וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "זה הזמן של העולם להתעקש על הסכם גרעין טוב יותר"

במסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר בית הנבחרים האמריקני, קרא נתניהו לקהילה הבינלאומית "לאלץ את איראן לשנות את התנהגותה". הנציג האיראני לשיחות בלוזאן העריך כי השיחות "יסתיימו כבר היום"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

"השיחות עם איראן יובילו להסכם רע, שיהיה מסוכן לישראל, לאזור ולעולם כולו" – כך אמר היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהתייחסות להסכם המתגבש בין איראן לשש המעצמות, במסגרת שיחות הגרעין בלוזאן שבשווייץ. "זה הזמן של הקהילה הבינלאומית להתעקש על הסכם טוב יותר, שלא יאפשר לאיראן להגיע לפצצת גרעין, ושיאלץ אותה לשנות את התנהגותה".

נתניהו אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ג'ון ביינר, בלשכת ראש הממשלה בירושלים, והוסיף: "אני מסכים עם מי שאומר שטענותיה של איראן על תכנית גרעין למטרות שלום לא מסתדרות עם התעקשותה להסתיר מתקנים גרעינים מתחת לקרקע, כור מים כבדים וצנטריפוגות מתקדמות, ועם סירובה להפגין שקיפות כלפי סבא"א". לדבריו, "בו בזמן, איראן מסלימה את מבצע הטרור וההשתלטות שלה באזור, ובפרט בתימן. איראן חייבת להפסיק את האגרסיביות שלה, ולהפסיק לאיים בהשמדת ישראל. זה צריך להיות הדבר שאינו נתון למשא ומתן".

ביינר בירך את נתניהו על נצחונו בבחירות, והבהיר: "הקשר בין ישראל לארצות הברית חזק מתמיד. גם אם יש בינינו לעתים חילוקי דעות פוליטיים, הקשר שלנו חזק, וימשיך להיות כך". ביינר התייחס להסכם הגרעין, והוסיף: "סיירתי במזרח התיכון בימים האחרונים, ובכל מקום שבו ביקרתי, המסר ששמעתי היה דומה. 'אתם לא יכולים לאפשר את האיום הזה'".

עוד בוואלה חדשות:
בריטניה מאשרת: חלה התקדמות משמעותית בשיחות הגרעין
ארה"ב: "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נשיג הסכם"
חשש במערכת הביטחון: "איראן תצא מבידוד ותזכה בנשק גרעיני"

המסר המשותף מירושלים ומוושינגטון מגיע על רקע תקופה מתוחה מאוד ביחסי שתי המדינות, ששיאה ביקורו של נתניהו בקונגרס כשבועיים לפני הבחירות בישראל. בחודש פברואר הודה ביינר כי הוא זה שהזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בפני הקונגרס בנושא איראן וכי הסתיר זאת מהנשיא ברק אובמה. לדבריו, הסתיר את דבר ההזמנה כדי "לוודא שלא תהיה הפרעה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא הצהרה. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

מוקדם יותר השבוע, אמר נתניהו כי "ההסכם שמתגבש בלוזאן שולח מסר שאין מחיר לתוקפנות, ואף להיפך – שיש שכר לתוקפנותה של איראן". נתניהו אמר את הדברים בטקס מצטייני משרד ראש הממשלה, והוסיף: "המדינות המתונות והאחראיות באזור, ובראשן ישראל וגם מדינות רבות אחרות, הן הראשונות להיפגע מהסכם זה. אי אפשר להבין כיצד בעת שבתימן ממשיכים כוחות בתמיכת איראן לכבוש עוד ועוד שטחים, בלוזאן עוצמים עיניים מול תוקפנות זאת. אבל אנחנו איננו עוצמים עיניים ונמשיך לפעול נגד כל איום בכל דור ודור, ובוודאי בדור הזה".

בתוך כך, שר החוץ הבריטי, פיליפ האמונד, אישר היום כי "חלה התקדמות משמעותית" בשיחות, ושר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי איראן ושש המעצמות הצליחו להגיע להסכמות "ברוב הנושאים". לדבריו, הוא מקווה שהצדדים ינסחו הסכם ביממות הקרובות. ראש צוות המו"מ של איראן לשיחות הגרעין בלוזאן, עבאס עראקצ'י, מעריך כי השיחות "יסתיימו כבר היום". לדבריו, חלה התקדמות בסוגיית העיצומים, אך עדיין נותרו מחלוקות ב"נושא אחד או שניים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פגישת יוקיה אמאנו ועבאס עראקצ'י, וינה, פברואר 2015. רויטרס
עראקצ'י/רויטרס

"אם לא נפתור את המחלוקות, לא יהיה הסכם", אמר. בשיחה עם כתבים בלוזאן בצהריים, העריך עראקצ'י כי ההתקדמות הדרושה תושג עד שעות הלילה, וחזה כי לא יפורסם בסיום השיחות מסמך כתוב. לדבריו, אם ייפתרו נקודות המחלוקת, תתקיים מסיבת עיתונאים, שבה יוכרז כי הצדדים ימשיכו לנסח את הצעותיהם. "לאחר מכן נעזוב את לוזאן", אמר.

הצדדים שואפים לנסח הסכם עקרוני, שיוביל, עד 1 ביולי, לחתימה על הסכם גרעין קבוע. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, יצא לשוחח לפנות בוקר עם כתבים בבית המלון בלוזאן, ואמר: "זה היה יום מאוד ארוך עבור כל המשלחות. השגנו די הרבה, אך כעת הנציגים זקוקים למנוחה. נמשיך שוב מוקדם בבוקר". זריף אמר כי הוא מקווה "שנוכל לסיים את העבודה ביום רביעי, ובתקווה, להתחיל בניסוחים".

שר החוץ של סין, וואנג יי, הוסיף כי "הייתה התקדמות משמעותית בנושאי הליבה" בשיחות. לדבריו, כל הצדדים התקרבו אלה לאלה בעמדותיהם, "ולקחו בחשבון את האינטרסים" המשותפים. אמש התפרסמו דיווחים בכלי תקשורת בחו"ל כי המעצמות הציבו אולטימטום לטהראן, שבו הן דורשות ממנה "לקבל החלטה עד הבוקר". עוד דווח כי דיפלומטים מערביים אמרו שאינם יכולים לשאת בשישה ימים נוספים של דיונים. בכירים אמריקנים מיהרו להכחיש את הדיווחים הללו ואמרו כי הם שקריים.

(עדכון ראשון: 12:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully