכלכלה דרעי/יותם רונן

כחלון הבטיח אתמול גם את תמיכתו של שר הרווחה חיים כץ, שדרש תחילה תוספת של יותר משני מיליארד שקלים למשרדו. לבסוף, קיבל כץ תוספת של מיליארד שקלים בלבד, שתופנה בין היתר לתעסוקת בעלי מוגבלויות, לילדים ולנוער בסיכון וכן להשלמת הכנסה לקשישים עניים.

נכון לאתמול בערב, לא נרשמה התקדמות במשא ומתן בין האוצר למשרד הביטחון. הפערים בין הצעות האוצר לדרישת הביטחון עומדים כרגע על חמישה מיליארד שקלים. בדומה, שר החינוך נפתלי בנט עדיין מזהיר כי יצביע נגד התקציב היום בממשלה בשל הקיצוץ במשרד החינוך. סיכומים לא הושגו גם עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, אשר דורש תוספת של מאות מיליוני שקלים למשרדו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שר האוצר משה כחלון, הכנסת, 13 ביולי 2015. יותם רונן
נסללה הדרך לאישור התקציב. כחלון/יותם רונן

נוסף לסיכומים שהושגו בנוגע לתקציב החדש, הקבינט הכלכלי-חברתי אישר אתמול את כל הרפורמות של שר האוצר לקראת הבאתן לכנסת בחוק ההסדרים בעוד כמה שבועות. רוב הרפורמות אושרו פה אחד, ושתיים מהן, בענף החשמל ובענף הדגה, יובאו היום לאישור הממשלה.

בראש סדר העדיפויות של כחלון עומדת הרפורמה בדיור, שאושרה אף היא. הרפורמה כוללת חמישה צעדים. הראשון הוא צמצום הפטור ממס שבח לדירות המתקבלות בירושה. השני מכונה "קיצור תקופת החזקת דירה בהמתנה", שיעודד משפרי דיור למכור במהירות את דירתם הישנה לאחר שרכשו דירה חדשה. מהלך נוסף אמור, לפי הרפורמה, לעודד את המגזר הערבי להסדיר רישומים בקרקע. כמו כן, אושרו הקלות במיסוי לבעלי קרקעות פרטיות במטרה שיבנו עליהן דירות, וכן מתן פטור מהיתרי בנייה לעבודות הקמת דרכי תחבורה בסמוך לפרויקטי בנייה. במקביל לצעדים אלו, אושר מהלך של הסרת חסמים בבניית תשתיות מים וביוב לשכונות חדשות.

נושא המזון היה אף הוא אחד המרכזיים שטופלו ברפורמות של כחלון. אחת הרפורמות שהוצעו היא "רפורמת הקורנפלקס", שאושרה פה אחד, ואמורה להקל על ייבוא מזון יבש ולאפשר את כניסתם של יבואנים קטנים ובינונים לשוק. בכך, תגבר התחרות בשוק המזון הריכוזי, מה שצפוי להביא לירידת מחירים.

גם הקרטל בענף העופות צפוי להתבטל במטרה ליצור תחרות ולהוזיל מחירים למשקי בית המוציאים בממוצע 200 שקלים בחודש על עופות. לפי הרפורמה בענף זה, תצומצם פעילותה של מועצת הלול לענף ביצי המאכל בלבד. כמו כן, בשוק בשר העוף תתנהל תחרות חופשית. באוצר העריכו כי הרפורמה תוריד את מחירי העוף ב-20%. רפורמה נוספת אושרה בענף הצומח על מנת לחזק את מעמד המגדלים בהתארגנויות בענפי הצומח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרפורמות שמנהיג כחלון נוגעות גם בתחום הפיננסי. מטרת הראשונה שבהן היא הפחתת עלויות הניהול בקרנות הפנסיה באמצעות מניעת ניגודי עניינים בין סוכני הפנסיה לקרנות. כמו כן, אושרה הקמת מאגר מרכזי לריכוז דירוגי אשראי של כל אזרח בישראל, באמצעותו יוכלו האזרחים לקבל הלוואות בקלות ובריביות נמוכות יותר. בנוסף, חברות האשראי הפרטיות יוכלו לגייס כספים כדי להגדיל את מחזורן, מהלך שנועד לפתור את בעיית הריכוזיות בשוק זה, הנשלט כמעט במלואו על ידי הבנקים. באוצר הבהירו כי משמעות הריכוזיות הזו היא "היצע קטן של מקורות מימון למשקי בית ולעסקים קטנים, אשר מוביל להיעדר תחרות ולמחירים גבוהים ללקוח".

"בשנים האחרונות לא ראינו רפורמות בהיקפים האלה, אבל גם לא בעומק הזה"

רפורמה נוספת שאושרה היא האצת חיבור מפעלי תעשייה לרשת הגז הטבעי, שתבוצע מעתה על ידי המפעלים עצמם. בנוסף, אושרו הרפורמות בתחום הבריאות, אשר לפי האוצר, "יורידו את יוקר המחייה, יבלמו את עליית ההוצאה הפרטית על בריאות ויבטיחו את חוסנה של מערכת הבריאות הציבורית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח אתמול כי "יהיה תקציב למדינת ישראל", והזהיר כי אם הדבר לא יקרה, הממשלה תקרוס ומצבה הכלכלי והביטחוני של המדינה ידרדר. "אני סומך על האחריות הקולקטיבית של השרים והשרות", אמר נתניהו. בהתייחסו לרפורמות, ציין: "אנחנו מכנסים את הקבינט לדון בשורות רפורמות חשובות גם להפחתת יוקר המחייה, יעד מרכזי של הממשלה, וגם כדי להבטיח את המשך הצמיחה. הורדת יוקר המחייה מתבטאת קודם כל בשורת רפורמות לגבי הורדת מחירי המזון. הרפורמות נוגעות להרבה מוצרי מזון ברוחב השוק. אנחנו עושים גם שינויים במה שמכונה היצע הדיור, על מנת להגדיל יותר את מלאי הדירות במדינת ישראל. בסופו של דבר זו הדרך היחידה להוריד את המחירים".

כחלון, המוביל את הרפורמות, הבהיר אתמול את חשיבותן לציבור הישראלי ולהתמודדות עם סוגיית יוקר המחייה, המכבידה על אזרחי ישראל. "בשנים האחרונות לא ראינו רפורמות בהיקפים האלה, אבל גם לא בעומק הזה. יש רפורמות בתחום הבנקאות הפיננסית, יוקר המחייה, מזון, הסרת חסמים, הסרת מכסי ייבוא שהכבידו ומכבידים מאוד על הצרכנים", אמר.

שר האוצר הוסיף כי אין לו ספק שיקבל את התמיכה של השרים. "זה תקציב חברתי ואחראי שבאמת שם את האדם במרכז לצד אחריות לצמיחת משק, ליצירת מקומות תעסוקה, לצמצום פערים, לקירוב פריפריה למרכז - גם בתחום התשתיות, גם בדיור וגם בחינוך".

(עדכון ראשון: 22:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully