וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם מאשים את ישראל בהרג פלסטינים ששהו במתקניו בעזה

27.4.2015 / 20:55

בתקציר הדוח של ועדת החקירה ללחימה בקיץ האחרון, צוין כי 44 פלסטינים נהרגו כשהסתתרו בבתי ספר של האו"ם. באן: "מתקני האו"ם חייבים להישאר בטוחים". משרד החוץ: "מחויבים לשיתוף הפעולה עם האו"ם"

צילום: יו טיוב

(תיעוד חדש: הפצצת מגדל בן 14 קומות במבצע "צוק איתן")

תלמידים פלסטינים במבנה בית ספר בעזה שהופגז במהלך מבצע "צוק איתן", ספטמבר 2014. רויטרס
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שנפגע מהלחימה בקיץ/רויטרס

ישראל תקפה במבצע "צוק איתן" שבעה בתי ספר של האו"ם ברצועת עזה והביאה למותם של 44 פלסטינים שביקשו בהם מקלט – כך עולה מתקציר דוח שפורסם היום (שני) של ועדת החקירה של האו"ם לפשעי המלחמה שבוצעו לכאורה במהלך חודשי הלחימה. כמו כן, צוין כי ארגונים פלסטיניים חמושים החביאו נשק בכמה מתקנים של האו"ם וירו מהם.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון התייחס לממצאי הוועדה, ומסר: "אני מצר על כך שלפחות 44 פלסטינים נהרגו כתוצאה מפעולות ישראליות, ולפחות 227 נפצעו במתקני האו"ם, שנעשה בהם שימוש כמקלטי חירום". באן התייחס גם לפעולות הפלסטינים, והוסיף: "אני מאוכזב מכך שהארגונים החמושים סיכנו כך את בתי הספר של האו"ם בכל שהשתמשו בהם להחביא נשק".

עוד בוואלה חדשות:
שלושה חיילים הואשמו בעבירות ביזה במבצע "צוק איתן"
אמנסטי: הפלסטינים הפרו את החוק הבינלאומי ב"צוק איתן"
תחקיר: 90% מההרוגים בהפצצות בתים ב"צוק איתן" - אזרחים

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ביה"ס של בנות של האו"ם "אונרא" שנפגע מהפצצה של צה"ל. יולי 2014. רויטרס
"אני מאוכזב מכך שהארגונים החמושים סיכנו את בתי הספר של האו"ם"/רויטרס

עם זאת, מזכ"ל האו"ם הבהיר כי "שלושה בתי ספר שבהם נמצאו כלי נשק היו ריקים באותה העת, ולא נעשה בהם שימוש כמקלטים". לדבריו, אסור לאפשר פגיעה במתקנים של האו"ם, והם צריכים להיות מקומות בטוחים, במיוחד במצב של עימות מזוין. "אני אפעל עם כל הגורמים המעורבים ולא אחסוך במאמצים כדי להבטיח שמקרים כאלה לא יישנו", אמר.

דוח החקירה המלא צפוי להתפרסם בחודש יוני הקרוב, לאחר דחייה של מועד הפרסום המקורי. בישראל נפתחה חקירה עצמאית בנוגע לאירועי מבצע "צוק איתן", הכוללת חלק ממקרי הפגיעה במתקני האו"ם בעזה. יותר מ-2,100 פלסטינים נהרגו במהלך הלחימה, כמו גם 67 ישראלים, בהם שישה אזרחים.

במשרד החוץ מסרו בתגובה כי ישראל תלמד את הדוח בקפדנות, מתוך כוונה להמשיך בשיתוף הפעולה שלה עם מזכ"ל האו"ם ועם צוותו בכל הנוגע להגנה על מתקני הארגון, במיוחד בעת מלחמה. בישראל גם הדגישו כי במכתבו של המזכ"ל היום, הוא ציין את שיתוף הפעולה המלא של ישראל עם החקירה.

"שיתוף הפעולה הזה מפגין פעם נוספת כי כאשר ישראל מתבקשת לסייע לבדיקה מקצועית שאינה מוטה כנגדה, ישראל מגיבה באופן פתוח ומסייע, גם אם עשויות להיות לה הסתייגויות ממרכיבים מסוימים של תהליך הבדיקה, כמו גם מהממצאים שלה", נמסר. "ישראל מחויבת לעבוד יחד עם האו"ם לשיפור ביטחונם של מתקניו ברצועת עזה, בדגש על מניעת ניצול המתקנים על ידי טרוריסטים".

כמו כן, ציינו במשרד החוץ כי ישראל מוכנה לשתף פעולה עם סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים הפלסטינים, אונר"א, כדי למנוע את הישנותם של מקרים בהם מתקני הסוכנות משמשים לפעילות טרור.

"כל התקריות המיוחסות לישראל כבר נחקרו באופן מעמיק, כולל באמצעות חקירות פליליות שנפתחו במקרים הרלוונטיים", עוד נמסר. "זוהי הוכחה נוספת לכך שישראל מתייחסת ברצינות לנושא זה, כמו גם לרצונה לבצע חקירות עצמאיות ולמחויבות שלה לשלטון החוק. ישראל עושה כל מאמץ כדי למנוע פגיעה באתרים רגישים, וזאת אל מול קבוצות טרור שמחויבות לא רק לפגוע באזרחים ישראלים אלא גם להשתמש באזרחים פלסטינים ובאתרי האו"ם כמגינים לפעילות הטרור שלהם".

דוח של ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" שפורסם לפני כחודש קובע כי קבוצות פלסטיניות חמושות הפגינו "זלזול מחריד בחיי אזרחים" במהלך הלחימה. במסגרת הדוח, השלישי שמפרסם הארגון בנושא, נקבע כי הארגונים הפלסטיניים ירו באופן חסר הבחנה לעבר אוכלוסייה אזרחית בישראל.

פלסטינים אוספים את שרידי הגופות בביה"ס של האו"ם שנפגע מהפצצה של צה"ל. יולי 2014. רויטרס
זירת התקיפה בבית הספר לבנות של אונר"א בעזה/רויטרס

פיליפ לות'ר, מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון, מסר: "על הקבוצות הפלסטיניות החמושות לשים קץ למתקפות ישירות על אזרחים ולירי ללא הבחנה. עליהן אף לנקוט באמצעי זהירות ישימים על מנת להגן על האזרחים ברצועת עזה מתוצאות התקפות אלה, ובתוך כך, נקיטת כל האמצעים האפשריים להימנע ממיקום לוחמים חמושים בתוך או בקרבת אזורי אוכלוסייה".

בתחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי, נקבע כי מעט יותר מ-60% מההרוגים הפלסטינים ב"צוק איתן" היו ילדים, נשים וקשישים. התחקיר מתבסס על עדויות של תושבי הרצועה ועל תחקיר בשטח, הכולל איסוף תעודות פטירה, ובוחן רק חלק קטן מקרוב ל-5,000 הפצצות שביצע צה"ל במהלך המבצע, בחודשים יולי ואוגוסט האחרונים. מדובר בכל ההפצצות שבהן נקבע בתחקיר שמטרותיהן היו מתחמים אזרחיים. ההרוגה הצעירה ביותר, על פי הדוח, הייתה פעוטה בת ארבעה ימים, ואילו ההרוג המבוגר ביותר – גבר בן 92. כשליש מההרוגים היו ילדים מתחת לגיל 16, 280 מהם ילדים מתחת לגיל חמש.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully