וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג בעוטף עזה: נאום נתניהו מחבל קשות ביחסי ישראל-ארה"ב

בכירים מכל קצוות המערכת הפוליטית הגיבו לנאום נתניהו בקונגרס. בנט, שהצטרף לנסיעת נתניהו, שיבח את ראש הממשלה. יו"ר מרצ, שעתרה נגד הנאום, גינתה: "שקול לזה שקמרון יגיע לכנסת ויגיד לנתניהו שהוא מסכן את ישראל"

צילום: בני בן סימון, עריכה: שניר דבוש

במערכת הפוליטית מיהרו להגיב הערב (שלישי) לנאומו של ראש הממשלה בקונגרס, ובעוד שבצד השמאלי של המפה ביקרו את דבריו של בנימין נתניהו נגד ההסכם עם איראן, במפלגתו של ראש הממשלה ובימין תמכו בו.

במהלך סיורו בעוטף עזה, אמר יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג כי "הוא אמנם יכול היה להיות במקום אחר", אך בחר להיות בניר משה, משום שהוא "מעדיף להיות בנגב ולא בוושינגטון". לדבריו, "בעיות הביטחון בעוטף עזה, בקריית שמונה, במנרה, בזרעית ובירושלים מדאיגות אותי לא פחות מאיום הגרעין האיראני, שבו כמובן אינני מזלזל".

עוד אמר הרצוג כי נאום נתניהו הוא "חבלה קשה ביותר ביחסי ישראל וארצות הברית", והוסיף כי "הוא לא י?ש?נ?ה את עמדת הממשל ורק ירחיב את ה?קרע עם ידידתנו הגדולה ובת בריתנו האסטרטגית. קרע שאת המחיר שלו נשלם כולנו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. מאחוריו נמצאים יו"ר בית הנבחרים ג'ון בונר (משמאל) וסנטור אורין האץ. 3.3.2015. אנדרו הרניק, AP
נתניהו במהלך נאומו בקונגרס, היום/AP, אנדרו הרניק

הרצוג גם התייחס לאמירתו של נתניהו בשבוע שעבר, לאחר פרסום דוח מבקר המדינה על משבר הדיור, שלפיה הוא "לרגע אינו שוכח את החיים עצמם". לדבריו, "ההזדמנות השווה לכולם, והיכולת לבנות עתיד בטוח, בטחונית וכלכלית - אלו 'החיים עצמם'".

גם יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון השמיעה דברים דומים לאלו של הרצוג. "זאת חוצפה שלא תאמן מצד נתניהו לעמוד בקונגרס ולהגיד לאמריקנים שהנשיא שלהם חותם על עסקה גרועה שתסכן אותם", הדגישה גלאון. "זה שקול לזה שדיוויד קמרון יגיע לכנסת ויגיד לנתניהו שהוא מסכן את ביטחון מדינת ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הגשת דוח מבקר המדינה, מאי 2014. נועם מושקוביץ
"בניגוד לכל התחזיות הקודרות, ראש ממשלת ישראל התקבל בחום על ידי אולם מלא". יו"ר הכנסת אדלשטיין/נועם מושקוביץ

בניגוד להרצוג ולגלאון, במפלגת השלטון, כצפוי, שיבחו את ראש הממשלה. "בניגוד לכל התחזיות הקודרות, ראש ממשלת ישראל התקבל בחום על ידי אולם מלא, בישיבה המשותפת של הקונגרס והסנאט, וזכה למחיאות כפיים סוערות", אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. חיזוק נוסף הגיע מצדו של סגן השר אופיר אקוניס, שטען כי מדובר ב"נאום היסטורי בשם העם היהודי כולו". כמו כן, גם ח"כ דני דנון, שפוטר מתפקידו כסגן שר הביטחון על ידי נתניהו, אמר אחרי הנאום כי "בעולם מוכנים להתקפל, אך עלינו לעשות הכל על מנת למנוע איראן גרעינית".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בכנס ראשי המפלגות באוניברסיטת תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
" "התגובה של כולם – נאום שיש בו כדי לשנות את עמדות המחוקקים האמריקאים". בנט/יותם רונן

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שנמצא אף הוא בוושינגטון הבירה, הביע תמיכה בנאום. לדבריו, "הנאום פירק אחד לאחד את הטענות של תומכי ההסכם. בניגוד לכל הקשקשנים, שלפני הנאום אמרו 'יהיה אולם ריק', היה אולם מלא". עוד הוסיף שר הכלכלה כי הוא חזה בתגובות אוהדות ממושבו במטה ה-CNN. "התגובה של כולם הייתה שהיה זה נאום שיש בו כדי לשנות את עמדות המחוקקים האמריקנים", טען בנט. "חורה לי מאוד שבוז'י, ציפי ויאיר לפיד בוחרים להמשיך לזרוק חצים על ראש הממשלה. גם אני מתחרה בראש הממשלה אבל העניין הזה מעל פוליטיקה. יש פה ניסיון אמתי ואפשרות לעצור את העסקה הרעה הזאת".

חברת סיעתו ח"כ איילת שקד חיזקה את דבריו של יו"ר מפלגתה. "אנו נמצאים בנקודת זמן מאות משמעותית שבה ארצות הברית זורקת את ישראל מתחת לגלגלי האוטובוס", אמרה שקד במהלך פאנל בחירות בנושא רפורמות ומנהיגות צעירה שהתקיים באוניברסיטה העברית. היא הדפה את הביקורת על התעקשות נתניהו לנאום בקונגרס: "הסכם רע משמעו שאיראן תחומש בפצצה גרעינית. ברגע שיסירו את הסנקציות של איראן, ההחלטה (על חימוש בפצצה) עוברת לאיראן, ולארצות הברית לא תהיה שום יכולת לפקח על כך".

מייקל אורן: "ממליץ לנתניהו לבקש פגישה אישית עם אובמה"

גם יו"ר מפלגת יחד, אלי ישי, אמר כי הוא שמח שנתניהו "אזר אומץ להשמיע קול צלול ונחוש בעידן של חולשה שבו מנהיגים בעולם החופשי חותרים בכל מחיר להסכם עם איראן. אני מקווה שהקונגרס והציבור האמריקני ידרוש ממנהיגיו לאמר לא להסכם רע עם איראן".

תמיכה נוספת לנתניהו הגיעה גם ממייקל אורן, מספר 4 ברשימת מפלגת כולנו שכיהן כשגריר ישראל בארצות הברית. "הנאום של נתניהו בקונגרס היה מנוסח היטב וממלכתי, ואני מקווה שהצליח להניע דיון ציבורי בארצות הברית לגבי ההסכם שעלול להיחתם", הבהיר אורן, שהוסיף כי "אני הייתי ממליץ לנתניהו שלא להסתנוור מקבלת הפנים שלה זכה בקונגרס ולבקש מיד שיחה אישית, בארבע עיניים, עם אובמה, ולו לכמה דקות, כדי להגיד לו תודה רבה בשמו ובשם העם היהודי על כיפת ברזל, על טילי החץ והסיוע הביטחוני. זה יהיה הצעד הראשון בשיקום יחסינו עם ארצות הברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully