וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בוועידת איפא"ק: "חילוקי דעות לא יפגעו בקשר עם ארה"ב"

עמרי נחמיאס, שליחנו לוושינגטון

3.3.2015 / 1:01

יום לפני הנאום בקונגרס, התקבל ראש הממשלה בחום מצד 15 אלף באי ועידת השדולה הפרו-ישראלית. "דמיינו מה יקרה אם איראן תשיג נשק גרעיני", הזהיר. שגרירת ארה"ב באו"ם הבטיחה: "לא נאפשר לטהראן להשיג פצצת אטום"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אמש (שני) בפני הוועידה השנתית של השדולה היהודית-אמריקנית איפא"ק כי היחסים בין ישראל לארצות הברית "חזקים יותר מתמיד" והזהיר מפני האפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני. בקהל נכחו כמה חברי קונגרס אמריקנים, וכן נשיא צ'כיה, מילוש זמן, שעמו ייפגש ראש הממשלה לאחר הנאום, ראש ממשלת ספרד לשעבר חוסה מריה אסנאר ושר החוץ לשעבר של קנדה ג'ון ברד.

"הדיווחים שלפיהם היחסים בין ישראל לארצות הברית מתו הם לא נכונים", אמר נתניהו בפתח נאומו, בהתייחסותו למתיחות בין וושינגטון וירושלים סביב הסכם הגרעין עם איראן. "אתם כאן כדי לומר לעולם שהברית בינינו חזקה יותר מתמיד".

"איראן מממנת ומאמנת טרוריסטים בכל רחבי העולם", טען נתניהו, שהציג מפה של העולם ובה צוינו המדינות שבהן לטהראן יש השפעה. "דמיינו מה יקרה אם היא תשיג נשק גרעיני". נתניהו הוסיף כי הוא מתכנן להשתמש בנאומו בקונגרס כדי להביע את קולו נגד ההסכם המתגבש והדגיש כי מטרתו "היא לא הבעת חוסר כבוד כלפי הנשיא ברק אובמה, שאותו אני מכבד".

עוד ידיעות בנושא
איראן: בהינתן אומץ פוליטי – ייתכן הסכם גרעין כבר השבוע
סערת הנאום: האנשים שיצטרכו לכבות את השריפות שידליק נתניהו
הסכם הגרעין המתגבש: מה דורשת ישראל ומה תקבל איראן?
משנות ה-80 ועד נאום נתניהו. כך משכה איראן את כל העולם עד הדד-ליין

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס אייפק, מרץ 2015. AP
"ישראל היא אי של אנושות, של אור ושל תקווה". נתניהו בוועידה, אתמול/AP

ראש הממשלה הוסיף כי "הימים שבהם היהודים היו נתונים לאיומים הסתיימו. ישראל מגנה על עצמה וכך אנחנו גם מחזקים את היחסים בינינו לבין ארצות הברית. כיום אנו לא שותקים יותר, כיום שומעים את קולנו ומחר, כראש ממשלת ישראל, אני מתכנן להשמיע את הקול הזה".

לדבריו, "ישראל וארצות הברית הסכימו שאסור לאיראן להשיג נשק גרעיני, אבל לא הסכמנו על מה הדרך הטובה ביותר לגרום לכך לקרות. ההבדלים בינינו הם שארצות הברית היא מדינה גדולה, אחת מהגדולות בעולם, וישראל מדינה קטנה, אחת מהקטנות בעולם". ראש הממשלה טען כי "ארצות הברית נמצאת באחד מהאזורים הבטוחים וישראל נמצאת באזור מסוכן. ישראל הרבה יותר פגיעה ומנהיגיה חוששים מהישרדותה של המדינה. אני חושב שזה ממחיש את ההבדלים בין שתי המדינות".

"היו כבר פעמים בעבר שלא הסכמנו על אותם נושאים, אך היחסים בין שתי המדינות רק התחזקו. ואני אסביר לכם למה - כי יש לנו את אותם חלומות. הערכים שמאחדים אותנו הרבה יותר חזקים מההבדלים שמבדילים בינינו. ערכים כמו חירות, שוויון, סבלנות, צדק וחמלה. כשאסד הפציץ את אנשיו, ישראל קיבלה את הפצועים לבתי החולים שלה. זה מראה על חמלה. כאשר נשים במזרח התיכון נאנסות ונרצחות, נשים בישראל מכהנות בתפקידים בכירים. ישראל היא אי של אנושות, של אור ושל תקווה".

בסיום נאומו, הכריז נתניהו כי "ישראל וארצות הברית ימשיכו לעמוד יחד כי הן יותר מחברות, אנחנו כמו משפחה. חילוקי דעות במשפחה תמיד לא נוחים, אבל תמיד זוכרים שאנו משפחה. אנו חולקים את אותו גורל והחברות בינינו חזקה. באמצעות המאמצים שלכם החברות הזו תמשיך לצמוח".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור במהלך ועידת איפא"ק, 02 במרץ 2015. רויטרס
היחסים עם ישראל הם מעל הפוליטיקה ותמיד יישארו כך", שגריר ארה"ב באו"ם סמנתה פאוור במהלך הוועידה, אתמול/רויטרס

לפני נתניהו, הבטיחה שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור כי וושינגטון לא תאפשר לאיראן להחזיק בנשק גרעיני. "היחסים בין ארצות הברית לישראל הם מעל הפוליטיקה ותמיד יישארו כך", הצהירה פאוור לקול מחיאות כפיים רמות מצד 15 אלף באי הוועידה.

כמו כן, בסביבת נתניהו התייחסו אתמול באופן עקיף לעובדה שהנשיא האמריקני יתראיין לסוכנות הידיעות רויטרס בסמיכות זמנים לנאומו של נתניהו, ואמרו: "הנאום פה הוא לא נגד הנשיא. ישראל מעריכה מאוד את הממשל. הנאום הוא אל מול העסקה (בין המעצמות לבין איראן, ע"נ) לא אל מול אף אחד אחר. יש רגעים שיש בהם מחלוקות וזה אחד הרגעים האלה".

"דבר מסוכן שלא קרה בעבר"

גם בשדולה היהודית אמריקנית ג'יי סטריט, הנחשבת לבעלת השקפת עולם שמאלית, סבורים כי "היחסים הבסיסיים של ישראל וארה"ב אינם בסכנה". בשיחה עם וואלה חדשות אמר נשיא השדולה, ג'רמי בן עמי, כי "יש חילוקי דעות משמעותיים בין נתניהו והליכוד, ובין אובמה והדמוקרטים. זה משתקף בדרכים רבות, וזה הגיוני". לדברי בן עמי, "במהלך השנים היו לפחות חמש או שש פעמים שבהן היו משברים דומים". עם זאת, אמר בן עמי, כי "זו הפעם הראשונה שפוליטיקה הפכה להיות נושא המחלוקת. המאמצים של הרפובליקנים כאן להשתמש בישראל ככוח פוליטי כדי להרוויח קולות, והמאמץ של נתניהו להשתמש בקונגרס כחלק מהקמפיין שלו - זה דבר מסוכן שלא קרה בעבר".

בן עמי אמר כי הוא מודאג ממצב התמיכה הדו-מפלגתית בישראל לאורך זמן, והוסיף: "נתניהו שם את הדמוקרטים במצב מוזר. זה שם אותם בעמדה שבה נתניהו אומר להם לבחור בין נשיא ארה"ב, שבו הם תומכים, לבין ראש ממשלת ישראל שגם בו הם תומכים. עדיף לא לשים אנשים בעמדה הזו. רבים מהם הולכים מתוך כבוד לראש ממשלת ישראל ולישראל, אבל הם הולכים עם כעס כלפיו על הדרך שבה הדברים נעשו. הוא בא שבועיים לפני הבחירות, הוא בקלות היה יכול לבוא שלושה ימים אחריהן. לחילופין הוא היה יכול לעשות את השיחות האלה בשימוע סגור.

"המהות של מה שהוא רוצה להשיג כבר אבודה, כיוון שאותם 15 סנטורים שהוא רצה להזיז מצד לצד, לא יעשו זאת, כיוון שהם מרגישים שהוא עוזר לרפובליקנים במאבק בין המפלגות. אם הוא רוצה באמת למנוע את העסקה, למה שהוא יעשה משהו שיפחית את הסיכויים לכך?". לדברי בן עמי, "נתניהו איש מבריק. הוא יכול להבין שהדרך לשכנע אנשים היא הדרך השקטה, עם סנטורים ספציפיים שאותם צריך לשכנע, לדבר איתם בטלפון, תדרוכים פרטיים. הביקור הנוכחי נראה כמו אקט פוליטי".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 16:44)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully