וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן הוכיח: השמועות על כניסתו לממשלה היו מוקדמות

3.7.2015 / 10:20

יו"ר ישראל ביתנו, ששקל לתמוך בהצעה על הגז והתחרט כשהבין שבכך יציל במו ידיו את נתניהו, ממקסם את השפעתו באמצעות שישה מנדטים בלבד. וגם: איך נתניהו ייצא מפלונטר הגז?

צילום: עומר מירון, עריכה: ליאור קירשנר

יום שני אחר הצהריים, מליאת הכנסת, כהרגלה, במרתון הצבעות. לאיש בבניין לא ברור אם בערב תיערך הצבעה על העברת הסמכויות של שר הכלכלה אריה דרעי בנוגע לגז, ו-118 חברי כנסת נותרו מרותקים למשכן. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד עמד באולם המליאה עם כמה חברי כנסת ממפלגתו. הם העבירו את הזמן בין הצבעה להצבעה בשיחות חולין, כאשר באופן מפתיע הצטרף אליהם השר דרעי. "תאמין לי", אמר דרעי ללפיד, "ימות המשיח הגיעו". "מה זאת אומרת?", תמה לפיד, שלא הבין לאן הוא חותר. "זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה ש'יש עתיד' נאבקת להוסיף לי סמכויות", הסביר השר. "אה, לכבוד הוא לנו", השיב לפיד, והחבורה פרצה בצחוק גדול.

אמנם מדובר באנקדוטה קטנה, אך היא מגלמת בתוכה את המחזה הסוריאליסטי שהתחולל בכנסת באותו ערב: שר שרוצה שייקחו ממנו סמכויות, אל מול אופוזיציה שנלחמת כדי להשאירן אצלו, ושרים שלא מוכנים להצביע גם אם ראש הממשלה יהפוך את ההצבעה להצבעת אמון. באופוזיציה שני חברי כנסת ערבים שלאיש לא ברור עד עכשיו איפה באמת היו באותו ערב - האם נסעו לנמל אשדוד לקבל את פניו של ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) ששב מהמשט לעזה, או שמא כל זה היה סיפור כיסוי, והם בכלל נשארו בירושלים בניסיון לגרום לקואליציה לחשוב שיש לה רוב, ולהיכנס ברגע האחרון להצביע נגד ההצעה של נתניהו?

יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי בכנס של ראשי המפלגות, אונ' תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
"הפעם הראשונה בהיסטוריה ש'יש עתיד' נאבקת להוסיף לי סמכויות". השר אריה דרעי/יותם רונן

מפה לשם, הסמכויות של דרעי עדיין לא הלכו לשום מקום, ואיש לא ידע לומר אמש מהו הפתרון לתסבוכת הפרוצדורלית שראש הממשלה נתניהו נתון בה בדרך לאישור מתווה הגז. אנשים ששוחחו עם נתניהו התרשמו שמכל האפשרויות העומדות על הפרק הריאלית ביותר היא לנסות ולזרז את סיום כהונתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כך שיפנה את מקומו בתחילת אוגוסט ולא בסופו, בתקווה שמחליפו בתפקיד יהיה קרוב יותר לעמדת הממשלה בהשקפתו, מה שיבטל את הצורך לקחת ממנו את סמכויותיו. אפשרות אחרת היא לנסות "לקנות" חברים מהאופוזיציה, אבל לנוכח ההתרחשויות השבוע, גם על זה לא בונים יותר בסביבת ראש הממשלה. הבעיה בעינה עומדת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ח"כ אביגדור ליברמן, ישיבת סיעת ישראל ביתנו. נועם מושקוביץ
איש השבוע. אביגדור ליברמן/נועם מושקוביץ

איש המפתח השבוע היה ללא ספק אביגדור ליברמן, ששקל לתמוך בהצעה מספסלי האופוזיציה והתחרט כשהבין שמשמעות התמיכה היא שיציל במו ידיו את נתניהו. סיעתו אמנם זכתה רק בשישה מושבים, אבל יו"ר ישראל ביתנו מצליח למקסם בעזרתם את השפעתו. גם בקואליציה וגם באופוזיציה היו מי שהסיקו מהחלטתו ללכת עם האופוזיציה כי השמועות על כניסתו לקואליציה היו מוקדמות.

מבחינת שר החוץ לשעבר, אין חדש תחת השמש. "הבהרנו שכדי להיכנס לממשלה אנחנו צריכים לראות נכונות לשינוי מהותי בקווי יסוד", אמר ליברמן. "לא נוכל להיכנס עם כל ההתחייבויות של הממשלה בתחום דת ומדינה, בהתנגדות לחוק הלאום, ועם חוסר הנכונות לבנות בשכונות יהודיות בירושלים. כשזה ייקבע כיעד ונוודא שיהיו גם מעשים, זה משהו אחר. אבל זה לא נראה לי מעשי, כי ההתחייבות של ביבי לחרדים היא מאוד נוקשה". בהמשך טען ששר האוצר משה כחלון מנסה להפחית את העלויות הכספיות של הסכמים קואליציוניים בסך תשעה מיליארד שקלים שעליהם חתמה מפלגתו. "הם מעולם לא התקרבו לסכומים האלה, אבל אין להם (לחרדים - ע"נ) נכונות להוריד אפילו שקל אחד. אז אני לא משלה את עצמי מה תהיה הנכונות של השותפים השונים".

ליברמן לא מוכן לפרט אילו פניות בדיוק נעשו לעברו מצד גורמים בקואליציה במטרה לגרום לו להצביע עם הממשלה. "אני אף פעם לא מוכן לחשוף תוכן של שיחות", הוא אמר, אך הודה כי קיבל "לא מעט פניות והצעות, אבל זה לא משנה. אנחנו שונים מכולם בכך שאנחנו קובעים עמדה עקרונית, וזה לא משנה מה מציעים ואיזה מחירים נותנים".

הקרב על התקציב

הקרב הבא שאליו נערכת האופוזיציה הוא הקרב על תקציב המדינה. 61 חברי כנסת הם שמיכה קצרה מאוד בהצבעה על תקציב. מדובר באלפי סעיפים שצריכים לעבור אישור במליאה, בוועדות, ושוב במליאה. כל רגע של חוסר ריכוז מצד חבר כנסת אחד שיצביע בטעות נגד במקום בעד, עלול לסכן את הרוב של הקואליציה. עם או בלי קשר, בחודש שעבר הוקם צוות משא ומתן בין נציגי ישראל ביתנו, עודד פורר וליאון ליטינצקי, לנציגי האוצר. מדובר בצוות שתפקידו לדון אך ורק בתביעות הכספיות של המפלגה. "התקציב הוא פרובלמטי", אמר ליברמן, "אבל אנחנו נצביע על כל דבר באופן ענייני. מהותית, זה לא פשוט. יהיו תביעות תקציביות של חברי כנסת, אני לא יודע כמה תוספת מתוכננת לביטחון. יהיו הפתעות". לא יהיה מופרך להעריך, שאם הצוות של ישראל ביתנו ישיג תקציבים לטובת ציבור העולים, ליברמן יצביע בעד התקציב.

בליכוד, לאור אירועי השבוע האחרון, לא בונים על האופציה של ליברמן ומנסים לחשוב איך לגבש רוב. גורמים במפלגת השלטון בטוחים שההחלטה של כחלון שלא להשתתף בהצבעה על הגז ביום שני בגלל ניגודי עניינים תחזור אליו כמו בומרנג בזמן ההצבעה על התקציב. "אנחנו בקואליציה של 61 חברי כנסת", אמרו הגורמים. "מה ששר האוצר עשה פה זה ליצור תקדים מסוכן. כל חבר כנסת שלא ימצא חן בעיניו סעיף כזה או אחר יפסול את עצמו מלהצביע באותו נושא כי הוא בניגוד עניינים. דווקא משר אוצר היה מצופה להבין שזה מדרון חלקלק ולהסתכל על הדברים בראייה רחבה", אמרו.

ההתנגדות לחוק של בגין - דווקא מתוך הליכוד

אתמול פורסם בוואלה!NEWS על הצעת חוק הלאום שהגיש ח"כ בני בגין (הליכוד). מדובר בנוסח מרוכך מאוד של חוק הלאום, במתכונת זהה לזו שהגישה חברת הכנסת לשעבר מיש עתיד רות קלדרון בכנסת הקודמת. החוק קובע שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, ושהמשטר של המדינה יהיה דמוקרטי. כמו כן, נקבע כי יינתן שוויון זכויות לכל האזרחים. מלבד זאת, ההצעה לא מוסיפה פרטים על אופייה של המדינה תחת החוק, ככל הנראה כדי להימנע מנושאים נפיצים המצויים במחלוקת ולגבש הסכמה רחבה. ולפיד, שקרא את הפרסום, הבהיר כי הוא יתמוך בחוק גם מהאופוזיציה: "אנחנו מעולם לא היינו נגד חוק הלאום", אמר. "היינו רק נגד הנוסח המקומם שהוגש לממשלה. אם בני בגין אכן הגיש את הנוסח של רות קלדרון אני מברך אותו, וכמובן שנתמוך בו".

עם זאת, עושה רושם שהבעיה של בגין לגייס רוב לא תהיה באופוזיציה - אלא דווקא בקרב חבריו לליכוד, שהתלהבו פחות מהנוסח שהביא השר לשעבר. "אין סיכוי שנוסח כל כך דל של ההצעה יעבור", הבהיר שר במפלגה. "יריב לוין ואיילת שקד עבדו על חוק מאוד מפורט ומאוד משמעותי. למה שנזרוק הכול לפח ונעביר חוק עם שניים וחצי סעיפים?" ניתן לצפות להתפתחויות בגזרה הזו כבר בשבועות הקרובים.

פוטנציאל ההרס של חוק הכשרות

מתחת לשם הטכני "חוק איסור הונאה בכשרות" מסתתרת הדרמה הפוליטית בעלת הרגישות הגדולה ביותר לקואליציה. תקציר הפרקים הקודמים: הצעת חוק של ש"ס ויהדות התורה מבקשת לקבוע כי רק הרבנות הראשית תוסמך לתת תעודות כשרות, ובית עסק לא יוכל לציין שהוא כשר אם אין לו תעודה של הרבנות. המיזם משמעותי ביותר בירושלים, שבה הכשרות האלטרנטיבית "השגחה פרטית" צוברת פופולריות ותאוצה מדי יום.

בשבוע שעבר ההצעה הוסרה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה בדקה ה-90, בערך שעה לפני שהייתה אמורה לעלות להצבעה. השבוע כבר התנהלו מגעים לפשרה בין נציגים מסיעת כולנו מצד אחד, ונציגי ש"ס ויהדות התורה מצד שני. בתום מגעים אינטנסיביים הוסכם ביום שני האחרון כי בתי עסק ללא תעודה של הרבנות יוכלו להגדיר את עצמם מקומות "בפיקוח בעל הבית וללא כשרות של הרבנות". במפלגת כולנו מספרים כי "זה היה הנוסח ביום שני, ואם חברי הכנסת משה גפני ויואב בן צור לא היו שומרי נגיעה, הם גם היו לוחצים ידיים לרחל עזריה שהשתתפה בדיונים". אלא שמאז, כך טוענים בכולנו, הסיעות החרדיות חזרו בהן מהסיכומים, וכעת, 48 שעות לפני שההצעה אמורה לעלות שוב להצבעה, עדיין לא ברור אם היא תתקיים, ואם כן, איזה נוסח יהיה לה. סביר להניח שאם יהיה זה נוסח ששני הצדדים לא יצאו ממנו מרוצים - הקואליציה תישאר יציבה. אם זה יהיה נוסח שצד אחד ירגיש בו מנצח והצד השני מפסיד, עלול להיות לכך פוטנציאל הרס גדול.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully