וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בקונגרס: "הפסקת הסנקציות - רק כשאיראן תפסיק תוקפנותה"

עמרי נחמיאס, שליחנו לוושינגטון

3.3.2015 / 18:02

ראש הממשלה התעלם מאזהרות הבית הלבן וחשף בנאומו שבמסגרת ההסכם המתגבש בין איראן למעצמות, טהראן לא תפרק אפילו מתקן גרעיני אחד. על המאבק בין דאעש לאיראן אמר: "במקרה הזה, אויבו של אויבך – הוא אויבך"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (שלישי) בפני הקונגרס האמריקני והביע את התנגדותו להסכם המתגבש בין איראן למעצמות לגבי תכנית הגרעין של איראן. הוא אמר כי לפני שהמעצמות מסירות את הסנקציות הכלכלית מעל איראן, עליהן לדרוש מטהראן "להפסיק את האגרסיביות שלה במזרח התיכון, להפסיק לתמוך בטרור ברחבי העולם ולהפסיק לאיים בהשמדת ישראל, המדינה היהודית האחת והיחידה".

ראש הממשלה חשף פרטים מההסכם כשציין שבמסגרתו "לא יפורק מתקן גרעיני אחד" באיראן ושההסכם אינו מתייחס כלל לתכנית הטילים של איראן. זאת, בניגוד לאזהרת הבית הלבן שהודיע אמש כי חשיפת פרטים מההסכם תהיה בבחינת "בגידה באמון".

ביקור נתניהו בוושינגטון - סיקור מיוחד:
בזמן נאום נתניהו: אובמה יערוך שיחת ועידה עם מנהיגי אירופה
ישראל וארה"ב: 50 שנות סיוע ביטחוני – ומשחקי ריגול
כרוניקה של משבר: עד כמה פגעו יחסי אובמה-נתניהו בישראל?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. מאחוריו נמצאים יו"ר בית הנבחרים ג'ון בונר (משמאל) וסנטור אורין האץ. 3.3.2015. אנדרו הרניק, AP
התקבל במחיאות כפיים סוערות. נתניהו בקונגרס/AP, אנדרו הרניק

"למרות שההסכם עדיין לא נחתם, יש אלמנטים שכבר פורסמו בפומבי", אמר נתניהו. "לא צריך סוכנויות מודיעין ומידע סודי כדי לדעת אותם. אפשר לעשות חיפוש בגוגל על פרטי ההסכם. ללא שינוי משמעותי, אנו יודעים בוודאות שכל הסכם עם איראן יכלול שני ויתורים משמעותיים: הראשון להשאיר לאיראן תשתית גרעינית משמעותית שתשאיר לה טווח פריצה קצר לפצצה (כמה זמן לוקח עד שמרכיבים פצצה מכל המרכיבים הקיימים). אף אתר גרעיני לא ייהרס באיראן ואיראן תוכל לשמור על אלפי צנטריפוגות ואלפי אחרות ינותקו מהחשמל אבל לא ייהרסו. רוב התשתית הגרעינית תישאר במקומה ולכן טווח הפריצה האיראני יהיה קצר מאוד. אם איראן תמשיך לייצר צנטריפוגות יותר מתקדמות, טווח הפריצה יכול להתקצר בהרבה".

ראש הממשלה המשיך ואמר: "יהיו הגבלות על תכנית הגרעין ויהיו פקחים, אבל זו הבעיה. פקחים הם מתעדים הפרות, אך לא עוצרים אותן. כמו קוריאה הצפונית, גם איראן כבר הפרה הסכמים בינלאומיים בכמה מקרים: 2005, 2006, 2010. כמו קוריאה הצפונית, איראן שמה מנעולים, כיבתה את המצלמות ועבדה על הפקחים הבינלאומיים. איראן לא רק מפרה הוראות אלא גם יודעת לשחק מחבואים ולרמות את הפקחים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
"לא מאמין שאיראן תשתפר לאחר הסכם זה". נתניהו בקונגרס/רויטרס

הוויתור השני שעליו דיבר ראש הממשלה הוא "שאיראן תוכל להגיע לפצצה תוך כדי קיום ההסכם. עשור נראה לכם הרבה, אבל בתולדות אומה זה בגדר מצמוץ. כולנו יכולים לחשוב מה יקרה כאשר היכולות הגרעיניות של איראן יהיו בלתי מוגבלות. היא תוכל לבנות יכולת גרעינית עצומה, המנהיג הרוחני של איראן אומר זאת בצורה גלויה – הם מתכננים להגיע למאות אלפי צנטריפוגות, לא 19 אלף, אלא פי עשרה יותר – כמעט 200 אלף. כך איראן תיצור ארסנל גרעיני שלהם ובטווח מאוד קצר מהתקבלות ההחלטה".

הוא ניסה להסביר מדוע בכל זאת, ישנם מי שתומכים בהסכם. "הם מקווים שאיראן תשתנה לטובה בעתיד או מאמינים שאלטרנטיבה למצב הזה הוא מלחמה", טען. "אני לא מסכים. לא מאמין שאיראן תשתפר לאחר הסכם זה. המשטר הזה נמצא כבר 36 שנה והתיאבון שלו לאלימות הוא חוצה מגזרים. אם ניתן להם את זה, רק ייפתח התיאבון. האם איראן תהיה פחות אגרסיבית כשיסירו מעליה סנקציות? איראן תשתלט על יותר מדינות כשיהיו פחות סנקציות. למה שהמשטר הקיצוני באיראן ישתנה לטובה כשהוא יכול ליהנות משני העולמות: טרור בעולם ושגשוג בבית. זו שאלה שכולם שואלים אצלנו באזור".

"זה הסכם רע מאוד. עדיף לנו בלעדיו"

הוא התייחס לטענה שאין אלטרנטיבה טובה יותר מהסכם. "ידע גרעיני בלי תשתית גרעינית לא שווה יותר מדי", אמר. "טייס בלי מטוס לא יכול לטוס. בלי אלפי צנטריפוגות וטונות של אורניום מעושר איראן לא תוכל לייצר פצצות גרעיניות. את תכנית הגרעין האיראנית אפשר להסיג לאחור באמצעות התעקשות על הסכם טוב יותר וללחוץ על המשטר הפגיע מאוד באיראן. איראן תחזור – כי הם צריכים את ההסכם הרבה יותר ממה שאתם צריכים. אם נמשיך ללחוץ על איראן ועל אלו שעושים עסקים עם איראן, לכם יהיה את הכוח לכך שהם יצטרכו את ההסכם עוד יותר ממה שהם זקוקים לו היום. זה הסכם רע מאוד, עדיף לנו בלעדיו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. ראובן קסטרו
צפוים בנאומו של נתניהו בתל אביב/ראובן קסטרו

נתניהו הסביר את התנגדותו למשטר בטהראן ואמר: "איראן עושה בדיוק את מה שמייסדיה רצו – היא נכנסה לעזה, ללבנון, נציגים בסוריה – מקיפים את ישראל ומנסים לחנוק אותה בטבעת של טרור. לאיראן יש תומכים גם בעיראק ובתימן, מאיימים על מיצרי הורמוז שהם קריטיים למעבר סחורות. איראן רוצה לחנוק את תעבורת הנפט העולמית. רק לפני שבוע ביצעה תרגיל צבאי שבמהלכו הפציצה דגם של נושאת מטוסים אמריקניות בשעה שמקיימים שיחות גרעיניות. איראן מבצעת גם פיגועים בארה"ב, איראן אחראית למותם של אלפי חיילים אמריקנים. איראן ביצעה פיגועים בבואנוס איירס, ניסתה להתנקש בשגריר ערב הסעודית בוושינגטון. איראן שולטת בארבע בירות: בגדד, דמשק, ביירות וצנעא. אם איראן לא תיעצר, עוד בירות ערביות יפלו לידיה. יש מי שמקווים שאיראן תתקבל לזירה הבינלאומית, אבל איראן משתלטת. עלינו לעמוד ביחד כדי לעצור את מסע השעבוד והטרור של איראן".

"מתינות? ממשלת רוחאני תולה הומואים"

הוא התייחס לעלייתו של נשיא איראן, חסן רוחאני, לשלטון לפני שנתיים. "נאמר לנו לתת לנשיא רוחאני ולשר החוץ האיראני זריף הזדמנות להביא שינוי ומתינות לאיראן", אמר. "איזו מתינות?! ממשלת רוחאני תולה הומואים, רודפת נוצרים, שמה עיתונאים בכלא ומוציאה להורג יותר אסירים מהממשלה הקודמת. אותו זריף שמקסים דיפולמטיים מערביים לפני שנה השתתף באזכרה של עימאד מורנייה שהרג יותר אמריקנים מכל טרוריסט אחר. המשטר האיראני רדיקלי כמו אי פעם. הוא קורא מוות לאמריקה באותם קולות כמו פעם. זה לא צריך להפתיע אף אחד. מקורותיה של האידיאלוגיה של המשטר המהפכני באיראן באיסלאם המיליטנטי ולכן המשטר הזה תמיד יהיה אויב".

על מאבק הכוחות בין איראן לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) אמר: "אל תטעו - המאבק בין איראן לדאעש לא הופך את איראן לחברה של ארה"ב. איראן ודאעש מתחרים זה בזו על הנהגת האיסלאם הקיצוני. שניהם רוצים ליצור אימפריה איסלאמית קיצונית במזרח התיכון ובעולם כולו. הם רק מתווכחים ביניהם מי ישלוט. במשחקי הכס הקטלניים הללו אין מקום ליהודים, נוצרים ואפילו למוסלמים שלא שותפים לתפיסת ימי הביניים, לכן כשמדובר על איראן ודאעש האויב של האויב שלך - הוא האויב שלך".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
"מתחרט על כך שיש אנשים שמפרשים את הגעתי לכאן כאירוע פוליטי". נתניהו בקונגרס/רויטרס

בפתח נאומו הודה נתניהו על הזכות שניתנה לו לדבר בפני הקונגרס. "כבוד גדול בשבילי לדבר בפעם השלישית בפני הגוף המחוקק החשוב ביותר בעולם, הקונגרס האמריקני", אמר. "אני רוצה להודות לכולכם שהגעתם היום, אני יודע שהנאום הוא נושא של מחלוקת רבה. אני מתחרט על כך שיש אנשים שמפרשים את הגעתי לכאן כאירוע פוליטי, זו מעולם לא הייתה כוונתי. אני מודה לרפובליקנים ודמוקרטים על תמיכה בישראל שנה אחר שנה, עשור אחר עשור. אני יודע שלא משנה באיזה צד אתם יושבים, רפובליקנים או דמוקרטים, אתם עומדים לצד ישראל. הברית יוצאן הדופן בין ארה"ב לישראל תמיד הייתה מעל הפוליטיקה ותמיד תישאר מעל הפוליטיקה".

הוא התייחס לשיתוף הפעולה העמוק בין ישראל לארה"ב ואמר: "ישראל מודה על התמיכה של העם האמריקני והנשיאים האמריקנים. אנו מעריכים את כל מה שאובמה עשה למען ישראל. חלק ממה שאובמה עשה למען ישראל ידוע כמו שיתוף פעולה ביטחוני, מודיעני וחלק ממה שעשה פחות ידוע. התקשרתי אליו ב-2010 והוא מיד הסכים לעזור לי. אני מעריך את התמיכה שלו בקיץ האחרון במבצע 'צוק איתן'. בכל אחד מהרגעים הללו התקשרתי אל הנשיא והוא היה שם. על חלק מהשיחות לעולם לא נוכל לספר כי הן נוגעות לדברים הכי רגישים. אבל אני יודע מה הוא עשה בדיוק, ותמיד אהיה אסיר תודה על התמיכה הזו".

הוא גם הודה למחוקקים על הסיוע הביטחוני לישראל. "ישראל מודה לכם, הקונגרס האמריקני, על התמיכה שלכם בכל כך הרבה דרכים במיוחד בסיוע הצבאי הנדיב, בהגנה מפני טילים", אמר. "בקיץ האחרון מיליוני ישראלים זכו להגנה מאלפי טילים של חמאס בגלל שהקונגרס אפשר לישראל להתחמש בכיפות ברזל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה הסביר את הגעתו לוושינגטון. "באתי לכאן היום כי בתור ראש ממשלת ישראל, אני מרגיש חובה לדבר איתכם על נושא שעשוי לאיים ממש על קיומה ועתידה של ישראל – המסע של איראן לעבר נשק גרעיני", אמר. "אנו עם עתיק, ב-4,000 שנות ההיסטוריה שלנו רבים ניסו להשמיד את העם היהודי. מחר אנו חוגגים את פורים, נקרא את מגילת אסתר, נקרא על המן, אותו יועץ פרסי חזק שזמם להשמיד את העם היהודי, אבל אישה יהודיה אמיצה – אסתר – חשפה את המזימה וכך העם היהודי הגן על עצמו מפני האויב שלו ואנשינו ניצלו.

"היום, העם היהודי שוב עומד בפני ניסיון של אימפריה פרסית להשמיד אותנו", הוסיף. "המנהיג העליון של איראן, חמינאי, יורה מפיו את השנאה והאנטישמיות העתיקה ביותר בטכנולוגיה חדשה. הוא מצייץ בטוויטר שישראל צריכה להיות מושמדת. באיראן אין בדיוק אינטרנט חופשי, אבל חמינאי מצייץ באנגלית בטוויטר שצריך להשמיד את ישראל. לאלו שמאמינים שאיראן מאיימת על המדינה היהודית ולא על כלל היהודים כדאי להקשיב לנסראללה שאומר 'אם כל היהודים יהיו מרוכזים בישראל, זה יחסוך לנו את הצורך לרדוף אחריהם בעולם'. הבעיה של איראן היא לאו דווקא בעיה של היהודים, בדיוק כמו שהנאצים לא היו בעיה של היהודים. זה איום לא רק על ישראל, אלא על שלום העולם כולו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתקבל באהדה לפני נאומו בקונגרס. מרץ 2015. רויטרס
נתניהו עם כניסתו לאולם/רויטרס

אמש שינה נתניהו את נוסח הנאום לבקשת נציגים מהמפלגה הדמוקרטית. גורמים בסביבתו של נתניהו סיפרו כי הנציגים ביקשו שבעת נאומו, כאשר נתניהו מגיע לנקודות השנויות במחלוקת בינו לבין הממשל האמריקני, לא ישתמש ב"משפטי מחץ" שיביאו למחיאות כפיים רמות בקונגרס. זאת, כדי שלא ליצור אי-נעימות בקרב הדמוקרטים, שרבים מהם מתנגדים לנאום שבועיים לפני הבחירות בישראל, ולהעמידם בפני דילמה אם למחוא כפיים או לא.

בשל הבקשה, נתניהו שכתב חלקים מנאומו. בסביבת נתניהו אמרו גם שהנאום יתרחק לחלוטין מכל סוגיה הקשורה למערכת הבחירות וכי הם מרוצים מכך שרמת השיח סביב איראן עלתה בעת ביקורו של נתניהו פי ארבעה בתקשורת האמריקנית.

(עדכון ראשון: 16:49)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully