וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך ביטחונית-כלכלית נמצאת בהישג יד

אריה פלמן

5.3.2015 / 10:03

אי אפשר לשפר את המצב הכלכלי בישראל בלי להתקדם בזירה הביטחונית והמדינית. אריה פלמן סבור כי המשימה אפשרית בהחלט

חשיפה: אבו מאזן דחה הצעה להשתלט על עזה. רויטרס
אבו מאזן/רויטרס

יש קשר ישיר בין ביטחון וכלכלה. אין להפריד ביניהם, והדרך היחידה להביא לשינוי בשני התחומים, היא רק על-ידי פריצת תקרת הזכוכית והבלוק המחשבתי בו הממשלה והעומד בראשה שרויים. רק שינוי התפישה וכללי המשחק הביטחוניים-מדיניים, ובמקביל פתיחת אופקים חדשים לכלכלת המדינה, יפסיקו את הדשדוש בביצת הביטחון ויעצרו את העוני.

כל הפתרונות שעלו עד כה הם בחזקת כדורי הרגעה או הרדמה. פריצת הדרך וניפוץ תקרת הזכוכית הביטחונית והכלכלית נמצאים מתחת לאפינו, בהישג ידינו. ומוגשים לנו על מגש של כסף ואין פרטנר בצד הישראלי שיקטוף את הפירות .

התמורות הגאו-פוליטיות באזורינו והשינוי במפת האיומים יצרה מציאות שבה אויבים משותפים (איראן והחליפות האסלאמית) מאימים על ישראל, מצרים, סעודיה, ירדן, אמירויות המפרץ והרשות הפלסטינית ואין כמו אויב משותף לייצר אינטרסים משותפים ופתח להסכמים ביטחוניים שיביאו איתם גם הסכמים כלכליים עם סיכוי טוב להסכמים מדיניים.

אבן הנגף והמחסום לשינוי המתבקש היא המדיניות הנוכחית בשטחים. רוב מוחלט בציבור (75% בסקרים) אינו רוצה את החיבור עם שני מיליון ערביי יהודה ושומרון אך קיים אצלו חשש מוצדק מן ההשלכות הביטחוניות של הסכם עתידי עם הפלסטינים. כדי ליצור את התנאים להסדר אזורי ישראל חייבת להכריז שהיא מושיטה יד לשלום ומנגד תילחם מלחמת חורמה בטרור, תציג תכנית הוגנת המכירה בכך שבין הירדן לים יש מקום לשתי מדינות על בסיס גבולות 67 עם תיקוני גבול המתבקשים מצרכים דמוגרפים וביטחוניים.

מדינה כזו תקום רק אם ההסכם יבטיח לישראל ביטחון ורוב יהודי מובהק. ההצעה הישראלית, איננה מותנה בהסכמה פלסטינית ועד שיהיה פרטנר, בתנאים של ישראל, יישמר הסטטוס קוו ביו"ש (האכלוס יהיה רק בגושי ההתיישבות).

משמעות הדברים היא, שהבחירות הבאות יהיו על דמותה של המדינה ולא על, לכאורה, ביטחון או כלכלה. עתיד הביטחון וגורל הכלכלה הם פועל יוצא מדמותה של המדינה.

הבחירות הקרובות הן הזדמנות, אולי אחרונה, לציבור בישראל לקבל הכרעה ברורה, בעד שינוי המצב הקיים. מדינות ערב המתונות באזור, יחברו בהסכם כזה לקואליציה בין-לאומית, ויהוו גורם לחץ על הפלסטינים לקבל תנאיה הכנים וההוגנים של ישראל. לתהליך שכזה סיכונים מזעריים והפיכים. זאת הדרך היחידה לנסות ולשנות את כללי המשחק הביטחוניים ומדיניים ובמקביל לפתוח אופקים חדשים לכלכלת המדינה.

אריה פלמן הוא ראש-אגף ומ"מ ראש שרות-הביטחון , חבר בתנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל"

(תוכן שיווקי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully