וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק ובייניש לחוטובלי: על ישראל לשתף פעולה עם גופים בינלאומיים

30.7.2015 / 7:15

סגנית שר החוץ יזמה דיון מיוחד על האיומים הנשקפים לישראל במשפט הבינלאומי. באופן יוצא דופן נכחו במפגש גם שניים מנשיאי בית המשפט העליון לשעבר, בהם פרופ' ברק ודורית בייניש. "לא כל מה שנאמר בדיון חוטובלי אהבה לשמוע"

ציפי חוטובלי יולי 2015. אלרם מנדל,
. חוטובלי/אלרם מנדל

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, כינסה שלשום (שלישי) דיון חירום בנושא האיומים הנשקפים לישראל בזירת המשפט הבינלאומי. דיונים בנושא הזה נערכים לעתים קרובות במשרד החוץ, על רקע ניסיונותיהם של הפלסטינים ושל אירגונים התומכים בהם להאשים את מדינת ישראל ואת צה"ל בביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. אלא שהדיון שנערך שלשום היה יוצא דופן, בשל רשימת המוזמנים שלו, שכללה כמה מבכירי המשפטנים במדינת ישראל, בהם שני נשיאים לשעבר של בית המשפט העליון.

חוטובלי החליטה כי מכיוון שהאיומים המשפטיים הנשקפים לישראל הולכים וגדלים, יש צורך לכנס פורום של משפטנים בכירים שיציעו דרכי פעולה אפקטיביות בנושא למשרד החוץ. בין היתר, היא הזמינה לישיבה שהתקיימה שלשום את נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, ואת הנשיאה שהחליפה את ברק בתפקיד, דורית בייניש.

לדיון הצטרפו גם עו"ד מייק בלס - לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, פרופ' רות לפידות - כלת פרס ישראל לחקר המשפט, פרופ' יובל שני - דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת העברית - ומשפטנים בולטים נוספים מהאקדמיה והמערכת הממשלתית. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, הוזמן לדיון ולא יכול היה להגיע, אך העביר כמה נקודות בכתב.

עוד בוואלה!NEWS:
חוטובלי לשגרירים אירופיים: הפסיקו תמיכה בארגונים אנטי-ישראליים
היוזמה החדשה של חוטובלי: שרי חוץ זרים יבקרו בכותל המערבי
חוטובלי בעת כניסתה לתפקיד: "עלינו להדגיש כי הארץ הזו כולה שלנו"

"היא בעצם ניסתה לומר, בואו תהיו פרקליטים של המדינה"

הדיון שהתקיים במשרד החוץ ארך כשעתיים וחצי, ובמהלכו ביקשה חוטובלי לשמוע מהנוכחים כיצד לדעתם ישראל יכולה וצריכה להיאבק באיומים הנשקפים לה בזירת המשפט הבינלאומי. אדם שנכח בדיון סיפר לוואלה!NEWS: "לא את כל מה שנאמר שם היא אהבה לשמוע. השופט ברק והשופטת בייניש הם כידוע לא דמויות אהודות במיוחד בימין הישראלי. חלק מהמשתתפים אמרו שלדעתם, בהיעדר תהליך מדיני וחתירה לסיום הסכסוך, כל המהלכים המשפטיים שישראל תעשה יהיו מוגבלים בהשפעתם, ולכן חשוב לצד המאבק המשפטי לחדש את התהליך המדיני".

חוטובלי השיבה לטענה הזו באמירה כי בעת הנוכחית יש סיכוי נמוך מאוד לתהליך מדיני אפקטיבי, בגלל שלטענתה אין פרטנר בצד הפלסטיני. היא ביקשה לשמוע מה ניתן לעשות במציאות הנוכחית בהיעדר תהליך מדיני, בשעה שהפלסטינים מקדמים מהלכים להאשמת צה"ל בביצוע פשעי מלחמה ברצועת עזה בקיץ שעבר, ומנסים לשכנע את העולם שגם הבנייה בהתנחלויות מהווה פשע מלחמה. "היא בעצם ניסתה לומר, בואו תהיו פרקליטים של המדינה אל מול ההאשמות הללו", סיפר אחד הנוכחים.

בסיום הדיון אמרה חוטובלי: "אנחנו נמצאים בשעת חירום וזקוקים לעזרה של כולכם"

אחת הנקודות שהנשיאים ברק ובייניש, כמו גם חלק מהמשתתפים האחרים, הדגישו במהלך הדיון, הייתה שמדינת ישראל צריכה מעתה והלאה לקבל החלטה מושכלת לשתף פעולה עם ועדות חקירה וגופים בינלאומיים אחרים שמנסים לחקור את פעילותה, גם אם יש לה ביקורת על אותם גופים. הנשיאה בייניש אמרה כי שיתוף פעולה של ישראל עם גופי משפט בינלאומי יכול להוביל לשינוי מסוים של המסקנות לטובת ישראל.

ההמלצות שהושמעו במהלך הדיון יגובשו בשבועות האחרונים לתוך מסמך מסודר של משרד החוץ, שעל כתיבתו יופקד הייעוץ המשפטי במשרד. המטרה בסופו של דבר, על פי בכיר במשרד, תהיה לצייד את הדיפלומטים הישראלים בעולם, במיוחד אלה הקשורים למוקדי המשפט הבינלאומי, בטיעונים שמתבססים על עצותיהם של מיטב המוחות המשפטיים במדינה. חוטובלי התעניינה במהלך הפגישה גם באפשרות לקדם מחקר משפטי באקדמיה שינתח את החולשות של ההאשמות המופנות כלפי ישראל בזירה הזו.

במהלך הדיון אמרו כמה מהמוזמנים כי אחת הבעיות בהתמודדות של ישראל אל מול המשפט הבינלאומי היא נתק בהתנהלות השוטפת בין הדרג המדיני הבכיר לבין הדרגים המשפטיים. כך למשל, לדברי עו"ד מייק בלס, מדובר היה "בפעם הראשונה שמתקיימת ישיבה מהסוג הזה" בהשתתפות אנשי משרד החוץ ומשפטנים. חוטובלי אמרה בסיום הדיון כי היא מקווה להפוך את פורום ההתייעצות הזה לדבר קבוע, שכן "בלי קשר למחלוקות שיש בין שמאל וימין, אנחנו נמצאים בשעת חירום וזקוקים לעזרה של כולכם".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully