וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנתניהו נותרו שלושה ימים, ולא ברור אם ליברמן בפנים

3.5.2015 / 8:22

צוות המשא ומתן של הליכוד ייפגש היום עם נציגי ש"ס, הבית היהודי וישראל ביתנו, בניסיון של הרגע האחרון לפתור את המחלוקות שעדיין מונעות חתימה על הסכם קואליציוני, ובהן השליטה על משרד הדתות

עריכה: ניב פוקס; צילום: יח"צ, מור שאולי

(הליכוד חתמה על הסכם קואליציוני עם כולנו ויהדות התורה, ברביעי)

המשא ומתן הקואליציוני מגיע לישורת האחרונה, ומחלוקות רבות טרם נפתרו: בעוד שלושה ימים תסתיים ההארכה שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מנשיא המדינה ראובן ריבלין להרכבת הממשלה, והפערים עם ש"ס, עם הבית היהודי ועם ישראל ביתנו נותרו בעינם. היום (ראשון) ייפגש צוות המשא ומתן של הליכוד עם נציגי שלוש הסיעות האחרות במטרה להגיע לפריצת דרך במגעים לפני תום פרק הזמן החוקי.

המחלוקת העיקרית המונעת את הצטרפותן של ש"ס והבית היהודי לממשלה נסובה סביב תיק הדתות. יו"ר ש"ס אריה דרעי, שנאלץ לוותר על סמכויות מנהל התכנון במשרד הפנים ובעקבות זאת גם על הדרישה לקבל את תיק הפנים, אינו מוכן להתפשר בנושא משרד הדתות. בפגישה עם נתניהו ביום חמישי האחרון הוא הבהיר כי יעמוד על כך שלא ימונו חברי כנסת מהבית היהודי לתפקיד סגן שר במשרד הדתות, וכי המשרד יהיה בשליטה בלעדית של ש"ס. מנגד, גם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הבהיר כי לא יסכים למצב שבו ש"ס תשלוט באופן בלעדי על המשרד, וכי מדובר בתנאי כניסה לממשלה.

עוד על המו"מ הקואליציוני:
אין הסכמות בין נתניהו לדרעי - שדורש את הכלכלה ותיק נוסף
"נתניהו מסיג את ישראל לאחור, ההסכם עם יהדות התורה שערורייה"
יהדות התורה וכולנו חתמו על הסכם קואליציוני עם נתניהו

יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי בכנס של ראשי המפלגות, אונ' תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
דורש שלושה תיקים. דרעי/יותם רונן

מלבד המחלוקת על תיק הדתות, קיימות סוגיות נוספות שטרם נפתרו. דרעי דורש לקבל שלושה תיקים: את משרד הכלכלה, את משרד הרווחה או את המשרד לפיתוח הנגב והגליל, ותיק נוסף. בליכוד, לפי שעה, מסרבים להעניק לש"ס שלושה תיקים. נתניהו ודרעי נפגשו הלילה בניסיון להגיע להתקדמות. הפגישה ארכה כשלוש שעות והסתיימה לפנות בוקר, אולם השניים לא הגיעו לסיכומים.

שר החינוך המיועד נפתלי בנט דורש מצדו כי הסיכומים הכספיים שאליהם הגיע נתניהו עם יהדות התורה, שנאמדים בתוספת של כמיליארד שקלים למוסדות חרדיים, לא ימומנו מתקציב משרד החינוך, אלא מתקציב נוסף שיקצה משרד האוצר. גם בנושא זה טרם חלה התקדמות. אם בסופו של דבר יצליחו בליכוד להגיע לפשרה עם הבית היהודי ועם ש"ס, יהיו בקואליציית נתניהו 61 חברי כנסת בטוחים, מה שיאפשר את השבעת הממשלה בכל מקרה, גם אם המגעים עם ישראל ביתנו לא יתקדמו.

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן באירוע הליכוד – ישראל ביתנו לאחר פרסום תוצאות המדגם, ינואר 2013 לייב. שלומי גבאי
השבעת הממשלה תתאפשר גם בלי ישראל ביתנו. נתניהו וליברמן/שלומי גבאי

גורמים בישראל ביתנו אמרו אמש לוואלה! NEWS כי בשלב זה לא ברור אם המפלגה תצטרף לממשלה, וכי החלטה בנושא צפויה להתקבל עד יום שני. במפלגתו של ליברמן הביעו מורת רות מההסכם שחתם נתניהו עם יהדות התורה, שבו נכללים שורה של שינויים בסטטוס קוו, כך שיחזור לאותו מצב שבו היה ב-2012. עוד הבהירו במפלגה כי יעמדו על קידום חוק עונש מוות למחבלים, שלפי שעה אין לגביו הסכמה.

במקביל, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שלח אתמול מכתב לראש הממשלה ודרש ממנו שלא למנות את יעקב ליצמן מיהדות התורה לסגן שר הבריאות. "לא נהיר כיצד ראש ממשלת ישראל, יו"ר מפלגה ציונית, מקבל מצב דברים שבו מפלגה לא ציונית משמשת נדבך מרכזי בקואליציה בראשותו", כתב לפיד. "מפלגה המבקשת ביודעין תפקיד של סגן שר ולא שר אך ורק על מנת מלהתחמק מהאחריות המיניסטריאלית הקולקטיבית המוטלת על חברי הממשלה ולהימנע מלהישבע אמונים למדינת מדינת ישראל ולחוקיה, כחובה המוטלת על כל חבר ברשות המבצעת".

לפיד הוסיף: "האמת צריכה להיאמר בקול גדול חזק וברור, ההסכם הקואליציוני שעליו חתמת נותן הכשר למצב האבסורדי שבו מחד, מפלגת יהדות התורה מסרבת להכיר במדינת ישראל ולשאת בעול חוקיה, ומאידך, מבקשת ליהנות ממנעמי השלטון בדמות קבלת תקציבי עתק ושליטה מלאה באחד המשרדים הגדולים והמתוקצבים ביותר". מלשכתו של ליצמן נמסר כי מינויו לסגן שר, כולל סמכויות מלאות, אושר בבג"ץ.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully