וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד כוחות נגד איראן: ישראל שבה לוועידה למניעת גרעין

27.4.2015 / 5:20

20 שנים לאחר ששר החוץ הבהיר כי ישראל לא תצטרף לאמנה הבינלאומית נגד נשק גרעיני, ישראל תגיע לוועידת האו"ם כמשקיפה: "הגיע הזמן לשיח ביטחוני אזורי". רוח של שינוי ממצרים: "לא נפעיל על ישראל לחץ"

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אפריל 2015. AP
איראן תקרב בין ישראל למדינות הערביות? המנהיג העליון עלי חמינאי/AP

לראשונה זה 20 שנים, ישראל תשתתף בוועידה למניעת הפצת נשק גרעיני כמשקיפה – כך מסר אתמול (ראשון) בכיר בירושלים. זאת, בתקווה לאחר כוחות עם מדינות ערב המתנגדות אף הן להסכם הגרעין המסתמן בין איראן למעצמות. הוועידה, שנפתחה היום במטה האו"ם בניו יורק, תארח מנהיגים רבים, בהם שרי החוץ של ארצות הברית, גון קרי, ושל איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שצפויים להיפגש במהלך היום בשולי הדיונים.

בשנת 1995, שר החוץ דאז שמעון פרס הצהיר כי ישראל תסכים להצטרף לאמנה למניעת נשק גרעיני ולאפשר ביקורת של פקחי האו"ם במתקניה רק לאחר חתימת הסכם שלום עם מדינות ערב ועם איראן. בשנים שעברו מאז, המשלחת הישראלית נעדרה מהוועידה, שתיארך כחודש.

עוד בוואלה חדשות:
דוח סבא"א: איראן עומדת בהתחייבויותיה בהסכם הביניים
הביקור הנדיר באיראן - והשתיקה הרועמת של ישראל
רוסיה תקים תחנת כוח גרעינית ראשונה במצרים

הכור בדימונה מפעיל אמצעי המונע צילום סלולרי. GettyImages
"היוזמה לפירוז האזור מנשק גרעיני אינה נגד ישראל"/GettyImages

עם זאת, שיחות הגרעין המתקדמות בין איראן למעצמות – ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, צרפת, סין ורוסיה – הביאו את משרד החוץ לשינוי מסוים של מדיניות. "אנו חושבים שהגיע הזמן שכל המדינות המתונות ישבו וידונו בבעיות של כל מדינות האזור", אמר הגורם הישראלי.

לדבריו, ההגעה לוועידה במעמד של משקיפה, "מהווה ניסיון להפגין את כוונותינו הטובות לקיום שיח. אנו זקוקים למשא ומתן ישיר בין הצדדים השונים באזור, שיח ביטחוני אזורי המבוסס על קונצנזוס". עם זאת, הוא הבהיר כי ישראל לא מתכוונת לשנות את עמדתה בנוגע לאמנה למניעת נשק גרעיני בשלב זה. כמו כן, הגורם העריך כי אם תוצע מסגרת פעולה מצד המדינות הערביות, היא לא תכלול שיח ישיר עם ישראל.

בוועידה הקודמת, בשנת 2010, מצרים הציגה תכנית לפירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית, שבמרכזה עמדה ישראל. אולם כעת, דיפלומטים מערביים מעריכים כי העמדה כלפי ישראל תהיה מרוככת בהרבה, ותהיה זו איראן שתעמוד באור הזרקורים של מדינות האזור.

גורם מצרי התייחס להשתתפות ישראל בוועידה, ואמר: "היוזמה שלנו למזרח תיכון מפורז מנשק בלתי-קונבנציונאלי היא עקרונית. היא לא תשתנה. אולם לא מדובר במשהו נגד ישראל כשלעצמה, זה עבור כולם – איראן, ישראל, כולם". לדבריו, "אני לא חושב שנפעיל לחץ על ישראל בוועידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully