וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דחיית ההצבעה על הגז: הסדק הראשון בקואליציית ה-61 של נתניהו

30.6.2015 / 9:30

אחרי שראש הממשלה הבין שלא ישיג רוב להעברת הסמכויות של דרעי, גבר המתח בינו לבין השרים. שיתוף הפעולה המוצלח של האופוזיציה הוכיח את שבריריות הממשלה. חרף המבוכה, יש מי שביקש לסייג: "אסור לעשות לזה דרמטיזציה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עומר מירון; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות אמש (שלישי) את ההצבעה במליאת הכנסת על העברת סמכויות הגז היא הסדק הראשון בקואליציה המצומצמת שלו שתפקדה עד כה בצורה חלקה מתוך הבנה שחבריה תלויים אחד בשני. ככל שהשעות הלכו ונקפו, ולנתניהו התחוור שהוא רחוק מהשגת רוב בהצבעה, כך עלה מפלס המתח והחשדנות בינו ובין שותפיו לקואליציה, ובעיקר בינו לבין שר הכלכלה אריה דרעי, שבגלל סירובו לאשר את הסעיף שעוקף את הממונה על ההגבלים נדרש כל המהלך בכנסת מלכתחילה, ובינו לבין שר האוצר משה כחלון, שסירב להצביע על המתווה בטענה של ניגוד עניינים.

"ביממה האחרונה יש הרבה דם רע ביניהם", אמרו אמש בכירים בקואליציה. נתניהו וכחלון נפגשו אתמול כמה פעמים, כשראש הממשלה ניסה ללחוץ על שר האוצר להצביע בעד המתווה, אך לשווא. כחלון הבהיר לו שלא יסכים להצביע גם אם יהפוך את ההצבעה להצבעת אמון. מול דרעי המצב קשה אף יותר - לאחר שבאתר "גלובס" דווח כי נתניהו סבור שדרעי יזם את העברת הסמכויות ממנו, מתוך מניעים זרים ובתקווה שהמהלך ייתקע, זעם יו"ר ש"ס וצעק לעבר נתניהו בשולחן הממשלה: "אני מוכן לקבל הרבה דברים, אבל לא אספוג פגיעה בשמי הטוב". נתניהו ביקש לשוחח עמו בצד, והשניים הסתודדו בארבע עיניים בירכתי המליאה. עם זאתף כעבור זמן קצר, ועוד לפני שהיה ברור שלא תתקיים הצבעה, עזב דרעי את משכן הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצבעה על חוק הרחבת הממשלה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
סביר להניח שיוכל לגבש רוב להצעה בהמשך. נתניהו במליאה/נועם מושקוביץ

בינתיים, בקצה השני של המשכן, השלים יצחק הרצוג שיחה שמינית עם אביגדור ליברמן מאז יום חמישי האחרון. יו"ר האופוזיציה הפעיל לחצים כבדים על יו"ר ישראל ביתנו להתנגד להצבעה. האיתותים לכך שבכוונתו להתנגד התקבלו כבר בראשית השבוע, בשיחת טלפון בין השניים בעת שליברמן שהה בחו"ל. אתמול הם נפגשו בכנסת, אז הבהיר ליברמן להרצוג באופן סופי: "לא אצביע בעד העברת הסמכויות". האופוזיציה אמנם ממעטת מאוד לעבוד יחד, אולם דווקא אתמול הצליח שיתוף הפעולה בין ראשי סיעות האופוזיציה להעמיד לראשונה בקדנציה הנוכחית את ראש הממשלה בסיטואציה שבה אין לו רוב במליאה.

בסביבתו הקרובה של נתניהו הסבירו אתמול כי חיוני להעביר את המהלך במהרה. "אחרת", אמרו, "איך ניראה מול שווקי העולם? אנחנו מצהירים על מהלך ולא מסוגלים לבצע אותו?". כדי להמחיש עד כמה נתניהו השקיע אתמול מאמצים בגיבוש רוב, יש לשים לב לאופן שבו גרם ראש הממשלה לשר החקלאות אורי אריאל להיכנס אתמול למליאה. בשעת ערב מאוחרת הוא פגש ליד המעליות את חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ. האחד בדיוק רצה להיכנס למליאה, השני ביקש לצאת. השניים, שכבר היו עייפים מיום הצבעות ארוך, החליטו להתקזז בהצבעות ולהיעדר שניהם מהמשך סדר היום.

נתניהו, שלא רצה לקחת סיכונים אתמול, שמע זאת וזעם. העוזרת הפרלמנטרית של ראש הממשלה, פרח לרנר, התקשרה לאריאל וחיברה לו את נתניהו, ששוחח עמו מאולם המליאה. לנתניהו היה בדיוק משפט אחד לומר לשר החקלאות: "אורי, ביום כזה לא מתקזזים". אריאל נאלץ להתייצב באולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ליברמן מחליט להצביע נגד העברת הסמכויות לשר הכלכלה ולנתניהו  אין רוב להעברת מתווה הגז. נועם מושקוביץ
הופעלו עליו לחצים להתנגד בהצבעה. ליברמן בכנסת, אתמול/נועם מושקוביץ

אחרי שנדחה מועד ההצבעה, נשאר האור בלשכת נתניהו דולק כמעט עד השעה 2:00. לא ברור מה הפתרון שבו יבחר כעת ראש הממשלה בניסיון לקדם את מתווה הגז, כשסל האפשרויות העומד בפניו רחב - החל מהעלאת ההצעה לממשלה, תוך החלטה שמדובר בהצבעת אמון בממשלה בניסיון לדחוק את השרים הנמנעים לפינה ולאלץ אותם לתמוך בה, דרך העברת מתווה הגז כולו לדיון בכנסת ועד לניסיון חוזר להשיג כמה קולות מהאופוזיציה. עם זאת, צריך לזכור שאת האפשרויות הללו כבר ניסה נתניהו אתמול והוא יצטרך להיות יצירתי עתה כדי לפתור את המשבר.

גורמים ששוחחו עם נתניהו לא הקלו ראש בדחיית ההצבעה, אך סייגו: "אסור לעשות לזה דרמטיזציה". אותם גורמים מביאים כדוגמה הצבעה בנוגע להפרטת קרקעות בשנת 2009, עם כינונה של ממשלת נתניהו השנייה. ראש הממשלה שם אז את כל כובד משקלו על התכנית, אולם זו זכתה להתנגדות הן מימין והן משמאל, עד שברגע האחרון, לפני ההצבעה, ביקשה הקואליציה דחייה של שלושה שבועות. הכותרות "חגגו" את המבוכה לקואליציה, אבל זמן הדחייה אפשר לנתניהו לגבש רוב, ובסופו של דבר, המהלך אכן אושר.

ברמה המעשית, לדחיית ההצבעה אין משמעות ממשית. המשמעות היא סמלית ומורלית בלבד, ובעיקר ממחישה עד כמה שברירית היא קואליציית 61 חברי הכנסת. סביר להניח שנתניהו יוכל לגבש רוב להצעה בהמשך. עם זאת, בליכוד היו מי שהעריכו אתמול כי התזכורת שקיבל נתניהו לבעייתיות הטמונה בקואליציית 61 תביא אותו להעביר הילוך בדרך להרחבת הממשלה, ובניסיון לצרף את מפלגת העבודה לממשלתו, כבר בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully