וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: "נעביר את כספי המסים - למרות הפרת ההסכמים"

השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית אמר לוואלה חדשות כי בתום פגישה משותפת עם מתאם הפעולות בשטחים, נקבע כי יועברו באופן מידי 1.85 מיליארד שקל. בתגובה, אמר הגורם הביטחוני: "נעשה זאת מתוך אחריות ליציבות האזורית"

צילום: רויטרס, עריכה: אביתר חלימי

(אבו מאזן, החודש: לא נסכים לקבל רק חלק מכספי המסים)

הושג הסכם בין הרשות הפלסטינית וישראל בעניין העברת כספי המיסים, במסגרתו יועברו 1.85 מיליארד שקלים באופן מידי - כך מסר הבוקר (שבת) השר לעניינים אזרחיים ברשות, חוסיין א-שייח, לוואלה חדשות. לדבריו, סוכם כי ישראל תעביר את כספי המסים של הרשות של חודשי מרץ ואפריל, ללא ניכוי החובות של הרשות לחברת החשמל או כל חובות אחרות.

כספי המסים מדצמבר עד פברואר יועברו לאחר קיזוז החובות. ההסכם הושג אמש, לאחר מפגש בין השר וראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי. ועדה משותפת של משרד האוצר הישראלי והפלסטיני תדון בחובות של שני הצדדים.

גורם ביטחוני התייחס להסכם, ואמר: "למרות הפרת ההסכמים, החליטה ישראל להעביר את הכספים שעוכבו, מתוך אחריות ליציבות האזורית ומשיקולים הומניטריים לטובת תושבי הרשות הפלסטינית. אנו לא במאבק מול אזרחי הרשות הפלסטינית, להיפך". לדבריו, "הצעד הזה נוסף לשורה של צעדים משמעותיים נוספים שנקטה ישראל לאחרונה, שמטרתם לשפר את רווחת האוכלוסייה הפלסטינית, כפי שבא לידי ביטוי במהלך לחיבור העיר רוואבי למים והכפלת היקף המים המסופק לרצועת עזה, הגדלת אישורי הכניסה לישראל והרחבת חופש התנועה בגדה המערבית. חשוב לנו שתושבי הרשות יחיו ברווחה ובכבוד ואנו פתוחים לקדם כל הצעה שתאפשר שם צמיחה כלכלית".

עוד בנושא:
אבו מאזן: "ישראל לא העבירה את כל כספי המסים - נפנה להאג"
אבו מאזן: קטאר הלוותה לנו מאה מיליון דולר לתשלום משכורות

בעבר קוזז סכום כסף מסוים שהיה מקובל על שני הצדדים בגין חובות, אולם אי-ההסכמה הייתה סביב החלטת ממשלת ישראל לקזז חובות נוספים. כעת, החוב הרגיל ימשיך להיות מקוזז והוועדה המיוחדת תדון בחובות שאין הסכמה לגביהם.

המחלוקת סביב הכספים החלה בחודש ינואר, אז הקפיאה ישראל את מאות מיליוני הדולרים שאמורה ישראל להעביר לפלסטינים בתגובה לכוונתם להצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג.
בשל הפנייה להאג: ישראל הקפיאה העברת כספים לרשות

ראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה בביקור בהר הבית, 27 באוקטובר. רויטרס
הושגה פשרה. ראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה/רויטרס

החודש איים יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בשל סירובה של ישראל, לטענתו, להעביר במלואם את כספי המיסים של הרשות, שהוקפאו במשך שלושה חודשים. לדבריו רק שני שלישים מהסכום הועבר.

מאות מיליוני הדולרים שאמורה ישראל להעביר לפלסטינים הוקפאו בתחילת חודש ינואר, בתגובה לכוונת הפלסטינים להצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג. בסוף חודש שעבר הסכימה ישראל להפשיר את כספי המסים, בקיזוז תשלומים עבור שירותים שניתנו לאוכלוסייה הפלסטינית, ובהם חשמל, מים ושירותי רפואה. זאת, לאחר שבמערכת הביטחון לחצו לבטל את ההקפאה.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במהלך ביקורו במוסקבה, 13 באפריל 2015. רויטרס
איים בפנייה לבית הדין הבינלאומי. יו"ר הרשות אבו מאזן/רויטרס

"הם אמרו שהם ישלחו את הכסף, ובסוף הם עשו את זה, אבל שליש ממנו נוכה - מדוע?", אמר אבו מאזן. "יש לנו עכשיו תיק נוסף לקחת לבית הדין הבינלאומי. בהתחלה, הייתה המלחמה בעזה, אז ההתנחלויות, וכעת ההנהגה הפלסטינית שוקלת להציג את הסוגיה הזו בבית הדין בעיתוי המתאים".

אבו מאזן הדגיש כי הפלסטינים לא יסכימו לקבל אלא את הסכום המלא. "לא ניקח את הכסף עד שלא נקבל את כולו", הצהיר, "או שתתנו את הסכום המלא, או שנלך לבית הדין הבינלאומי". בעקבות הקפאת כספי המסים, החליט אבו מאזן לקצץ 40% ממשכורתם של עשרות אלפי עובדים ברשות הפלסטינית. במערכת הביטחון חששו כי הלחץ הכלכלי ישפיע לאורך זמן על היציבות הביטחונית.

ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של האו"ם לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, התייחס להסכם העברת הכספים. "אני מקדם בברכה את ההחלטה", אמר מלדנוב. "מניעת העברת הכסף ערערה את היציבות של הפלסטינים ופגעה ביכולת הממשלה לשלם משכורות. הצעד הזה נכון עבור שני הצדדים".

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

(עדכון ראשון: 9:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully