וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדעון סער על תמיכת פירון בלימודי נכבה: "מוטעית מיסודה"

"מדינה לא יכולה לתת לגיטימציה לתפיסה הרואה בהקמתה אסון", כתב שר החינוך לשעבר בחשבון הטוויטר שלו. ביום שני אמר פירון כי הוא בעד לימוד הנושא "לכל התלמידים בישראל". טיבי: "תמיד קיים הפחד אצל המנשל להכיר את סבלו של המנושל"

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

(בסרטון: פלסטינים צועדים בגליל לציון יום הנכבה, ביום העצמאות האחרון)

ארבעה ימים לאחר שהתבטא שר החינוך לשעבר שי פירון בעד לימוד נושא הנכבה - כפי שדווח בגלי צה"ל - הגיב אתמול (שבת) גדעון סער לדברים. סער, לשעבר חבר כנסת מטעם הליכוד וקודמו של פירון בתפקיד, גינה את עמדתו של האחרון בתוקף. הדבר הוביל אף לוויכוח עז בינו לבין חבר הכנסת אחמד טיבי בציוצים בטוויטר.

"עמדת שי פירון בעד לימודי הנכבה מוטעית מיסודה. מדינה לא יכולה לתת לגיטימציה לתפיסה הרואה בהקמתה אסון", כתב סער בסטטוס. בכך התייחס לעזיבתם של מאות אלפי ערביי ארץ ישראל את בתיהם במהלך מלחמת העצמאות, ולכינוי "נכבה" שניתן לכך - שפירושו בערבית "אסון".

ב-2009, בעת שכיהן כשר חינוך, החליט סער על הוצאת המושג "נכבה" מתכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך במגזר הערבי. "אין כל סיבה שבתוכנית לימודים רשמית של מדינת ישראל תוצג הקמת המדינה כשואה או אסון", הבהיר אז סער.

לקריאה נוספת:
"חוק הנכבה" אושר בכנסת: "ישראל לא תממן הסתה"
הצעת חוק: לשלול תקציבים ממכחישי הנכבה
מאות השתתפו ב"תהלוכת השיבה" הפלסטינית בגליל לציון יום הנכבה

בכנס של מכללת סמינר הקיבוצים שנערך ביום שני האחרון אמר פירון כי הוא תומך בלימוד הנכבה, לצד "נרטיב המתנחלים". "בבית ספר הדו-לשוני במשגב שאלו אותי מה דעתי על לימודי נכבה לתלמידים ערבים במערכת החינוך", סיפר פירון. "אני עניתי שאני מתנגד. אני בעד שלימודי הנכבה יהיו לכל התלמידים בישראל".

עוד אמר פירון בכנס: "אינני חושב שתלמיד יכול להגיע לתוך מערכת החינוך הישראלית, בזמן של-20% מהתלמידים יש אתוס, סיפור מסוים, והוא לא יודע את הסיפור". בריאיון לגלי צה"ל יום לאחר מכן, הוסיף: "אף אחד לא מת מלימוד, וללמוד זה לא להסכים. להתעלם זה לא אומר שהסיפור לא קיים. אם לא נספר את הסיפור, ילדים לא יפגשו בו, הוא לא קיים בתקשורת? הוא לא קיים בשיח? אפשר להתעלם ממנו?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סער/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחשבון הטוויטר שלו הגדיל סער לעשות ואף ענה לכמה מהמגיבים לציוץ. אחד מהם היה ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת).

"500 כפרים הרוסים, גירוש המוני, הרג, סבל והגלייה. מתי ילמדו תלמידי ישראל על כך?"

"תמיד קיים הפחד אצל המנשל להכיר את סבלו של המנושל", כתב חבר הכנסת בתגובה לדבריו של סער.

"67 שנים חלפו ועדיין אתה מסרב להכיר באחריות הצד הערבי למלחמה ולתוצאותיה, שמקורה בסירוב לקבל כאן מדינה יהודית", כתב לו סער.

טיבי השיב: "500 כפרים הרוסים, גירוש המוני, הרג, סבל והגלייה. מתי ילמדו תלמידי ישראל על כך?"

סער ענה: "שני הצדדים סבלו. אחד ניצח - זה שהותקף. את זה לומדים תלמידי ישראל".

"זו מסורת של כל כובש", כתב טיבי. "האוסטרלים, האמריקנים, שהציגו את האינדיאנים הנגזלים בספרי הלימוד וסרטי הוליווד כרוצחים. כך גם לגבי האבורוג'ינים".

"העם היהודי אינו בגדר כובש בארץ ישראל", פסק סער. "זהו ניסיון הכחשה לעברה של הארץ".

סער: האחריות למלחמה ולמכלול תוצאותיה היא על הפלסטינים

סער ענה למגיבים נוספים שהתווכחו עם עמדתו. "יש הבדל עמוק בין לימוד נושא להפיכתו ללגיטימי. לפי הדעה שלך, אסור ללמד על הנאציזם", כתב ליאור נוידרפר. בתגובה ענה סער: "זו לגיטימציה לנראטיב. מערכת החינוך שלנו אינה האו"ם. היא לא אמורה 'לאזן' בין הגישה הציונית לזו הפלסטינית. מה גם שהאמת ההיסטורית איתנו".

רותם שטרקמן, עיתונאי "דהמרקר", כתב לסער כי הוראת לימודי נכבה אינה "לגיטימציה", אלא "לימוד והשכלה, והיכרות עם עוד צדדים ונרטיבים". סער השיב: "האמת ההיסטורית: הם לא קיבלו את החלטת האו"ם. אנחנו כן. הם ניסו להשמיד אותנו והובסו. האחריות למלחמה ולמכלול תוצאותיה - עליהם".

בהמשך כתב סער כי לימוד הנושא הוא "פגיעה חמורה ביותר בדו-קיום, וסיפר על החלטתו להסיר את המושג "נכבה" מתכנית הלימודים הרשמית של המגזר הערבי ב-2009. "כשנכנסתי למשרד החינוך גיליתי זאת בתכנית הלימודים לילדי כתה ג'". לדבריו, הדבר היווה "מעילה בתפקיד המדינה" ולכן החליט להפסיקו.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully