וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עומד מאחורי פרישת ראש העיר צפת מרשימת ישראל ביתנו?

5.7.2015 / 10:10

ערב פרישתו מהרשימה הצהיר אילן שוחט כי עשה זאת משום שנכנע ללחץ התושבים. אלא שלידי וואלה!NEWS הגיעה בקשה שהוגשה על ידו לבית המשפט חמישה ימים לאחר פרישתו, המעידה כי היא נעשתה על רקע התביעה של נהגו המפוטר המייחס לו שורת עבירות

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: גדי וינסטוק

(האזינו להקלטה של נהגו של שוחט)

שלושה חודשים לאחר שהודיע על פרישתו מרשימת ישראל ביתנו לכנסת, שבה התברג במקום הרביעי, ונשאר בתפקידו כראש עיריית צפת בשל לחץ התושבים, הגיעו לידי וואלה!NEWS מסמכים משפטיים שבהם נחשף הרקע לאירועים. מהמסמכים עולה כי חמישה ימים בלבד לאחר ההכרזה האצילית לכאורה של שוחט, הגיש עורך הדין שלו לשעבר בקשה לבית המשפט להסיר עשרות סעיפים חמורים לכאורה מכתב התביעה שהגיש נגד העירייה נהגו המפוטר של שוחט, יוסי לוי. 49 הסעיפים, ובהם טענות חמורות לכאורה שפורסמו לפני כחצי שנה בוואלה!NEWS, ייחסו לשוחט או לגורמים מטעמו קבלת מעטפות של מזומנים, קניית קולות והטבות למקורבים. סעיפים אלה, כתב עורך הדין בבקשה, היו "אחד מהנימוקים אשר הובילו לכך שהוא ויתר על מקומו בכנסת שאליה נבחר בבחירות האחרונות".

שוחט הכריז על פרישתו שבוע לאחר הבחירות. חודשיים קודם לכן, בינואר 2015, הוא נכנס לרשימה החדשה שגיבש יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן, כשפרשת החשדות לשחיתות בישראל ביתנו עוד הסעירה את המדינה והביאה להידרדרות המפלגה בסקרים. הרשימה הביאה תקווה גדולה למפלגה בדמות מועמדים חדשים לכנסת, ובראשם שוחט, שכבש את המקום הרביעי והמכובד, אחרי ליברמן, אורלי לוי-אבקסיס וסופה לנדבר, שהמשיכו כולם מהכנסת הקודמת.

עוד בוואלה חדשות:
פרישת ראש העיר צפת מישראל ביתנו: נבדק חשד לעבירות פליליות
מספר 4 בישראל ביתנו פרש: "לחצו עליי להישאר ראש עיר"
"יש שטרות של מאה": ההקלטה שעשויה לסבך את מועמד ליברמן

ראש העיר צפת, אילן שוחט, בביקור בבית החולים זיו בצפת עם השרים גרמן ולפיד, דצמבר 2013. אדריאן הרבשטיין
"מה שהכניע אותי זה גלי ההערצה של התושבים". שוחט/אדריאן הרבשטיין

אלא שימים ספורים אחרי הבחירות, ועוד לפני שהספיק להישבע אמונים לכנסת, כינס כאמור שוחט מסיבת עיתונאים דרמטית ובה הודיע כי החליט להישאר בתפקידו כראש העירייה אחרי שהתרצה ללחץ תושבי עירו. "בסופו של דבר מה שהכניע אותי זה גלי ההערצה של התושבים", הצהיר שוחט כשמאחוריו שבע שנות כהונה כראש עיריית צפת. "הבחירות הסתיימו ולתדהמתי הופתעתי מדבר אחד שלא ציפיתי לו – השותפים שלי לדרך ותושבי צפת לחצו עלי להישאר בעיר. גיליתי עיר אוהבת ותומכת. יצאו עצומות בפייסבוק, קיבלתי טלפונים, פרסומים במקומונים ושלטי חוצות שכולם קראו לי להישאר בעיר. זה היה ברמה חסרת תקדים".

חצי שנה לפני מסיבת העיתונאים הדרמטית, הגיש עו"ד תמיר סבאן, בשם מרשו יוסי לוי, נהגו המפוטר של שוחט, כתב תביעה לבית הדין לענייני עבודה בנצרת. את התביעה הגיש לוי חודש אחרי שפוטר ובמסגרתה דרש פיצויים של כחצי מיליון שקלים בגין פיטורים שלא כדין, פיצויי פיטורים ותנאים סוציאליים נוספים שלא הוענקו לו כמתחייב, לטענתו. בכתב התביעה מתאר לוי, בין היתר, כי היה עד להעברת שוברי תשלום מעמותות אל מקורבי ראש העיר, וכן להקלות והטבות שניתנו לכאורה לתושבים בתמורה לתמיכתם בשוחט במערכת הבחירות המוניציפליות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכריז על פרישתו שבוע לאחר הבחירות. שוחט מצביע בבחירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד הוא תיאר בכתב התביעה כיצד נדרש לשמש כשליח של מעטפות כסף מזומן. "התובע (הנהג, ע"ח) נדרש לנסוע למשרד מסוים בירושלים ולהביא משם ארגז ובתוכו עשרות מעטפות של כסף מזומן בסך מצטבר של עשרות אלפי שקלים", כתב עו"ד סבאן בכתב התביעה. "המעטפות סודרו בשטרות של 50 שקלים ושטרות של מאה שקלים, כשבכל מעטפה עשרות שטרות. המעטפות נמסרו ישירות לעוזר הבכיר של הנתבע (אילן שוחט, ע"ח), כאשר מזכירת הלשכה מלווה טלפונית את התובע בכל הנסיעה". אחת ההקלטות המתעדות את הליווי הטלפוני של מזכירת לשכת ראש העיר, נחשפו לראשונה בוואלה!NEWS.

עם הגשת כתב התביעה באוגוסט 2014, ביקש שוחט מבית המשפט להטיל צו איסור פרסום על פרטיה, אולם בית המשפט דחה את הבקשה. בינואר 2015, עשרה ימים בלבד לפני שליברמן הציג באירוע חגיגי את רשימתו לכנסת, ובה הפנים החדשות שנועדו לרענן את התדמית של מפלגתו, דחה בית המשפט בנצרת בקשה נוספת של שוחט. הפעם הוא ביקש להסיר את שמו כנתבע מכתב התביעה שהוגש נגדו ונגד העירייה שבראשה הוא עומד. כמה ימים לאחר מכן נחתה בלשכתו של שוחט בקשת תגובה מוואלה!NEWS לקראת פרסום כתבה על תביעתו של לוי. שלוש שעות בלבד לאחר מכן הוציא דובר העירייה הודעה דרמטית לתקשורת כי שוחט הגיש תלונה במשטרה שבה הוא טוען כי מיום הכרזתו כמועמד לכנסת, ניסו גורמים עברייניים לסחוט אותו באיומים. לדבריו, גורמים עברייניים איימו עליו כי במידה ולא ישלם לנהגו כחצי מיליון שקלים, הוא יחשוף מידע שישמש כנגדו. יש לציין כי התביעה שהוגשה על ידי לוי, חשפה לכאורה מידע מפורט נגד שוחט וסכום הדרישה לפיצויים בגין הפיטורים עמד גם הוא על כחצי מיליון שקלים. עד היום לא זומן הנהג המפוטר לחקירה במשטרה.

"עצם קיום הטענות הוביל לכך שהוא ויתר על מקומו בכנסת"

ב-24 במרץ, אחרי שנבחר לכנסת ה-20, הודיע כאמור במסיבת עיתונאים כי החליט לפרוש מהכנסת עוד לפני שהושבע אליה. לשאלות העיתונאים השיב כי הסיבה היחידה שבגינה החליט להמשיך לכהן כראש העיר, נעוצה באהבה הרבה שהורעפה עליו מצד התושבים. גם יו"ר ישראל ביתנו אמר בשעתו לתקשורת: "אני מצטער על החלטתו של אילן לפרוש מהכנסת, אך אני מבין את דאגתו הכנה לעיר צפת ולתושביה שהתקשו לקבל את עזיבתו". עוד באותו יום השיבה דוברת היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) במשטרה לפניית וואלה!NEWS, ואישרה כי היחידה לחקירות הונאה בוחנת חשד לעבירות פליליות מצד שוחט.

ב-29 במרץ, חמישה ימים לאחר שכבו אורות הזרקורים, שיגר כאמור עורך דינו בקשה לבית המשפט להסיר לא פחות מ-49 סעיפים מכתב התביעה. הסעיפים הללו כוללים את הטענות החמורות ביותר לכאורה שייחס לוי לשוחט, המטילות צל כבד על התנהלותו. בבקשה טען סנגורו כי הסעיפים "פוגעים בכבודו של אדם" וכוללים טענות מבישות או כאלה שעלולים להפריע, לסבך או להשהות את הדיון בתובענה. "חשוב להבהיר – עצם קיום טענות אלה והפרסומים אשר נלוו אליהם בתקשורת, והתשובות אשר נאלץ בכל פעם התובע לתת לשאלות אשר מופנות אליו ביחס לכך – היו אחד מהנימוקים אשר הובילו לכך שהוא ויתר על מקומו בכנסת שאליה נבחר בבחירות האחרונות", כתב עורך דינו של שוחט בבקשה להסרת עשרות הסעיפים מכתב התביעה שהגיש בשם מרשו לבית המשפט.

ב-13 באפריל דחה בית המשפט לענייני עבודה את הבקשה. "אני סבור כי היענות לבקשה תפגע בזכות הטיעון של התובע, אשר רשאי להביא בפני בית המשפט את טיעוניו, ללא שבית המשפט ישמש לו 'עורך על' על כתבי טענותיו ותצהירו", כתב ד"ר טל גולן, שופט בית המשפט לענייני עבודה בנצרת בהחלטתו. "לעומת זאת, השארת הסעיפים שבנדון בכתב התביעה לא תגרום נזק לנתבע זולת בירור התביעה לגופה. אפילו לשיטתו של הנתבע עצמו בבקשתו, 'הנזק' עצמו כבר נגרם, שכן הוא כבר נאלץ לוותר על מקומו בכנסת". השופט אף הביע תמיהה ביחס לעיתוי שבו בחר סנגורו של שוחט להגיש בשם מרשו את הבקשה. "הנתבע הגיש את בקשתו ב-29 במרץ 2015, זמן רב לאחר הגשת כתב התביעה, ואף זמן רב לאחר הגשת כתב ההגנה על ידו, ולאחר המועד הראוי שבו היה ראוי להעלות את הבקשה".

"ראש העיר חזר לעירו בזכות גל תמיכה ואהדה של תושבים"

מלשכתו של אילן שוחט נמסר בתגובה: "צר לנו שבמשך החצי שנה האחרונה שמה לה מערכת וואלה!NEWS למטרה לנגח באופן אישי את ראש העיר, תוך שהם עוסקים מבוקר עד ליל בגיבוב של רכילות זולה וגרסאות לא מבוססות שעד כה לא הוכחה אף אחת מהן. ראש העיר חזר לעירו בזכות גל תמיכה ואהדה של תושבים שביקשו והפצירו שלא יעזוב את העיר וימשיך בעשייה לפיתוחה של צפת. מדובר בהחלטה אמיצה וחסרת תקדים בפוליטיקה הישראלית. בבקשה שהגיש עורך דינו הקודם של ראש העיר, שורבבה בבקשה, בסעיף משנה על ידי עורך הדין, כי קיים לכאורה, קשר בין התביעה, לוויתור על מקומו בכנסת. עורך הדין כתב זאת על דעתו האישית בלבד, ומבלי לקבל את עמדת ראש העיר לדברים אלה. יש לציין כי עורך הדין אינו מייצג עוד את ראש העיר. עיריית צפת והעומד בראשה לא תיכנע לניסיונות הסחיטה של הנהג בסגנון כתבות מצוצות מן האצבע. הכול יתבהר בבית הדין לעבודה ונקווה שלפחות אז מערכת וואלה!NEWS תסקר את האירוע באופן אובייקטיבי".

סנגורו לשעבר של שוחט מסר כי הפסקת הייצוג של ראש העיר נעשתה בהסכמת שני הצדדים וכי הרמיזות שהגיעו מלשכת ראש העירייה "אינן מכבדות אף אחד מהצדדים". באשר לטענה כי הסעיף המדובר נכתב על דעתו האישית של עורך הדין, ומבלי לקבל את עמדת ראש העיר, מסר: "התשובה שניתנה היא בעדינות, לא מדויקת. כל מה שכתבתי במיוחד בתיק הזה, עבר קודם את מר שוחט. אני לא כותב את דעותיי האישיות בתיקים, את דעותיי אני שומר לעצמי. טענות אלו – בדבר הנזקים שתביעה זו גורמת לשוחט, נטענו גם בכתבי הטענות שלנו, כולל בכתב ההגנה וכולל בבקשה שהגשנו למחיקת סעיפים מכפישים מכתב התביעה – וגם שוחט בעצמו, אמר לפרוטוקול בית הדין באחד הדיונים האחרונים שהדבר מסב לו נזקים קשים ופוגע בו ובשמו. הפסקת הייצוג שלי אותו מתועדת בכתב, כולל סיבותיה, ומסמך זה הועבר לתיק בית הדין. אם בכל זאת מר שוחט חושב שדברים אלה שלו יועילו לו ויסייעו לו – שיבושם לו. אינני פוליטיקאי".

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully