וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על חשיפת מסמך הוויתורים: "לא הסכמתי לגבולות 67'"

ראש הממשלה הגיב למסמך ההבנות החשאי שגיבש איש אמונו עם מקורבו של אבו מאזן, ואמר: "זה גיבובי שטויות. מעולם לא הסכמתי לחלק את ירושלים ולזכות השיבה". בנט מצדו טען: "המסמך אמיתי"

אתר רשמי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב היום (שישי) לפרסום מסמך ההבנות הסודי שגיבש שליחו, עו"ד יצחק מולכו, עם יועץ קרוב ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ובו נכונות להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 עם חילופי שטחים. "זה גיבובי שטויות", אמר נתניהו בכנס ראשי ערים ופעילים מרכזיים של הליכוד שנערך ביהוד. "מעולם לא הסכמתי לחלק את ירושלים, מעולם לא הסכמתי לחזור לקווי 67', מעולם לא הסכמתי להכיר בזכות השיבה, מעולם לא הסכמתי לוותר על הנוכחות שלנו בבקעת הירדן, מעולם".

לדברי ראש הממשלה, "מה שהיה שם זה ניסיון להשיג טיוטה אמריקנית, שמראש אמרתי שאני אתנגד לסעיפים שם שאינם מקובלים עליי - כמו הסעיפים האלה. אז שלא יציגו לנו מצג שווא". "הנה המציאות", הוסיף נתניהו, "אף ראש ממשלה לא עמד בתוקף על ירושלים מאוחדת, על בנייה, על התיישבות ועל הבקעה. עובדה שבנינו בזמן הזה - גם בירושלים וגם ביהודה ושומרון, ושמרנו על הבקעה - מול לחצים בלתי רגילים".

חשיפת מסמך ההבנות - כותרות נוספות:
מסמך ההבנות החשאי: שליח נתניהו הסכים לגבולות 67'
בחזרה ל-96': מסמך נחשף, המנהיגים מכחישים - והבחירות בפתח

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בוועידת אייפא"ק, מרץ 2015. AP
"גיבובי שטויות". נתניהו/AP

המסמך המדובר גובש בסוף 2013 במסגרת ערוץ שיחות חשאי שניהל מולכו עם גורם המקורב ליו"ר הרשות הפלסטינית בשנים 2014-2010, ואשר קיומו נחשף לראשונה בוואלה חדשות לפני כחמישה חודשים. גורמים בכירים בישראל, ברשות הפלסטינית ובארה"ב אישרו כי המסמך, שנפרש על פני שניים וחצי עמודים, נוסח על ידי מולכו ואיש אמונו של אבו מאזן באופן עצמאי, ללא מעורבות של גורם אמריקני רשמי כלשהו. האמריקני היחיד שליווה את העבודה היה הדיפלומט הוותיק לשעבר דניס רוס, שאינו מכהן בתפקיד רשמי מאז שנת 2011.

מלבד התייחסות למדינה פלסטינית בגבולות 67', כלל המסמך גם התייחסות לנכונות ישראלית לכניסה מוגבלת של פליטים פלסטינים לשטח ישראל, על בסיס הומניטרי בלבד ובכפוף לשיקול דעתה הבלעדי של ממשלת ישראל. בתמורה לוויתורים הישראליים, הסכים הגורם המקורב לאבו מאזן לוויתורים בסוגיות רגישות כגון ירושלים, סידורי הביטחון בגבולות וזהותה של ישראל כמדינה יהודית. גורם אמריקני אמר לוואלה חדשות כי "בתמורה להסכמה הישראלית מפורשת לכך שגבולות המדינה הפלסטינית יתבססו על קווי 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים, הצד הפלסטיני 'מכר את כל החנות', מה שהיה נראה בזמן אמת יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הגיב אף הוא לפרסום, ובהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו כתב: "המסמך שפורסם הבוקר הוא אמיתי. עזבו כרגע את המניעים של מי שפרסם אותו. העובדות הן נכונות". לדבריו, הפרטים פורסמו בעבר בכלי תקשורת שונים, "ואני מכיר את העובדות גם דרך ערוצים דיפלומטיים".

בנט: "כל המפלגות נשברו"

"ראש הממשלה נתניהו נמצא תחת לחץ כבד של הממשל", הוסיף בנט. "הוא הגיש הצעה לאבו מאזן שעיקריה חזרה לקווי 67' עם חילופי שטחים, דחיית נושא ירושלים והפליטים להמשך, יישובים יהודים לא ייהרסו אלא יועברו לריבונות פלסטינית או יתפנו בהסכמה עם פיצויים. כן, אלו העובדות".

לטענתו של בנט, "הנשיא אובמה פגש את אבו מאזן בבית הלבן, ודרש ממנו תשובה. אבו מאזן לא נתן תשובה עד היום". הוא הוסיף: "כולם, כל המפלגות נשברו, ותומכות בהקמת מדינה פלסטינית, לא תמיד מרצון או אהבה, אלא תחת לחץ כבד של השמאל ושל העולם".

לפניות לכתבים:
אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully