וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אין לנו ידידה טובה יותר מקנדה"

3.6.2015 / 12:30

את הדברים, ששמורים בדרך כלל לארצות הברית, אמר ראש הממשלה לשר החוץ הקנדי המבקר בישראל. אתמול שודר ריאיון עם הנשיא אובמה בתכנית "עובדה", ובו העביר הנשיא ביקורת על מדיניות נתניהו

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש הבוקר (רביעי) עם שר החוץ של קנדה, רוב ניקולסון, המבקר בימים אלה בישראל וברשות הפלסטינית. בפתח פגישתו עם ניקולסון אמר נתניהו כי "אנו מאמינים שאין לנו ידידה טובה יותר מקנדה", אמירה מהסוג ששמור בדרך כלל לתיאור מערכת היחסים המיוחדת בין ישראל לארצות הברית. נתניהו הסביר כי הוא אומר זאת מכיוון ש"קנדה בולטת בעמדתה הברורה והחזקה" נגד מהלכים שנועדו לפגוע בישראל בזירה הבינלאומית.

נתניהו המשיך ואמר לניקולסון כי הידידות בין קנדה וישראל היא שותפות בין "שתי דמוקרטיות למופת". "ישראל מעריכה את התמיכה החזקה והבלתי מתפשרת של קנדה, באווירה בינלאומית שמוכתמת לעתים בציניות ובכפל לשון. קנדה, בהנהגתו של ראש הממשלה הארפר, תמיד מפגינה עוצמה ואומרת את האמת, ואנו חושבים שזהו ניצחון מרענן בסביבה שהופכת יותר ויותר עוינת לאמת".

השר ניקולסון השיב כי בקנדה מבינים ש"השכונה שבה ישראל נמצאת היא מסוכנת". "אנחנו יודעים שלמנהיגות הישראלית אין ברירה אלא לנקוט בכל זמן נתון בכל הצעדים האפשריים כדי להגן על עצמה מפני גורמים המצהירים בגלוי על הרצון להרוס אותה", אמר ניקולסון והוסיף: "מאז ומתמיד סירבנו להיות ניטרליים בתמיכתנו בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני גורמים קיצוניים. ישראל היא חלק מחזית האומות החופשיות והדמוקרטיות בעולם. כל מי שמפנה גבו לישראל, או עוצם עין מול טבע פעולותיהן של אויבות ישראל, בטווח הארוך פוגע למעשה בעצמו".

עוד ידיעות בוואלה!NEWS
אביו של אבו חדיר התפרץ: "חתיכת כלב, עשיתם חפלה בבן שלי"
יעלון: אנו פועלים בסוריה כאשר הקווים האדומים שלנו נחצים
ההתאהבות והגיור: סיפורה המדהים של הטיוואנית שהפכה למתנחלת

פגישה ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר חוץ קנדה רוברט ניקולסון, מאי 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וניקולסון/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ניקולסון אמר כי בכוונתו לדון עם נתניהו במשברים הביטחוניים המתחוללים כעת במזרח התיכון, בדגש על איראן, דאעש ומלחמת האזרחים בסוריה. על פי הודעה שהפיץ משרד יחסי ציבור המלווה את ניקולסון, השר הקנדי לא התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני במסגרת הנושאים שעליהם ידון עם נתניהו. זאת, בניגוד לרוב שרי החוץ ממדינות המערב המגיעים לביקורים בישראל, שמציבים את הנושא הזה לרוב בראש סדר היום של ביקוריהם, כפי שעשה רק לאחרונה שר החוץ הגרמני, פרנק וולטר-שטיינאמייר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"באש ובמים" לצד ישראל

היחסים בין ישראל לקנדה נמצאים בפריחה של ממש מאז שנת 2006, אז נבחר ראש ממשלת קנדה הנוכחי, סטיבן הארפר, להוביל את המדינה. הארפר תמך נחרצות בישראל במהלך מלחמת לבנון השנייה, החרים את ועידת האו"ם נגד גזענות שנערכה ב-2009 בטענה שהוועידה תתמקד באופן מעוות וחד-צדדי בישראל, והתנגד להפיכת הרשות הפלסטינית למדינה משקיפה באו"ם. בביקורו בישראל בשנה שעברה התחייב הארפר כי קנדה תעמוד לצד ישראל "באש ובמים". בניגוד לרוב מנהיגי המערב המבקרים בישראל, הוא נמנע לחלוטין ממתיחת ביקורת כלשהי בנושא ההתנחלויות, והסתפק רק בהדגשת תמיכתה של קנדה בפיתרון שתי המדינות.

קביעתו של ראש הממשלה נתניהו הבוקר כי "אין לנו ידידה טובה יותר מקנדה" נובעת כנראה מעמדותיה החריגות של קנדה ביחס לשאר הקהילה הבינלאומית בנושא הישראלי-פלסטיני. מדובר באמירה חריגה, שכן ראשי ממשלות ישראל, ובהם נתניהו, נוהגים לדבר במונחים כאלה אך ורק על ארצות הברית, שמעבירה לישראל סיוע צבאי בשווי מיליארדים מדי שנה, מספקת לה הגנה בפורומים הבינלאומיים החשובים ביותר ומקיימת איתה שיתוף פעולה צבאי ומודיעיני יחד מסוגו.

העובדה שהדברים נאמרים יממה לאחר הראיון הנרחב שהעניק הנשיא ברק אובמה לתכנית "עובדה", שבמהלכו מתח ביקורת על מדיניותו של נתניהו בנושא ההתנחלויות, הופכת את ההערה למעניינת עוד יותר. על רקע כוונתו של הממשל האמריקני להגדיל במאות מיליוני דולרים את חבילת הסיוע הצבאי לישראל, שכבר כך עומדת כיום על כשלושה מיליארד דולר בשנה, לא בטוח שבוושינגטון יאהבו את דבריו של נתניהו על השכנה הצפונית של ארצות הברית.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully