וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

120 ח"כים הושבעו; ריבלין: "לסיים בהקדם את המו"מ הקואליציוני"

31.3.2015 / 18:49

ותיק הח"כים, עמיר פרץ, ניהל את הישיבה שבה נשבעו אמונים המחוקקים לכנסת ה-20. במהלך נאומו אמר נשיא המדינה: "המערכת הציבורית סובלת משיתוק וכל יום שעובר גובה מהעם מחיר יקר". 104 ח"כים תמכו במינויו מחדש של יולי אדלשטיין ליו"ר הכנסת

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

הכנסת ה-20 יצאה לדרך: בצהריים, אחרי כמעט ארבעה חודשי פגרה, ושבועיים בדיוק לאחר הבחירות, שבה המליאה לפעילות. ותיק חברי הכנסת, עמיר פרץ (המחנה הציוני), ניהל את הישיבה הראשונה, ובמהלכה נשבעו אמונים הח"כים, מתוכם 39 חדשים. רוב חברי הכנסת של הרשימה המשותפת נטשו את המליאה אחרי שהצהירו אמונים. בהמשך, אושר מינויו של ח"כ יולי אדלשטיי (הליכוד) לתפקיד יו"ר הכנסת. 104 תמכו במינויו ושבעה נמנעו.

מוקדם יותר, במהלך נאומו במושב הפתיחה של הכנסת החדשה, הפציר נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בסיעות השונות להשלים במהרה את המשא ומתן להרכבת הממשלה החדשה. "ביום הבוחר האחרון הוכיחה שוב הדמוקרטיה הישראלית שהיא חזקה בועטת ובלתי צפויה. בארץ כולה יצאו מיליוני אזרחים ואזרחיות להרכיב את הפסיפס הישראלי שלה לכנסת ה-20", אמר ריבלין. "אך טרם הושלמה המשימה כל עוד לא הושבעה ממשלה בפני כנסת זו. אני קורא לכל הצדדים לחתור לסיום בהקדם של המשא ומתן הקואליציוני. המערכת הציבורית סובלת משיתוק וכל יום שעובר גובה מהעם בישראל מחיר יקר".

"במהלך מערכת הבחירות נראה היה לפעמים שהדרמה מתחוללת בין הפוליטיקאים לבין עצמם, אבל כעת משתמו ההתכתשויות הגיע הזמן לשוב אל השחקנים הראשיים – אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל", המשיך הנשיא. "הם, שבשליחותם אנו פועלים כמשרתי ציבור, ולא כנבחרים מורמים מעם. יושבים כאן היום לא מעט ח"כים חדשים. דעו לכם – הבית הזה הוא בית זכוכית, קירותיו שקופים. לא רק בשל עיני העם הנשואות לכאן, אלא גם כדי שעיניכם יהיו נשואות אל העם".

"דווקא הכנסת מוכרחה להיות ערה לשינויים התרבותיים והדמוגרפיים המשנים את פניה של החברה הישראלית לבלי הכר. יחד אתם מייצגים את דמותה ועתידה של מדינת ישראל
לכל אחד שיושב כאן תואר שווה וקול שווה. אל תשאירו את כאבי העם הזה ואת דרישותיו מחוץ לכותלי המשכן", ביקש ריבלין מחברי הכנסת, "את כאבם של חסרי הדיור וחסרי הישע, את מצוקתם של העובדים העניים, את דרישותיהם של העובדים הלא מתוגמלים, את חששם המתמשך של תושבי עוטף עזה. הביאו אותם אתכם לישיבות הסיעה, חדרי הועדות ומליאה זו. אל תשכחו לרגע מי שלח אתכם לכאן. אמון הציבור הוא הנכס היקר ביותר שיש בדמוקרטיה, והאמון הזה נתון בידי כל אחד ואחת מכם".

לקריאה נוספת:
ארה"ב: "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נשיג הסכם"
רבנים קראו לסרב פקודה: "תפיסת הישיבה ביצהר - חילול הקודש"
"הלב נצבט": האנשים שנלחמים למלא את המקרר לפסח

ראובן רבלין בטקס השבעת כנסת 20. אמיל סלמן,
ריבלין נואם במושב הפתיחה, היום/אמיל סלמן

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), נאם אחרי הנשיא ואמר: "שדים רבים מתרוצצים בתוכנו – העדתי, הדתי ועוד שדים רבים ממתינים בחשיכה, לפתיל שיוצת" אמר פרץ בפתיחת נאומו. "לאחרונה נחשפנו לאירועים קיצוניים מכל עבר, נגד אומנים המביעים את דעתם ואמירות פוגעניות של פרופסורים, של אומנים ושל אנשי רוח. אינני יודע להחליט איזו מעשה עוולה שפל יותר - האם של איש הזרוע, או של איש הרוח? אני פונה לאחריות לאומית של כל אזרח ואזרח – החזירו את חרבות השנאה אל נדניהן
כי ילדינו כולם גדלים כאן".

בהמשך, פנה פרץ לראש הממשלה נתניהו ואמר לו: "אדוני ראש הממשלה, מול הציר איראן-לוזאן-תימן תצטרך לבנות את ציר ריאד-עמאן-רמאללה וקהיר. מול כל אלה תצטרך להתייצב לא כל מנהיג הליכוד, אלא כמנהיג המדינה ומשרת העם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראובן רבלין יולי אדלשטיין ועמיר פרץ בטקס השבעת כנסת 20. ליאור רותם,
מימין לשמאל: הנשיא ריבלין, עמיר פרץ ורעייתו אחלמה ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין/ליאור רותם

בתום הישיבה יצאה המליאה להפסקה, ובטרקלין שאגאל נערכת הרמת הכוסית המסורתית בהשתתפות נשיא המדינה ורעייתו נחמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, יו"ר הכנסת בפועל פרץ ורעייתו אחלמה, ונשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ובעלה. באותו מעמד נערך הצילום המסורתי של הנשיא, עם ראשי המפלגות בכנסת בראשם ראש הממשלה, שגם נשא דברים.

"זהו יום חגה של הדמוקרטיה המאותגרת ביותר עלי אדמות. אני גאה לעמוד היום כראש ממשלה של אזרחי ישראל - אלו שבחרו בי ואלו שלא", אמר נתניהו. דלתי פתוחה ותהיה פתוחה בפני נציגי כל המפלגות שנבחרו לכנסת אני מדגיש שוב: אני מחוייב לטפל בהורדת יוקר המחייה, בדגש על מחירי הדיור. יחד נפעל עם שותפיי בממשלה שתקום כדי להביא תוצאות של ממש בתחומים הללו".

בהמשך, התייחס ראש הממשלה לאיום הגרעין האיראני. "במקביל לשיפור איכות החיים, עלינו לשמור על החיים עצמם", אמר. "זמן הפריצה של איראן לפצצת גרעין לא יארך שנים כפי שאמרו בתחילת הדרך, להערכתנו הוא יתקצר לשנה ואלי אך הרבה פחות מכך. מעבר לכל נמשך מסע הכיבוש של איראן, מהגולן ועד תימן, מטהראן ועד עזה. ישראל איננה טומנת את ראשה בחול, נעשה הכול כדי להגן על ביטחוננו ועתידנו".

על סוגיית היחסים עם ארצות הברית אמר: "אנו לא תמיד מסכימים על הכול, אבל אני מעריך עד מאוד את הברית האמיצה שלנו עם ארצות הברית, שהיא נדבך יסוד בביטחון הלאומי שלנו. הברית הזו תישאר איתנהף חרף חילוקי הדעות".

חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ויאיר לפיד בהשבעת הכנסת ה-20, מרץ 2015. עמוד הפייסבוק של שלי יחימוביץ', אתר רשמי
יאיר לפיד ושלי יחימוביץ' בצילום סלפי מבודח/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של שלי יחימוביץ'

בטרם החל המושב הרשמי, התראיין שר החוץ לשעבר במשדר המיוחד של וואלה חדשות במליאת הכנסת. לוי, שליווה היום שניים מילדיו - ז'קי לוי ואורלי לוי אבקסיס - להשבעתם במשכן, אמר: "זה יום מיוחד, מרגש כאבא. אני חושב שאורלי עשתה, עושה ותעשה עבודה טובה מאוד שמוסיפה גם מזור וגם גאווה לרבים. ז'קי מצטרף אליה ושניהם ידחפו את אותם הנושאים היקרים לכולנו. אורלי מביאה גאווה רבה מאד ושאחיה ילך בדרכה".

בפן האישי, התייחס לוי לעובדה שבחר לא להתמודד לנשיאות המדינה. "צריך לזכור שזו הייתה מערכת בחירות לא מלבבת, לא כזו שהוסיפה כבוד. לא מתחרט שלא התמודדתי. כאשר באו ופנו כמה מפלגות אמרתי שאם יהיה קונצנזוס אני אהיה מוכן, כי אני מתייחס לעניין הזה ברמה ממלכתית הגבוהה ביותר. הואיל והדבר לא הסתייע, לא הייתי מועמד ולא התמודדתי", אמר.

איילת שקד, מספר שלוש במפלגת "הבית היהודי", התייחסה בריאיון לאולפן וואלה חדשות למגעים הקואליציוניים. "לא הוצע לא לבנט ולא לבית היהודי שום תיק", אמרה. "לא התנהל על זה משא ומתן. אני לא מנהלת את המשא ומתן בתקשורת, לא דיברנו על זה עדיין עם הצוות של הליכוד ולכן אני לא אדבר על אם נסכים או לא נסכים לקבל את תיק החינוך".

לדבריה, "תיק החינוך זה אחד התיקים הכי חשובים בממשלה. לא חילקנו את התיקים, אני חושבת שכל אחד מהתיקים בממשלה הם משמעותיים – גם חקלאות, תיירות. אני מצפה שהבית היהודי יהיה השותף הבכיר והטבעי בממשלה כפי שנתניהו הצהיר פעמים רבות. אני מצפה שביבי יעמוד במילתו".

יריב לוין, חבר צוות המשא ומתן של הליכוד להסכמים הקואליציוניים, הוסיף כי המגעים בין המפלגות מתקדמים בקצב טוב, אם כי התגלעו מחלוקות. "אנחנו עדיין לא קרובים לחתימת הסכמים, אבל אחרי החג אני מקווה שנגיע לשם. אין כבר פערים גדולים, המו"מ מול ש"ס ויהדות התורה נמצא במצב מתקדם, אבל בגלל מחלוקות שעדיין ישנן זה יקרה כנראה אחרי החג", אמר.

הוא הוסיף: "אין ספק שיש מחלוקות של תיקים, לא רק מול הבית היהודי, אלא גם מול ישראל ביתנו וכולנו. בחלק מהמקרים נידרש ליצירתיות, אין פה משהו שהוא בלתי ניתן לגישור".

לדבריו, "הייתה ישיבה מצוינת עם הבית היהודי, עסקנו בנושאים שהם העלו, השמענו להם חלק מההתייחסויות שלנו לנושאים האלה. אני מעריך שבעוד ישיבה או שתיים נעמוד במקום שנדע פחות או יותר את הנוסח אליו אנחנו הולכים".

ח"כ יפעת שאשא-ביטון בכניסה לכנסת לקראת השבעת הכנסת ה-20 מרץ 2015. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ הטרייה יפעת שאשא-ביטון, היום במשכן הכנסת/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת
שמולי: "אני מניח שאם הפעם תבוא הצעה קונקרטית מנתניהו, נגיד 'לא' אפילו יותר חזק מלפני שנתיים"

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי הוא מקווה כי "הכנסת ה-20 תהיה שונה מקודמתה ביציבות הקואליציונית שלה". הוא התייחס ליכולות הנדרשות מנבחרי הציבור ואמר: "שום תנאי לא מספיק – גם אם היית פרופסור דגול, איש תקשורת מצוין או אלוף מצטיין, זה עדיין לא אומר שתהיה מצוין בכנסת. בכניסה לכנסת כולם שווים – יכול להיות שמישהו שהוא צעיר ובא ישר אחרי הלימודים יעשה עבודה יותר טובה ממישהו שהוא כבר פרופסור בכיר".

איציק שמולי, שנכנס לקדנציה השנייה שלו בכנסת, אמר כי המחנה הציוני לא ישב בממשלת נתניהו הרביעי. "פנינו לאופוזיציה, יש תהום גדולה מאוד שמפרידה בינינו לראש הממשלה. אני מניח שאם הפעם תבוא הצעה קונקרטית מנתניהו, נגיד 'לא' אפילו יותר חזק מלפני שנתיים", אמר. לדבריו, "אם אני מסתכל ימינה אני רואה את אלי אלאלוף, מספר 3 במפלגת כולנו, כשותף ראוי, אבל לצערי הוא הולך להיות עלה התאנה החברתי של ממשלת נתניהו ולא יצליח לממש אפילו רבע מהתכניות שלו".

ח"כ אורן חזן עם בני משפחתו לקראת השבעת הכנסת ה-20 מרץ 2015. עומר מירון
חבר הכנסת הנכנס אורן חזן לצד אביו, יחיאל חזן, שכיהן כחבר כנסת עד הרשעתו במרמה והפרת אמונים/עומר מירון

דני דנון, מקום 9 ברשימת הליכוד לכנסת, אמר לוואלה חדשות: "יש התרגשות מהשבעת הכנסת, אירוע ממלכתי וחשוב. חזרנו (הליכוד) לפה עם 30 חברי כנסת. אני מקווה שלא ניפגש פה בעוד שנתיים ושנוכל למשול ארבע שנים ולהוביל מהפכות בנושאים חברתיים". דנון התייחס לסוגיית התיקים במפלגתו ואמר: "צריך לשמור על תיק השיכון, תיק הרווחה, לא לוותר על הנושאים האלה. תיק הביטחון גם הוא יישאר בידי הליכוד. לגבי הנושא של תיק החוץ זה עדיין לא נסגר".

חיים ילין, לשעבר ראש המועצה האזורית אשכול ועתה מקום שביעי ברשימת יש עתיד, הגיע למשכן עם שרידי רקטת גראד. "העמסתי אותו איתי כדי שאני אבין ואזכור מעל לכל את מה ואת מי אני מייצג, וכדי שלא נשכח שעברנו את 'עופרת יצוקה', 'עמוד ענן' ו'צוק איתן', ושאנשים צמאים להסדר ולשקט", אמר. "כל מי שרוצה להישאר לטווח ארוך בממשלה ולא להיות מפלגת נישה חייב להיות באופוזיציה, גם כדי לחוש את האופוזיציה ולבנות את עצמך דרך האופוזיציה".

ח"כ חיים ילין עם בני משפחתו  לקראת השבעת הכנסת ה-20 מרץ 2015. עומר מירון
"מזכיר לכולם את המבצעים הצבאיים". ילין עם שרידי הרקטה בכנסת, היום/עומר מירון

בתוך כך, המשא ומתן להרכבת הקואליציה נמשך, ונכון לעכשיו נראה כי אין פריצת דרך משמעותית במגעים. היום עתידים להיפגש צוותי המשא ומתן של הבית היהודי והליכוד, וביום רביעי תתקיים פגישה עם נציגי ישראל ביתנו. בזמן שהמחלוקות עם ראשי שתי המפלגות, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן, קשורה בעיקר בזהות התיק שהם יקבלו ופחות בתיקים הנוספים ובקווי היסוד, המצב מול מפלגת כולנו שונה. גורמים בליכוד אמרו כי לא קיבלו עדיין רשימת דרישות מסודרת ממפלגתו של משה כחלון, ולכן קשה להעריך כמה זמן יידרש על מנת להגיע לסיכומים עמם. "בכל מקרה, זה יהיה ארוך", אמר גורם בצוות המשא ומתן של המפלגה.

נציג הבית היהודי במשא ומתן הקואליציוני: "נשמור על עקרונותינו - גם מהאופוזיציה". מערכת וואלה!
"זה יהיה ארוך". נציגי המשא ומתן הקואליציוני מטעם הליכוד, אלקין ולוין/מערכת וואלה!

ביום ראשון האחרון ננעל סיבוב נוסף של המשא ומתן. למרות התקרבות מסוימת בין הליכוד ובין המפלגות החרדיות, עדיין קיימים פערים. סלע המחלוקת העיקרי כעת הוא סוגיית משרד הדתות, שעליו נאבקות ש"ס והבית היהודי. בליכוד ניסו להציע שהתיק יישאר בחזקת המפלגה, אולם לפי שעה שתי הסיעות החרדיות מתנגדות לכך.

במקביל, גורם שעודכן בפרטי השיחה בין נציגי הליכוד ונציגי כולנו מסר כי המפלגה לא העלתה בפגישה שוב את הדרישה לקבל את ועדת הכספים - מה שמלמד למעשה כי כחלון נסוג ממנה. גם ביהדות התורה פירשו את ההצהרה של כחלון, שלפיה יתעקש על מנהל התכנון, כוויתור על ועדת הכספים. במפלגת כולנו הכחישו, וטענו כי הדרישה לקבלת הוועדה היוקרתית עומדת בעינה.

(עדכון ראשון: 13:55)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully