וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היחסים המעורערים בין אובמה לנתניהו יקשו להביא פולארד לישראל"

דב גיל-הר

29.7.2015 / 11:13

פרקליטו של המרגל היהודי-אמריקני, שישתחרר אחרי 30 שנות מאסר, אמר בריאיון לאולפן וואלה!NEWS כי מערכת היחסים ה"לא-אידיאלית" בין שני המנהיגים תקשה להעבירו לישראל אחרי השחרור. פרס: "שחרורו - החלטה חשובה מבחינת אנושית ומשפטית"

עריכה: ניר חן
LIVE

עו"ד לארי דאב, פרקליטו של המרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד, שאתמול נודע שישתחרר ממאסר אחרי 30 שנה בכלא בארצות הברית, אמר היום (רביעי) בריאיון לאולפן וואלה!NEWS כי היחסים המעורערים בין הנשיא אובמה לבין ראש הממשלה נתניהו יקשו על הבאתו של פולארד לישראל.

"אני שמח ועצוב. שמח שהוא ישוחרר ועצוב שהוא לא יהיה פה באופן מידי", אמר דאב. "אנחנו ננסה לשנות את ההחלטה, יש פעילות אינטנסיבית אפילו בארצות הברית כדי לבקש מהנשיא לתת חנינה או להקדים את תאריך השחרור ולשלוח אותו מיד לארץ. בחודשים הקרובים נפעל לבקש מהנשיא להשתמש בכוחו ולשחרר אותו באופן מידי לישראל".

לדברי דאב, "התערבות הפוליטית לא תזיק, אבל הבעיה שהיחסים האישיים בין הנשיא לראש הממשלה לא במצב אידיאלי כיום, וזה יכול לגרום לבעיה בנושא הזה".

עוד בנושא:
המרגל ההרפתקן שריגל נגד מולדתו - ונענש במשך 30 שנה
משפחת פולארד: "נתניהו פעל יותר מקודמיו לשחרורו"
אחרי 30 שנה: המרגל ג'ונתן פולארד ישוחרר ממאסר ב-21 בנובמבר

פולארד ביקש השתחרר בתנאים מחמירים - ארצות הברית סירבה. רויטרס
יוכל לעלות לישראל? ג'ונתן פולארד/רויטרס

נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ברך הבוקר (רביעי) על ההחלטה האמריקנית. "יונתן יושב 30 שנים בבית הסוהר ושחרורו חשוב ונכון - גם מבחינה אנושית וגם מבחינה משפטית. גם אחרי 30 שנה אסיר לא מפסיק להיות בן אדם", אמר.

פרס אמר כי פעל רבות במאבק למען פולארד. "שוחחתי על נושא שחרור יונתן עם הנשיא אובמה כמה פעמים ואף העברתי לו ביוני 2014 את עצומה שעליה חתמו 106 חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה, המייצגים את רוב אזרחי ישראל, בבקשה לשחרור פולארד. בשיחותיי עם אובמה בנושא הוא הדגיש בפני כי אם יתקבל אישור במסלול המשפטי, הוא לא יגיש הסתייגות והתנגדות וכי פולארד יוכל להשתחרר מכלאו. מטבע הדברים והרגישות שמרנו על דיסקרטיות והיום אני מאוד שמח שמערכת המשפט האמריקנית נתנה את אישורה והחליטה על שחרורו של פולארד ללא הסתייגות של ראשי הממשל האמריקני".

העביר אלפי מסמכים ביטחוניים לישראל והורשע בריגול

ב-1979 התקבל פולארד לעבודה במודיעין של הצי האמריקני - לאחר שנדחה על ידי ה-CIA עקב בעיות אמינות שעלו מבדיקת הפוליגרף שלו - ועבד כמנתח חומרי גלם מודיעיניים. בתחילת שנת 1984 יצר פולארד קשר עם אלוף-משנה אביאם סלע, שקישר אותו ללשכה לקשרי מידע (לק"ם), גוף מודיעיני חשאי במשרד הביטחון שבראשו עמד באותם ימים רפי איתן. במשך קרוב לשנתיים, העביר פולארד אלפי מסמכים, ששימשו את ישראל להיערכות הגנתית מפני נשק להשמדה המונית של ארצות ערב ואף לפעולות התקפיות, שהידועה שבהן היא הפצצת מפקדות אש"ף בתוניסיה ב-1 באוקטובר 1985 במסגרת מבצע "רגל עץ", כתגובה לשורה של פיגועים שביצע הארגון‏‏.

מהלך שנת 1985 החלו הממונים עליו בצי לחשוד בו. אחרי שגילו במשרדו מסמכים שלא היו קשורים ישירות לעבודתו, עירבו את הבולשת הפדרלית (ה-FBI) בחקירה. ברגע שנודע לפולארד שארה"ב בעקבותיו, הוא נמלט לשגרירות ישראל בוושינגטון, אולם גורש משם אל זרועות חוקרי ה-FBI שהמתינו לו מחוץ למקום. איתן אף הודה לימים כי הורה "לזרוק אותו החוצה" מבית השגרירות, וכי הוא אינו מתחרט על כך.

פולארד הואשם בריגול ונשלח לרצות עונש מאסר עולם ללא אפשרות לקצוב את עונשו. על אשתו אן נגזרו חמש שנות מאסר, אולם היא שוחררה כעבור קצת יותר משלוש שנים בשל בעיות בריאות, ועברה לישראל. פרט לפולארד, יתר המעורבים בפרשה, בהם סלע, איתן ורפי יגור, שהיה המפעיל של פולארד בניו יורק, יצאו ללא עונש. בעת שניתן העונש, הוגדר מאסר עולם בחוק האמריקני על 30 שנות מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully