וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתניהו מושך זמן כדי להחליף את לפיד ולבני בחרדים"

24.11.2014 / 10:27

גורמים בקואליציה אמרו לוואלה! חדשות כי ראש הממשלה לא מתכוון להתפשר בנושא חוק הלאום, אלא רק להרוויח שבוע לטובת גיבוש קואליציה חלופית. בינתיים, נתק בין הליכוד ליש עתיד והתנועה. "נתניהו הלך בעיניים פקוחות למשבר"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: טל רזניק

(השרה לבני על חוק הלאום)

המערכת הפוליטית התעוררה היום (שני) לבוקר נוסף של המשבר הקואליציוני שמאיים לפרק את הממשלה, אולי כבר השבוע. אתמול אישרה הממשלה לתמוך בשני נוסחים של חוק הלאום, שאותם הגישו של חברי הכנסת איילת שקד, יריב לוין וזאב אלקין. נתניהו אף כפה על ציפי לבני ויאיר לפיד משמעת קואליציונית, אף שהצהירו כי הם מתנגדים לחוק. כעת, ברור לכל הצדדים כי הצבעה ביום רביעי על הנוסח הנוכחי, משמעותה פירוק מידי של הממשלה, וכולם מחפשים דרך לרדת מהעץ.

אחת האופציות שעלו בשיחות ביממה האחרונה היא לדחות את ההצבעה על החוק בשבוע. גורמים בקואליציה אמרו הבוקר לוואלה! חדשות: "בליכוד מנסים לדחות את ההצבעה בשבוע מחד, ומנגד לסגור עם החרדים. כל מי שעיניו בראשו מבין את זה. זה לא שהם רוצים לפתור את המשבר. ראש הממשלה הלך בעיניים פקוחות למשבר, הוא פשוט לא צפה את התגובה". לדברי הגורמים, "ראש הממשלה יפטר את לבני ולפיד רק כשתהיה לו ממשלה חלופית, וכרגע אין לו. הוא רוצה להרוויח עוד זמן. יהיה לו קשה כעת להסביר את זה לציבור".

עוד על חוק הלאום
לפיד: "לא נצביע בעד חוק הלאום, בחירות - חוסר אחריות"
יורים ומדליפים: המשבר שדרדר את הממשלה לשפל חסר תקדים
"חוק הלאום מרדד את המאפיין הדמוקרטי של המדינה"

בין הליכוד ובין יש עתיד ובין התנועה שורר נתק, למעט מה שכינה אדם באחת הסיעות "שיחות נימוסין". לדברי בכיר בליכוד המעורב במגעים "כרגע לא מתנהל שום משא ומתן רציני".

הבוקר פורסם בעיתון "הארץ" כי נתניהו פנה באמצעות שליחים לראשי הסיעות החרדיות והעביר מסר לפיו אם יתחייבו להמליץ עליו לנשיא אחרי הבחירות הבאות, הוא יפזר את הכנסת כבר עכשיו. גורמים בש"ס וביהדות התורה אישרו את הפרטים. מנגד, אמרו בליכוד כי "אכן נעשו ניסיונות נוספים להוביל לאחדות עם החרדים, אך הם לא צלחו".

במקביל, נשמעה ביקורת חריפה בליכוד על התנהלותו של יו"ר הקואליציה, זאב אלקין. בסביבת אחד משרי המפלגה אמרו כי "אלקין מוביל את כולנו לבחירות". עוד אמרו בלשכת אותו שר, כי "אלקין הוא האדם שאיתו נתניהו מתייעץ הכי הרבה בשבועות האחרונים. זה גורם לתסכול בקרב השרים ולשכת ראש הממשלה ומוביל להקצנה בעמדות נתניהו".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
ציפי לבני, בנימין נתניהו ויאיר לפיד. נועם מושקוביץ, יואב דודקביץ ואלכס קולומויסקי, עיבוד תמונה
נתניהו, לפיד ולבני/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ, יואב דודקביץ ואלכס קולומויסקי

לפיד מצדו הבהיר אתמול כי הוא ואנשי סיעתו לא יצביע בעד חוק הלאום במתכונתו הנוכחית ביום רביעי. "אם ראש הממשלה רוצה לפרק את הממשלה עכשיו זה חוסר אחריות לאומי", אמר לפיד בכנס באוניברסיטת תל אביב. "ישראל לא זקוקה לבחירות. אנחנו צריכים להעביר תקציב, אנחנו צריכים להתמודד עם בעיות ביטחוניות מאוד קשות. הוא יכול לעשות מה שהוא מבין, אבל זה יהיה חוסר אחריות לאומי".

"כיסוי לדיל פוליטי?"

במהלך הדיון הסוער אתמול בממשלה פנתה לבני לנתניהו ואמרה: "אם כל הקשקוש הזה היה כדי להתנקם בי – ניצחתם. עכשיו נראה אותך מדבר על המהות לפני שאתם הורסים פה את המדינה". היא הוסיפה: "הנאום שלך הבוקר והמילים היפות על מגילת העצמאות, על ז'בוטינסקי ועל שוויון לא מכסים על ערוותו של חוק אלקין, שאין בינו לבין הנאום שלך דבר וחצי דבר", אמרה לבני. "האם בחסות המצב הביטחוני אתה הולך להביא נושא כל כך חשוב למדינת ישראל ככיסוי לדיל פוליטי? האם חוק הלאום הוא כיסוי לתרגיל פוליטי? אם לא – אז תואיל ותדחה את הדיון ליום רביעי ותקיים איתנו דיון אמיתי על התוכן לפני שאתם הורסים את המדינה".

הצעת חוק הלאום אושרה אתמול בממשלה ברוב של 14 שרים, לעומת שישה מתנגדים - שרי יש עתיד ולבני. במהלך הדיון בישיבת הממשלה קרא לפיד לאפשר לחברי הקואליציה חופש הצבעה, בטענה שמדובר בסוגיה הנוגעת לדת ומדינה, אך נתניהו כאמור דחה את בקשתו. במקביל, התפתח עימות חריף בין נתניהו ללבני, שהטיחה בראש הממשלה כי הוא מעוניין שחברי סיעתה יצביעו נגד הצעת החוק כדי שיוכל לפטר אותם.

הצעת חוק הלאום המרוככת של נתניהו מבטלת את המדרג בין הזהות היהודית לזהות הדמוקרטית של המדינה, ושתי הזהויות מופיעות באותו סעיף. בדומה להצעות הקודמות, ההצעה אינה מזכירה בפירוש כי למיעוטים בישראל יינתן שוויון זכויות מלא, אך נכתב בה כי "המדינה תפעל לאפשר לכל תושב ישראל, ללא הבדל דת, גזע או לאום לפעול לשימור תרבותו, מורשתו, שפתו וזהותו". בהצעת ראש הממשלה גם לא מופיע הסעיף המגדיר כי עברית היא השפה הרשמית במדינה, בזמן שלערבית יינתן מעמד מיוחד. נוסף על כך, נמחק הסעיף הקובע כי המדינה תפעל ליישוב יהודים בתחומיה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully