"ראש הממשלה נתניהו זרק את דיויד גילה לכלבים"

זהבה גלאון: "ההתפטרות של גילה מוכיחה כי הקריאות לרגולציה נשכנית לא שוות הרבה, כשראש הממשלה במו-ידיו עוקר את שיניו של הרגולטור"

תגובות סוערות בעקבות ההתפטרות הדרמטית של פרופ' דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, שהחליט להתפטר מתפקידו נוכח ההסכם המסתמן על הסדרת משק הגז בישראל.

"ההתפטרות של גילה מוכיחה כי הקריאות לרגולציה נשכנית לא שוות הרבה, כשראש הממשלה במו-ידיו עוקר את שיניו של הרגולטור", מסרה ח"כ זהבה גלאון, ראשת מרצ. "ראש ממשלה שטובת הציבור לנגד עיניו היה מגבה את גילה מהיום הראשון שבו הצהיר על כוונתו לפרק את מונופול הגז, במקום לדאוג שוב לבעלי ההון ולטייקוני הגז".

גלאון הוסיפה: "במקום לגבות את הצעד האמיץ והנחוץ של דיויד גילה ולבטל את ההסדר שמאפשר לדלק ונובל אנרג'י להחזיק במקביל במאגרי 'לוויתן' ו'תמר' - ראש הממשלה זרק את גילה לכלבים והעניק לתשובה כוח כלכלי ופוליטי בלתי נתפס. היעדר הגיבוי של נתניהו למהלכים שניסה להוביל גילה מריחה מלחצים פוליטיים לא ענייניים, ומצטרפת לריח הרע שנדף מפגישותיו הסודיות של נתניהו עם תשובה שנחשפו לפני מספר חודשים".

גם בתנועה לאיכות השלטון תקפו את נתניהו: "התפטרותו של פרופ' גילה היא אות קלון לממשלה ובמיוחד לעומד בראשה, שהסבירו בצורה שאינה משתמעת לשני פנים 'מיהו הבוס'", מסרו בתנועה. "התגייסות הממשלה להגן על ברוני הגז כנגד עמדתו של גילה מהווה סכנה אמיתית לדמוקרטיה במדינת ישראל. התפטרות פרופ' גילה סתמה את הגולל על הסיכויים לתחרות בענף הגז, והראתה שוב כי הממשלה להוטה לפעול למען האינטרס של ברוני הגז, ואילו האינטרס הציבורי נדחק לקרן זווית".

אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן, תקף דווקא את גילה ומסר כי "יש להעריך את דיויד גילה, העומד מאחורי דעתו המקצועית ואינו מוכן להתפשר בה. יחד עם זאת, האמת אינה נמצאת רק בצד אחד של המתרס, ופשרה בין הצדדים טובה לאין-שיעור מסכסוך מתמשך בין המדינה למשקיעים רבים בארץ ובעולם. עיכוב בהפקה, הליכים משפטיים, תביעות נגד מדינת ישראל - כל אלה אולי משרתים את הצדק בעיני רבים, אך אינם משרתים את המדינה בצורה אופטימלית".

שר הכלכלה הטרי אריה דרעי הביע צער על התפטרות גילה ומסר כי ניסה לשכנעו לא להתפטר: "פרופ' דיויד גילה הוא איש מקצוע מהשורה הראשונה, והוא ביצע את תפקידו ביושר ונאמנות. שוחחתי עמו וניסיתי לשכנעו להמשיך בתפקידו. אני מכהן כשבוע בתפקיד שר הכלכלה, ולמרות הזמן הקצר למדתי להכיר ולהוקיר את רמתו המקצועית הגבוהה".

עו"ד גולן קנטי, שותף ומוביל תחום ההגבלים העסקיים במשרד נשיץ-ברנדס-אמיר, שעבד כ-10 שנים ברשות להגבלים עסקיים, מסר: "התפטרותו של גילה מהווה מראה למערכת היחסים הבעייתית בנושא הספציפי אל מול הממשלה, שכן גילה הביא לפיתוח מאוד גדול של הרשות והצעידה קדימה מבחינת סמכויות יכולת וגיוס כוח-אדם.

"עם זאת, נראה כי הצדדים לא הגיעו לאיזון המתבקש בשאלה מהי מידת ההתערבות הראויה של הממונה בשווקים השונים, ולעיתים נדמה כי הממונה התערב בשווקים במידה יתרה ומבלי לתת לשוק למצוא נקודת איזון בעצמו.

"יישום פתרון בנושא הגז והנפט, אשר עוקף את הממונה, מהווה בעיה אקוטית הפוגעת במרקם העדין הקיים ברגולציה, כאשר ישנם כללי משחק ברורים, ופגיעה בהם פוגעת במשק הישראלי, במיוחד בתחום משמעותי זה שהינו בעל השפעות אדירות על הכלכלה בכללותה.

"נראה כי הפתרונות שמתגבשים כעת בממשלה מדאיגים, בייחוד נוכח העובדה שהם לא מציגים פתרון תחרותי קוהרנטי, אלא מתעקשים להפעיל לחץ דו-צדדי שיכריע למי הסמכות לחייב את המפקחים הממונים.

"הדרך הנכונה לגשר על הפערים שנוצרו יכולה להתבצע בשתי דרכים או באמצעות חקיקה המחייבת דיון ציבורי שקוף ופתוח בוועדות השונות, בדרך להכרעה פרלמנטרית ברורה, או באמצעות חזרה לשיח שהיה קיים, מתוך הבנה שחייבים לקדם שיקולי תחרות, שיח מאוזן והדדי, ולא בדרכי קיצור".

עו"ד אלדד כורש, שותף מנהל במשרד עמית-פולק-מטלון, מסר: "ב-4 השנים בהן כיהן פרופ' דיויד גילה בתפקיד, הוא עשה מהפכות, חלקן משמעותיות וחשובות מאוד למשק, ועל אף שלא תמיד הייתה בנינו תמימות-דעים באשר להיקפן, תדירותן ואופיין של מהפכות אלה, מעולם לא היה ספק באשר לכנות כוונותיו.

"אני מבין שהממונה נקלע למחלוקת עמוקה עם הממשלה בעניין שוק הגז, אולם אני חושב שפקיד ציבור צריך להיאבק על דעתו עד השלב שבו הוא מבין שהממשלה אינה משתכנעת, ואז עליו לכבד את החלטתה, ויתרה מכך, מאותו רגע ואילך עליו לפעול בנחישות על מנת להגשים את מדיניותה, גם אם החלטות הממשלה לא תואמות את השקפת עולמו.

"בתקופה האחרונה גילה קידם נושאים רבים כגון חוק המזון, חוק הריכוזיות, תיקונים הקשורים למיזוגים ורכישות ועוד נושאים רבים, ואני חושב שהתפטרותו תביא לפגיעה קשה במשק ולאי-ודאות שקיימת בו ממילא. אני מקווה שהממונה החדש ישים את היציבות והוודאות העסקית בראש סדר העדיפויות שלו, כי זה מה שהמשק בכלל ומשק הגז בפרט זקוקים לו יותר מכל".

עו"ד שי בקל, מנהל מחלקת הגבלים עסקיים במשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות', מסר: "תקופת הכהונה של פרופ' דיויד גילה תיזכר כאחת התקופות המשמעותיות והדרמטיות בתולדותיה של רשות ההגבלים העסקיים. בתקופה זו רשות ההגבלים העסקיים הגדילה באופן חסר תקדים את תחומי פעילותה והכפילה את כוח-האדם שלה.

"מעבר לגידול הניכר בהשפעה ובכוח-האדם, פרופ' גילה שינה את מודל הפעולה של רשות ההגבלים העסקיים, שנוצר על-ידי קודמיו במחצית השנייה של שנות ה-90 ובעשור הראשון של שנות ה-2000. מרשות המתמקדת באכיפת דיני תחרות בהיבטים קלאסיים של מניעת קרטלים ופיקוח על מונופולים ומיזוגי חברות, לרשות העוסקת ברגולציית שווקים ובפיקוח על מניעת ריכוזיות כלל-משקית - היבטים שאינם מטופלים ככלל על-ידי רשויות תחרות מקבילות בעולם.

"כן הביא עמו פרופ' גילה תפיסת עולם שונה בתחומים דוגמת פיקוח על מחירים מופרזים וכן גישה מחמירה יחסית בפיקוח על מיזוגים. הממונה השכיל לנצל את הרוח הגבית שהעניקה לו המחאה החברתית, כדי לקבע בחקיקה את תפיסת עולמו ביחס למודל הפעלת רשות ההגבלים העסקיים.

"ב-4 שנים הוביל הממונה שינויי חקיקה תכופים שעולים בהיקפם ובחשיבותם המצטברת על כלל שינויי החקיקה שנעשו בעשור וחצי שקדמו לכניסתו לתפקיד. שינויי החקיקה מבטיחים כי מודל הפעלת הרשות שגיבש הממונה הנוכחי יוסיף להתקיים בעתיד הנראה לעין, גם אם יפרוש הממונה מתפקידו.

"ניתן רק לקוות כי הרשות תשכיל ליישם את הסמכויות החדשות שהוקנו לה, ליישם את הלקחים הנצברים מהפעלתן של סמכויות אלה ולקדם רפורמות נחוצות בתחומים שטרם טופלו על-ידה".

עו"ד אמיר ונג, מנהל מחלקת הגבלים עסקיים במשרד רון גזית רוטנברג ושות', מסר: "תקופתו של פרופ' גילה ניכרה בשורה של מהלכים, תפיסה לפיה רשות ההגבלים יכולה וצריכה להתערב בתחומים שנמצאים בסמכויותיהם של רגולטורים אחרים. הדבר בא לידי ביטוי באופן מובהק בתיק הנמלים, בחוק התחרות בענף המזון, בשורת החלטות בשוק התקשורת ועוד.

"הודעה הפרישה של הממונה משקפת תפיסה לפיה הרשות צריכה להחזיק בסמכויות הסדרה שגוברות על אלה של משרדי ממשלה ורגולטורים אחרים. פרופ' גילה היה עקבי בנושא זה, והתפטרותו מגיעה על רקע מקרה ראשון בו אמרה לו הממשלה 'עד כאן'.

"זוהי תוצאה של חקיקה שהלכה והתחזקה בהענקת סמכויות נרחבות לממונה לפרש, לקבוע ולהסדיר בכל שוק כפי הבנתו. חשוב שהרשות תשמר את כוחה, ואני מקווה שהיא תשכיל לעשות זאת במערכת עם איזונים ובלמים חדשים".