וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי ישראל בטקס בארמניה: "לשקול להכיר ברצח העם"

25.4.2015 / 5:44

חברי הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) וענת ברקו (הליכוד) יצגו את ישראל בטקס לציון מאה שנים לטבח בארמנים, אך תודרכו שלא להביע הכרה רשמית ברצח העם. "זה אירוע בקנה מידה של רצח עם, אין ספק בכך", אמר ח"כ שי.

ח"כ נחמן שי במסיבת עיתונאים של המחנה הציוני. מרץ 2015. ראובן קסטרו
"כל העיר מושבתת, מזכיר את יום השואה בארץ". ח"כ נחמן שי שהשתתף בארמניה/ראובן קסטרו

בירבאן, בירת ארמניה, נערך אמש (שישי) הטקס הבינלאומי לציון מאה שנים לרצח העם הארמני. בטקס השתתפו נציגים מ-60 מדינות, בהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא צרפת, פרנסואה הולנד. את ישראל ייצגו בטקס חברי הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) וענת ברקו (הליכוד). הנסיעה של חברי כנסת מישראל לאירוע היא לא דבר מובן מאליו. ישראל נמנעה עד כה מלהכיר ברצח העם הארמני, בשל החשש בירושלים מהחרפת הקרע ביחסים מול טורקיה. עם זאת, חברי כנסת ושרים רבים, הן מימין והן משמאל, לרבות נשיא המדינה ראובן ריבלין בהיותו יו"ר הכנסת, יזמו בשנים האחרונות דיונים בכנסת בדרישה להכיר ברצח העם, אבל מלבד אותם דיונים הצהרתיים, ממשלות ישראל לדורותיהן לא פעלו לקידום הנושא.

בשבוע שעבר התקבלה במשרד החוץ החלטה לשלוח לאירועים נציגות בדרג של שני חברי כנסת, ואלה תודרכו שלא להביע בדבריהם הכרה רשמית ברצח העם, אלא להסתפק בהבעת סולידריות על הכאב. "זה אירוע גדול, אני מודה שאנחנו לא רואים את הממדים שלו, זה בקנה מידה של רצח עם, אין ספק בכך", אמר חבר הכנסת נחמן שי לוואלה NEWS, בראיון טלפוני מארמניה. לדבריו, "הלחץ הבינלאומי גובר ועושה את שלו, האירועים עומדים באור שאי אפשר להתעלם ממנו. יש פה כל הזמן מוזיקה עצובה, שום דבר משמח לא קורה, כל העיר מושבתת והחנויות סגורות. לנו, הישראלים, זה בהחלט מזכיר את יום השואה בארץ".

עוד בוואלה חדשות:
ניסיון פיגוע בבירה: ערבי ניסה לדקור שוטרי מג"ב - ונורה למוות
אירופה מעדיפה הרפתקה צבאית מסוכנת מלהתמודד עם המהגרים
הרוג ערבי שלישי מירי שוטרים בחצי שנה. האם היד קלה על ההדק?

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס בירבאן, בירת ארמניה, לציון מאה שנה לשואת הארמנים, 24 באפריל 2015. רויטרס
נשיא רוסיה פוטין ונשיא צרפת הולנד בטקס בירבאן, אתמול/רויטרס

שי התייחס לאפשרות שישראל תכיר ברצח העם הארמני ואמר: "אני חושב שאנחנו יכולים להכיר, אבל המינימום הוא להעלות את זה לדיון רציני. זה שבוע אחרי יום השואה, אני לא יכול להישאר אדיש לתמונות האלה. פתאום אתה בא לאומה אחרת ורואה סיפור של מיליון וחצי איש שעונו, נשרפו ונורו, כל המיתות שבעולם. אני לא מציע שיקראו לזה שואה. אבל הכרה במה שקרה, כן. אז הטורקים יכעסו, מה לעשות?".

גם חברת הכנסת ענת ברקו אמרה לוואלה NEWS כי יש לשקול להכיר ברצח העם, בכפוף למספר הסתייגויות. "אני חושבת שצריך להשקיע בכך מחשבה. הרבה מדינות הכירו בכך, אם באמת יש את כל המסמכים שמעידים שמדובר ברצח עם צריך יהיה לשקול את זה", אמרה ברקו והוסיפה: "ישראל לא צריכה להיגרר לשם, אבל יש לבדוק אם הייתה כאן כוונת מכוונן, ולנקוט בעמדה מוסרית בלי קשר לשיקולים אחרים. עדיין יש חילוקי דעות, גם ביחס להיסטוריה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ענת ברקו. מתוך עמוד הפייסבוק, אתר רשמי
"מרגישים שאנשים חיים את הכאב". ח"כ ענת ברקו/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק

גם ברקו סיפרה על האווירה הקודרת השוררת ברחובות ירבאן. "כשאנחנו פה, אנחנו מתחילים להבין את תהומות הכאב", ציינה ברקו. "אחרי מאה שנה, מרגישים שאנשים חיים את זה, הם צועדים כעת, בלילה, שעתיים הליכה עם אבוקות ולפידים כדי לעלות שוב לאנדרטה שנמצאת במקום גבוה, במזג אוויר קפוא. זה היה טקס של 4 וחצי שעות בקור מקפיא. גם ילדים קטנים עמדו שעות בקור, זה חיבר את כולם, והיה משהו עם עוצמה אדירה, מאוד עמוק, אפילו השירה נשמעה כמו קינה. זה היה ממש טרי, כאילו אנשים חווים אבל". לדברי ברקו, "בשנים האחרונות, מאז שהארמנים קיבלו עצמאות, הטקסיות הזאת מאוד חשובה להם, זה מאוד חזק, היה שם משהו מאוד מרשים ועצוב".

שגריר ישראל בארמניה, שמואל מרום, אמר לוואלה חדשות כי האירועים נגעו לליבו. "זה היה טקס מאוד מרשים, מרגש מאוד, ואחריו הלכנו שוב לאזור האנדרטה לזכר הנספים", סיפר מרום. "המוני בני אדם נהרו לשם במזג אוויר סגרירי וגשום כדי להניח פרח על אש התמיד שלהם, שהיא מאוד מזכירה את מה שקורה אצלנו באוהל יד ושם. מאוד התרשמנו מהתמונה הזו, של אלפי אנשים מגיעים עם מטריות, בדממה, בגשם שוטף, להניח פרח. זה היה נוגע ללב".

צעדת מחאה בטהראן נגד אי הכרה הטורקית ברצח העם בארמנים, אפריל 2015. טוויטר, אתר רשמי
הפגנת מחאה בטהראן, בירת איראן/אתר רשמי, טוויטר

במקביל לטקס בירבאן, התקיימו ברחבי העולם עצרות לציון מאה שנים לטבח. בלוס אנג'לס צעדו אלפים לעבר הקונסוליה הטורקית בעיר במחאה על סירובה של טורקיה להכיר במאורעות כרצח עם. צעדת מחאה מפתיעה התקיימה בטהראן, בירת איראן, שם צעדו מאות ארמנים איראנים לעבר השגרירות הטורקית. עם זאת, בתקשורת האיראנית כונתה הצעדה כ"הצגה שנתית שנועדה לעוות את ההיסטוריה ולעורר שנאה".

טקס לציון מאה שנה לשואת הארמנים בשער ברנדנבורג, ברלין, 23 באפריל 2015. רויטרס
הפגנה לציון מאה שנה לרצח העם בארמניה שנערכה בברלין, אתמול/רויטרס

יום הזיכרון לרצח העם נקבע דווקא ב-24 באפריל שכן בתאריך זה, בשנת 1915, עצרה משטרת איסטנבול כ-250 אינטלקטואלים, אנשי מדע ומנהיגים ארמנים שהתגוררו בעיר, ורובם נרצחו מאוחר יותר. למרות שמעשי טבח בארמנים התרחשו בטורקיה גם לפני כן, נחשב צעד זה לגל הראשון במסגרת שורה של מעשי רצח של למעלה ממיליון ארמנים בין השנים 1915 ל-1918.

טורקיה אמנם מקבלת את העובדה שארמנים נוצרים רבים נהרגו בעימותים עם חיילי האימפריה העות'מאנית, אך מכחישה כי מדובר ברצח עם. במהלך הטקס אתמול תיאר נשיא רוסיה פוטין את הטבח כ"רצח עם" ועורר את זעמה של טורקיה. פוטין אמר כי "דבר לא יכול להצדיק רצח המוני. היום, אנו לצד העם הארמני". באנקרה מיהרו לדחות את דבריו, ומסרו: "בהתחשב ברצח ההמוני ובהגליה שרוסיה אחראית להם בקווקז, במרכז אסיה ובמזרח אירופה במאה האחרונה, אנו סבורים כי היא זו שתדע היטב מה זה רצח עם".

כמו כן, ביום רביעי האחרון הביעה אנקרה את זעמה על וינה בעקבות ההחלטה של הפרלמנט של אוסטריה להכיר ברצח העם הארמני. טורקיה טענה כי ההכרה תפגע ביחסים בין שתי המדינות והשגריר הטורקי הוחזר למדינה כצעד מחאה.

בהכנת הידיעה השתתפה דנה ירקצי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully