וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתשומת לבך, מר נתניהו: כמה זמן לוקח להרכיב ממשלה בישראל?

28.3.2015 / 14:00

במערכת הפוליטית מעריכים כי למשא ומתן להרכבת הממשלה החדשה יידרש זמן רב, אך מבט לממשלות העבר מראה שזאת לא תהיה הפעם הראשונה. ב-2009 נדרשו לנתניהו 49 יום. וכמה זמן לקח לבן גוריון?

נשיא המדינה הטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס רשמי שנערך הערב בבית הנשיא, מרץ 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא ריבלין מטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ביום רביעי הטיל הנשיא ראובן ריבלין את מלאכת הרכבת הממשלה הבאה על בנימין נתניהו. המשא ומתן בין הצוות מטעם הליכוד לבין ראשי המפלגות הצפויות להיכנס לקואליציה החל, כל מפלגה הציגה לא מעט דרישות, ועל פי הערכות במערכת הפוליטית, המשא ומתן להרכבת הממשלה ה-34 צפוי לארוך זמן רב.

"חוק יסוד: הממשלה" מ-1968 קובע כי בתוך שבעה ימים מפרסום תוצאות הבחירות לכנסת יטיל נשיא המדינה את הרכבת הממשלה על אחד המועמדים, ועליו לעשות זאת בתוך 28 יום. עם זאת, הנשיא רשאי להאריך תקופה זו ב-14 יום נוספים בכל פעם, ובסך הכול עד 42 יום. אם בזמן זה הממשלה לא הורכבה, על הנשיא לבחור במועמד אחר. בפועל הרכבת ממשלות עשויה לחרוג מזמן זה בשל הזמן שחולף מרגע החתימה על ההסכמים הקואליציוניים ועד להשבעת הממשלה.

בדיקה לאחור מגלה שהרכבת הממשלה בעשור האחרון תמיד ארכה זמן רב ו"גירדה" את המועד האחרון להרכבתה. יש אומרים שרק בהתקרב המועד האחרון להגשתה לנשיא הסיעות השונות נאותות להגיע להסכמות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר בחירות 2013 הרכיב בנימין נתניהו את הממשלה ה-33, ממשלתו השלישית, בתוך 41 יום. ממשלתו הורכבה מקואליציה של 68 חברי כנסת. בבחירות 2009 נדרשו לנתניהו לא פחות מ-49 יום להרכיב את הממשלה ה-32. בקואליציה שהרכיבה את הממשלה ההיא כיהנו 66 חברי כנסת.

בממשלות שקדמו לאלה של נתניהו נראה שראשי הסיעות לא בזבזו זמן וחתמו על הסכמים קואליציוניים בטווח זמן סביר הרבה יותר. למשל, את ממשלת ישראל ה-29 הרכיב אריאל שרון ב-2001 בתוך 28 יום, והקואליציה בכנסת כללה 80 חברי כנסת.

בכהונתו הראשונה של נתניהו ב-1996 הוא הצליח להרכיב את הממשלה ה-27 ב-19 יום בלבד, והקואליציה שלו כללה אז 66 חברי כנסת. אין מדובר בזמן חריג לאותם שנים. אהוד ברק הרכיב את הממשלה ה-28 ב-1999 באותו זמן, וכך גם יצחק רבין שהרכיב את הממשלה ה-25 ב-1992. את הממשלה ה-18, ממשלתו הראשונה של מנחם בגין, הוא הרכיב לאחר "המהפך" של 1977 ב-34 יום בלבד, עם קואליציה צרה של 62 חברי כנסת.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

ב-1961 נרשם מספר שיא: 79 ימים נדרשו להרכבת הממשלה

ומה עם הממשלות הראשונות? נראה שלמרות שלטון היחיד של דוד בן גוריון בעשור הראשון למדינה, גם הוא התקשה להרכיב ממשלה יציבה. ב-1959 נדרשו לו לא פחות מ-44 ימים להרכיב את הממשלה התשיעית וב-1961 נדרש מספר שיא של 79 ימים להרכבת הממשלה העשירית של המדינה. ב-15 לאוגוסט באותה שנה נערכו הבחירות, אך לאחר 23 יום הודיע בן גוריון כי לא הצליח במלאכת ההרכבה. הנשיא דאז, יצחק בן צבי, הטיל את הרכבת הממשלה על לוי אשכול, אך זה הסכים לעשות כן רק בתנאי שבן גוריון יכהן שוב כראש הממשלה. זו הייתה הממשלה האחרונה שבה כיהן.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully