וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון החרדים: גם אם ייכנס לממשלה, בנט כבר הפסיד

6.5.2015 / 7:44

החוק לשוויון בנטל, רפורמת הגיור, הכנסת נשים לוועדה למינוי דיינים והסדרת מערך הקבורה - אלו רק חלק מהרפורמות שעתידות להירמס תחת ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות. גם יגשר על הפערים מול נתניהו ברגע האחרון, יוזמותיו ירדו לטמיון

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מתן חדד

(הודעת ליברמן על התפטרותו, בשני)

ללא קשר לשאלת כניסת הבית היהודי לקואליציה והאולטימטום שהציב יו"ר המפלגה נפתלי בנט לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע למשרד המשפטים, נכון לעכשיו, בנט כבר הפסיד. סקירת ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד למפלגות החרדיות מעידה שהיוזמות שעליהן עמלו בנט וסגנו במשרד לשירותי דת, אלי בן דהן, עתידות לרדת לטמיון עם כינון הממשלה החדשה.

על פי ההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה, ישונה החוק לשוויון בנטל שקידמה הבית היהודי, הדורש להטיל סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו. ניכר שיהדות התורה תתנגד להגבלת מכסת האברכים שייתמכו על ידי המדינה ולהטלת סנקציות כלכליות על סרבני גיוס. כמו כן, תוך חמישה חודשים מיום כינון הממשלה, יוגשו המלצותיו של צוות שיוקם כדי לערוך תיקונים בחוק.

עוד בנושא:
טונים גבוהים וכינוס דחוף: זעם בבית היהודי על החזרת הדתות לש"ס
הנתק בין בנט לנתניהו נמשך: "הושפלנו פעם אחת יותר מדי"
המפתחות נמצאים בידיים של בנט: כל תרחישי הקואליציה
הישגי יהדות התורה: חוק הגיוס ישונה, השר יקבע את היעדים

יו"ר הבית היהודי נתון הצהרה לתקשורת, ירושלים מרץ 2015. טלי מאייר
בין ש"ס ליהדות התורה. נפתלי בנט/טלי מאייר

גם רפורמת הגיור תרד לטמיון. החוק שביקש להוציא את מערך הגיור מאחריותה הבלעדית של הרבנות הראשית יעבור שינויים כך שתבוטל האפשרות שרבני ערים יוכלו לגייר. גם בתחום הכשרות החל בן דהן בצעדים שהיו אמורים להקל על בעלי עסקי המזון לקבל תעודה כשרות. מדובר בהליך בירוקרטי יקר ואין ספק ששר הדתות החדש יותיר על כנו את הליך הכשרות המחמיר יותר, השורר כיום.

אך הצעד המשמעותי ביותר הוא החזרת המשרד לשירותי דת, שבו חוללה הבית היהודי שינויים ורפורמות, לידיה של ש"ס. זאת לצד העברת בתי הדין הרבניים בחזרה ממשרד המשפטים לאחריות משרד הדתות, בתום כעשור.

נפתלי בנט ואלי בן דהן בטקס השבעת כנסת 20. עומר מירון
הכניס ארבע נשים לוועדה למינוי דיינים. בנט ובן דהן/עומר מירון

במהלך הקדנציה הקצרה שלו, ניסה בן דהן למנות כמה שיותר רבנים מהציונות הדתית, מתוך אמונה שרב ציוני מחויב יותר למוסדות המדינה מאשר רב חרדי שאינו צורך את שירותיה של הרבנות הראשית. כאשר משרד הדתות יהיה בידיה של ש"ס, סביר כי ידם של הרבנים החרדים תהיה על העליונה. הישג נוסף של בן דהן היה הכנסתן של ארבע נשים לוועדה למינוי דיינים, אך כעת ניכר כי זמנן בוועדה קצוב. כמו כן, בקדנציה הנוכחית קודם מינוי נשים למועצות דתיות ואפילו מונתה סגנית ראש מועצה דתית בקריית ביאליק. למרות שהצעד גובה בעבר בבג"ץ, ניתן להסיק שהוא יקפא על שמריו.

במהלך כהונתו החל בן דהן בעבודת מטה שמטרתה לשפר את הליך המינוי של ראשי מועצות דתיות. בן דהן ביקש למקצע את התהליך, כך שהקריטריון המוביל למינוי הוא ניסיון וכישורים, ולא קרבה, כפי שהיה נהוג במשך שנים רבות. לצד זאת, הוא החל בהליך שמטרתו לצמצם את מספר המועצות הדתיות במדינה, הכוונה הייתה להוריד את מספרן מ-130 ל-80. כשש"ס תחזיק בתיק זה, סביר להניח שהיוזמה תטורפד.

מהלך נוסף שיזם בן דהן היא הצעת חוק שתאפשר להדיח מתפקידו רב שהתקבלו נגדו תלונות על חוסר תפקוד. ההצעה ביקשה לתת בין היתר מענה למשך הקדנציה האינסופי של רבני הערים ורבני המועצות המקומיות. לפני כניסת הבית היהודי למשרד הדתות, גיל הפרישה של רב היה 75, אולם רבנים רבים נותרו בתפקידם גם לאחר מכן. בן דהן הצליח להוריד את גיל הפרישה ל-70. גם במקרה הזה, זו לא תהיה טעות להניח שהיוזמה תיבלם תחת ידיה של ש"ס.

נתניהו ויו"ר ש"ס דרעי חתמו על הסכם קואליציוני, 4 במאי 2015. הליכוד,
נציגי ש"ס וראש הממשלה בנימין נתניהו בעת החתימה על ההסכם הקואליציוני בכנסת. בשני/הליכוד

רבות נכתב על הקומבינות במערך הקבורה בישראל. בן דהן ניסח הצעת חוק ממשלתית להסדרת התחום, במסגרתה יוטלו סנקציות פליליות, כספיות ואישיות על "גנבי קברים", שניצלו את סבלן של משפחות הנפטרים. הוא היה אמור לעלות להצבעה במליאת הכנסת, אך זה לא התאפשר עד מועד הבחירות. כעת, סביר שהוא ייגנז.

הזמן יאמר אם המאמצים הרבים של בנט וסגנו במשרד לענייני דת נעשו לשווא, אך כרגע נראה שרוב פועלם מהשנתיים האחרונות עתיד להימחות. למפלגה לא נותר אלא להתנחם בהעברתו של "חוק צהר", שמאפשר כיום לבני זוג להינשא בכל רבנות שבה יחפצו. לפי שעה, נראה שהוא הולך להישאר על כנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully