וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מאשרת: חלה התקדמות משמעותית בשיחות הגרעין

שר החוץ האיראני אמר כי הצדדים מקווים לנסח את ההסכם "הבוקר". רוסיה: מקווים שההסכם יושלם בימים הקרובים. השיחות נמשכות בדרג מומחים, ושרי החוץ האירופים ישובו לשווייץ במידת הצורך

עריכה: שניר דבוש

(בסרטון: ראש האגף הפוליטי במשרד החוץ של איראן, חמיד בעדיניג'אד, אתמול)

רוסיה, בריטניה סין ואיראן מאותתות על פריצת דרך לילית בשיחות הגרעין בלוזאן. שר החוץ הבריטי, פיליפ האמונד, אישר כי "חלה התקדמות משמעותית" בשיחות, ושר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי איראן ושש המעצמות הצליחו להגיע להסכמות "ברוב הנושאים". לדבריו, הוא מקווה שהצדדים ינסחו הסכם ביממות הקרובות.

הצדדים שואפים לנסח הסכם עקרוני, שיוביל, עד 1 ביולי, לחתימה על הסכם גרעין קבוע. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, יצא לשוחח לפנות בוקר (רביעי) עם כתבים בבית המלון בלוזאן, ואמר: "זה היה יום מאוד ארוך עבור כל המשלחות. השגנו די הרבה, אך כעת הנציגים זקוקים למנוחה. נמשיך שוב מוקדם בבוקר". זריף אמר כי הוא מקווה "שנוכל לסיים את העבודה ביום רביעי, ובתקווה, להתחיל בניסוחים".

שר החוץ של סין, וואנג יי, הוסיף כי "הייתה התקדמות משמעותית בנושאי הליבה" בשיחות. לדבריו, כל הצדדים התקרבו אלה לאלה בעמדותיהם, "ולקחו בחשבון את האינטרסים" המשותפים.

לקריאה נוספת:
ארה"ב: "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נשיג הסכם"
איראן הודיעה במפתיע: לא נוותר על האורניום המועשר
נתניהו: ההסכם עם איראן רע משחשבנו, צריך לעצור אותו

הנשיא אובמה בשיחת וידאו עם צוות המו"מ לשיחות הגרעין בלוזאן – שר החוץ קרי ושר האנרגיה מוניץ. חדר המצב בבית הלבן, 1 באפריל 2015. הבית הלבן,
אובמה בשיחת וידאו לפנות בוקר עם שר החוץ קרי ושר האנרגיה מוניץ, השוהים בלוזאן/הבית הלבן

המשלחת האמריקנית לשיחות בלוזאן עידכנה את הנשיא ברק אובמה לגבי התקדמות השיחות, באמצעות שיחת וידאו לחדר המצב בבית הלבן בוושינגטון. בשיחה השתתף כל צוות הביטחון הלאומי של הנשיא, עמו נמנים היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס וסגן הנשיא, ג'ו ביידן.

שרי החוץ האירופים צפויים לעזוב היום את לוזאן בשל אילוצי לוח זמנים, ושיחות הגרעין יימשכו בדרג סגני השרים ובדרג מומחים טכניים. עם זאת, שר החוץ קרי יישאר בלוזאן בשלב זה. גם נציבת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, תישאר בעיר כדי ללוות את המשלחת האיראנית.

אמש התפרסמו דיווחים בכלי תקשורת בחו"ל כי המעצמות הציבו אולטימטום לטהראן, שבו הן דורשות ממנה "לקבל החלטה עד הבוקר". עוד דווח כי דיפלומטים מערביים אמרו שאינם יכולים לשאת בשישה ימים נוספים של דיונים. בכירים אמריקנים מיהרו להכחיש את הדיווחים הללו ואמרו כי הם שקריים.

מלון ביאו ריוואז' – לוזאן, 31 במרץ 2015. רויטרס
מלון ביאו ריוואז' בלוזאן, שבו נערכות שיחות הגרעין, הלילה/רויטרס

צוותי המשא ומתן של איראן והמעצמות המשיכו בדיונים קדחתניים לתוך הלילה, במאמץ לנסח הסכם שיגביל את תכנית הגרעין של טהראן. אתמול הזהירו בקונגרס בוושינגטון, הנמצא בפגרה עד אמצע החודש הבא, כי אם לא ייחתם הסכם עד הלילה, יגובשו סנקציות חדשות נגד איראן.

אתמול היה תאריך היעד להגעה להסכם מסגרת בין איראן למעצמות. ארצות הברית הודיעה כי השיחות יימשכו גם היום, לאחר שהושגה מספיק התקדמות בין הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully