וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: כמחצית מהישראלים אינם מרוצים מתוצאות הבחירות

1.4.2015 / 19:30

לפי "מדד השלום", מרבית המצביעים היו חוזרים ומצביעים עבור אותה המפלגה. 49% מהישראלים מעדיפים ממשלת אחדות, וקרוב לחצי מהציבור חושב שהביקורת על נתניהו בשל דבריו ביום הבחירות מוצדקת. 53% מהנשאלים: המערב יכפה על ישראל הסדר מדיני

צילום: מתוך דף הפייסבוק של בנימין נתניהו

(נתניהו ביום הבחירות: "הערבים נעים לקלפי בכמויות")

כשבועיים לאחר הבחירות לכנסת, כמעט כל המצביעים היהודים, 93%, ו-75% מהמצביעים הערבים, היו חוזרים ומצביעים עבור אותה מפלגה שעבורה הצביעו ב-17 במרץ – כך עולה מתוצאות סקר "מדד השלום" של המכון הישראלי לדמוקרטיה. בקרב מצביעי יהדות התורה ומרצ, כמעט כולם מרוצים מבחירתם והיו חוזרים עליה. מנגד, רק 88% ממצביעי הבית היהודי היו חוזרים על הצבעתם. מדובר בשיעור התמיכה הקטן ביותר מבין המפלגות השונות.

בניגוד לדבקות הכללית בבחירה בקלפי, שיעור שביעות הרצון מתוצאות הבחירות הוא בינוני, במקרה הטוב. מנתוני הסקר עולה כי 51% מהציבור היהודי מרוצים מתוצאות הבחירות, ו-46.5% אינם מרוצים. בקרב הציבור הערבי, רק 24% מרוצים מתוצאות הבחירות, ואילו 54% אינם מרוצים. מצביעי המחנה הציוני ומצביעי יש עתיד מובילים ברשימת המפלגות שמצביעיהן אינם מרוצים מתוצאות הבחירות, עם 92% אי-שביעות רצון במחנה הציוני, ו-85% ביש עתיד.

עוד בוואלה חדשות:
מועמד בבחירות בבריטניה קרא לישראל: "טפלו באובמה כמו באייכמן"
למרות ההבטחה של נתניהו: כספי המסים לרשות עדיין תקועים
נתניהו: "זה הזמן של העולם להתעקש על הסכם גרעין טוב יותר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר תוצאות הבחירות 2015 יחד עם רעייתו שרה נתניהו. מרץ 2015. ראובן קסטרו
מטה הליכוד לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות/ראובן קסטרו

49% מהנשאלים אמרו כי הם היו מעדיפים ממשלת אחדות של הליכוד ושל המחנה הציוני. 32% מעדיפים ממשלה המבוססת על מפלגות הימין והמפלגות החרדיות. בפילוח הנתונים על פי מפלגות, עולה כי 26% ממצביעי הליכוד תומכים בממשלת אחדות לאומית. בקרב מצביעי מפלגות הימין והמפלגות החרדיות, ההתנגדות לממשלה כזו גדולה יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד עולה מהסקר כי הציבור היהודי חצוי בדעתו בנוגע לביקורת שנמתחה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שקרא לצאת להצביע ביום הבחירות כדי להציל את שלטון הימין משו ש"המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות אל הקלפי". 48% מהמצביעים היהודים חושבים כי הביקורת על דבריו של ראש הממשלה מוצדקת ואילו 47% סבורים כי היא אינה מוצדקת. רק אחוז בודד ממצביעי הבית היהודי מצדיקים את הביקורת.

סוגיה נוספת שעמדה במרכזה של מערכת הבחירות היא הידרדרות היחסים בין ירושלים לוושינגטון. 42% מהציבור היהודי מעריכים כי היחסים כיום גרועים, מעט יותר משליש מהנשאלים שסבורים כי הם בינוניים, ורק 17% הגדירו את היחסים בין ישראל לארצות הברית כטובים או טובים מאוד. בקרב הציבור הערבי, 60% מהנשאלים מעריכים כי היחסים טובים או טובים מאוד.

49% מהיהודים ו-30% מהערבים: סיכויים גבוהים לאינתיפאדה שלישית

53% מהנשאלים היהודים מעריכים כי יש סיכויים גבוהים מאוד או די גבוהים לכך שארצות הברית ומדינות המערב יכפו בעתיד הקרוב הסדר מדיני על ישראל, על פי העיקרון של שתי מדינות לשני עמים. בקרב הציבור הערבי, רק 31% מהנשאלים מסכימים עם הערכה זאת, ו-41% מהנשאלים הערבים ענו כי הם "לא יודעים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רק 13% מהציבור היהודי סבור כי נתניהו תומך בכנות בפתרון של שתי מדינות, לצד 28.7% מהציבור הערבי. 21.4% מכלל הציבור בישראל טוענים כי ראש הממשלה תומך בפתרון זה, אבל מעריכים שהוא אינו ישים בעתיד הקרוב. 47.5% מהציבור גורסים כי הוא כלל אינו תומך בפתרון זה. על רקע ניצחון הליכוד בבחירות והסיכויים הגבוהים להקמת ממשלת ימין, 49% מהנשאלים היהודים העריכו כי הסיכויים לאינתיפאדה שלישית גבוהים מאוד או די גבוהים. זאת, לעומת 30% בלבד בציבור הערבי.

על פי הסקר, יותר מ-62% מהציבור היהודי בעד ניהול משא ומתן עם הפלסטינים לקראת הסכם מדיני, וכ-30% מתנגדים לכך. עם זאת, 67.6% מהיהודים לא מאמינים כי ניתן להגיע לפתרון בעתיד הקרוב. בציבור הערבי, שיעור התמיכה במשא ומתן מדיני עומד על 89%, ורק 1.6% מהערבים אינם תומכים בכך. 46.4% מהערבים מאמינים שניתן להגיע להסכם, ושיעור דומה של אזרחים ערבים טוענים כי מהלך כזה לא יוביל לשלום.

seperator

מדד השלום נערך בחסות תכנית אוונס לגישור ופתרון סכסוכים באוניברסיטת תל אביב ומרכז גוטמן לסקרים של המכון הישראלי לדמוקרטיה. הסקר נערך בטלפון על ידי מכון המחקר "מדגם" בתאריכים 30-29 במרץ 2015, בקרב 600 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם - 4.1%± ברמת בטחון של 95%. עיבודים סטטיסטיים: יסמין אלקלעי.

מדד השלום הוא פרויקט סקרי דעת קהל חודשיים מתמשך שהחל ביוני 1994. המדד נועד לעקוב באופן שיטתי ולאורך זמן אחר המגמות הרווחות בדעת הקהל בארץ ביחס לקונפליקט הישראלי-ערבי/פלסטיני ונושאים נוספים המעסיקים את החברה הישראלית. נתוני המדד נאספים מדי חודש בסקר טלפוני, המבוסס על מדגם הסתברותי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל. המדד נערך על ידי פרופ' אפרים יער מהתכנית לישוב סכסוכים וגישור ע"ש אוונס מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה.

לצפיה במדדי השלום לאורך השנים

המכון הישראלי לדמוקרטיה בפייסבוק

לאתר תכנית אוונס לגישור ופתרון סכסוכים

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully