וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק הפצצות: חינוך ותרבות נגד הקיצוניות והטרור

22.10.2014 / 8:04

בשעה שהממשל האמריקני מגביר את התקיפות נגד "המדינה האיסלאמית", הוא מחפש גם דרכים עקיפות לפגוע בקסמו של הארגון. אחראית קשרי התרבות של מחלקת המדינה מסבירה כיצד ניתן לעשות זאת

אוון ריאן, אחראית קשרי התרבות והחינוך של משרד החוץ האמריקני, בביקור בבית ספר תיכון בישראל.. שגרירות ארה"ב, מערכת וואלה! NEWS
אחראית קשרי התרבות והחינוך של מחלקת המדינה האמריקנית, אוון ריאן, בביקור בבית ספר תיכון בישראל, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ארה"ב

ארצות הברית הגבירה בימים האחרונים את קצב התקיפות שלה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ובעיראק, בניסיון לעצור את התקדמותו של הארגון הרצחני. המערכה הצבאית נגד דאעש צפויה להימשך עוד זמן רב, אבל הממשל האמריקני אינו מסתפק בהפצצות, ומחפש דרכים נוספות להיאבק בקיצוניות האיסלאמיסטית באזור, כאלה שישפיעו על צמיחת הארגונים הקיצוניים גם בטווח הארוך.

הנשיא ברק אובמה אמר בשבוע שעבר כי כחלק מהמאבק נגד הטרור, "עלינו לעשות עבודה טובה יותר בכל הנוגע ליצירת חזון אלטרנטיבי עבור אלה שנמשכים ללחימה בעיראק ובסוריה". הנשיא הוסיף, בנאום שנשא בבית הלבן בתום דיון עם בכירי מערכת הביטחון האמריקנית, כי המערכה נגד ארגון הטרור הרצחני "אינה יכולה להיות מערכה צבאית בלבד. עלינו לפעול במישורים רבים".

עוד בוואלה! חדשות:
חשד לרצח בחיפה: סב ירה למוות בגבר שהתעמת עם נכדו
הערכה: הפרקליטות תבקש לפחות 25 שנות מאסר לגואל רצון
יעלון נפגש עם הייגל: "לחמאס מטה טרור בטורקיה"

אחד המישורים שבהם פועלת ארה"ב מזה שנים כדי להיאבק בקיצוניות ולעודד "חזון אלטרנטיבי", כפי שהגדיר זאת אובמה, הם קשרי חינוך ותרבות עם מדינות שונות בעולם. בשבוע שעבר ביקרה בישראל ראש מחלקת קשרי החינוך והתרבות של מחלקת המדינה האמריקנית, אוון ריאן, שאחראית על הפעילות הענפה של המחלקה בתחומים הללו ברחבי העולם. ביקורה בארץ נערך במסגרת סיור בשבע מדינות במזרח התיכון, שבהן מחלקת המדינה מפעיל תכניות תרבות וחינוך.

"הדרך הכי טובה להתגבר על קיצוניות היא לחבר בין אנשים"

בראיון עם וואלה! חדשות שהתקיים בתל אביב, סיפרה ריאן על הפעילות שהמחלקה שלה מבצעת ברחבי העולם, בדגש על השכונה שלנו – ועל הקשר שלה למאבק בקיצוניות האלימה. "אנחנו חיים בעולם שהולך ומתכווץ בגלל הטכנולוגיה", היא מסבירה. "מה שקורה בקצה אחד של העולם משפיע באופן מידי על אנשים בקצה השני. דווקא בתנאים הללו, חשוב יותר מתמיד שאנשים מתרבויות שונות יכירו זה את זה, ילמדו זה על זה ויבינו יותר טוב את התרבות, הלך המחשבה והמנהגים של אחרים. העבודה שלנו מתמקדת בדברים הללו, שהופכים חשובים יותר ויותר".

המחלקה בראשה עומדת ריאן אחראית על מאות תכניות חילופין, שבמסגרתן מגיעים לארה"ב כ-300 אלף איש מרחבי העולם מדי שנה – רבים מהם, בפעם הראשונה בחייהם. בנוסף, המחלקה מפעילה מערך בינלאומי ללימודי אנגלית לאוכלוסיות מוחלשות כלכלית, ופועלת לקידום קשרי תרבות בין ארה"ב למדינות ואוכלוסיות שונות. המחלקה פועלת ברציפות במחלקת המדינה בוושינגטון מאז שנות השישים.

אובמה הציג האסטרטגיה נגד דאעש: "לא תהיה פעולה קרקעית". רויטרס
פועלים לא רק במישור הצבאי. נשיא ארה"ב, ברק אובמה/רויטרס

"מה שמנחה את הפעילות שלנו זה היגיון פשוט: הדרך הכי טובה להתגבר על עוינות, קיצוניות וחשדנות היא לחבר בין אנשים. ברגע שנפגשים, לומדים ומבינים אחד את השני, הרבה יותר קל להיאבק בדעות קדומות ובתפיסות מוטעות. זה אינטרס של ארה"ב לקדם יותר הבנה ודיאלוג עם העולם, ולהכיר לאנשים את ארה"ב והתרבות האמריקנית", מוסיפה ריאן, שקיבלה אחריות על המחלקה לפני כשנה, אחרי ארבע שנים שבמהלכן הייתה אחראית על קשרי החוץ של סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.

הסיור הנוכחי במזרח התיכון, בתקופה שבה ארה"ב חוזרת להיות מעורבת בפעילות צבאית באזור, הביא אותה לשבע מדינות: מרוקו, אלג'יריה, מצרים, ישראל, הרשות הפלסטינית, עומאן וכוויית. "אנחנו פועלים בכל העולם, ויש ביקוש אדיר לתכניות החילופין, תכניות החינוך ופעילויות התרבות שאנחנו מציעים – הרי כמעט כל שגרירות אמריקנית רוצה לחזק את הקשרים עם הציבור המקומי שלה. המזרח התיכון, כמובן, חשוב לנו בגלל המעורבות האמריקנית המשמעותית באזור והמרכזיות שלו בעולם כיום".

לימודי אנגלית וסיוע לחרדים להשתלב בהיי-טק

במהלך הביקור בישראל, היא נפגשה בין היתר עם תלמידי תיכון מהכפר איכסאל שבגליל התחתון, שמשתתפים בתכנית לימודי האנגלית שהמחלקה מקדמת. "אנחנו מנסים להגביר את הנגישות של אנשים בעולם ללימודי אנגלית איכותיים, משהו שלצערנו הרבה אנשים לא יכולים להרשות לעצמם", היא אומרת. "אנחנו מאמינים שלימודי אנגלית יכולים לקדם יותר הבנה בין תרבויות – אנגלית היא הרי השפה הבינלאומית כיום - ובמקביל לפתוח לאנשים הזדמנויות ואפשרויות בתחומי ההשכלה והתעסוקה. מבחינת תכני הלימוד, אנחנו מנסים לשלב תכנים שעוסקים באתגרים שהחברה האמריקנית התמודדה ועדיין מתמודדת איתם, כמו למשל המאבק נגד העבדות ולמען שוויון זכויות".

במהלך ביקורה במצרים, מספרת ריאן, היא נפגשה עם קבוצה של אימאמים שלומדים אנגלית בתכניות של המחלקה. "אחד מהם סיפר שבמסגרת לימודי האנגלית, הוא למד לראשונה גם על הדמיון הרב בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות – וזה שינה את ההשקפה שלו בנושא. זו בדיוק ההבנה שאנחנו מנסים לקדם". בישראל מתקיימת תכנית לימודי אנגלית ייחודית למגזר החרדי, שמסייעת לחרדים (בהם לא מעט נשים חרדיות) להשתלב בעבודות בתחום ההיי-טק.

אחת הבעיות של ארה"ב במזרח התיכון היא שלמרות התמיכה הכספית האדירה שלה בממשלות שונות, ואולי בגללה, דעת הקהל באזור מאוד אנטי-אמריקנית, כולל במדינות שמקבלות מיליארדים מארה"ב. איך אתם מתמודדים עם זה?
"אנחנו מודעים לקשיים ולא מתעלמים מהם. רבים מהמשתתפים בתכניות החילופין המגוונות שאנחנו מציעים, הם אנשים שמגיעים לארה"ב עם דעה שלילית על המדינה, ואנחנו מקווים לשנות את זה. זכור לי במיוחד מאמן כדורגל ממצרים שהגיע במסגרת תכנית חילופין שלנו למאמני ספורט. בהתחלה הוא דיבר על כמה שהוא מתעב את ארצות הברית, והבהיר שהוא נרשם לתכנית רק בשביל לקבל השתלמות מקצועית בחינם. אחרי שלושה שבועות, הוא שינה לחלוטין את דעתו, והתחיל לברר איך הוא יכול להביא את המשפחה שלו. יש אלפי סיפורים כאלה כל שנה. אנחנו לא אומרים לאנשים מה לחשוב על ארצות הברית, אבל מציעים להם הזדמנות להתרשם במו עיניהם".

אוון ריאן, אחראית קשרי התרבות והחינוך של משרד החוץ האמריקני, בביקור בבית ספר תיכון בישראל.. שגרירות ארה"ב,
"ישראל השתנתה מאוד מאז הביקור הקודם שלי". ריאן מול תלמידי התיכון/שגרירות ארה"ב

תכניות החילופין, החינוך וקשרי התרבות שאתם מפעילים עולות כסף למשלם המסים האמריקני. למה הממשל מייחס לכך חשיבות וממשיך להשקיע בתחום הזה כבר עשרות שנים?
"אני חושבת שזה אינטרס מובהק של ארה"ב לא להתבסס רק על קשרי מנהיגים או יחסי מסחר עם מדינות, אלא להשקיע בקשרים ישירים בין אזרחים, שמעודדים הבנה הדדית ושיתופי פעולה נרחבים. מעבר לכך, אני מאמינה שהתכניות שלנו יכולות לסייע במאבק בקיצוניות ושנאה – וזה יעד מרכזי של הממשל. כאשר מכירים רק סטיגמות ודעות קדומות, הרבה יותר קל ללכת שבי אחר רעיונות קיצוניים המבוססים על שנאה. אנחנו פועלים נגד הדברים הללו".

המחלקה לקשרי חינוך ותרבות מפעילה תכניות חילופין במגוון רחב של תחומים – "החל מתכנית למומחי שימור מים, שזה נושא חשוב מאוד באזור שלכם, דרך תכניות למורים ועד תכניות לעידוד נשים בספורט. יש גם תכניות ייחודיות לאזורים מסוימים בעולם – למשל, דיאלוג ישראלי-פלסטיני, דיאלוג בין-דתי וכדומה".

הביקור בשבוע שעבר היה ביקורה השני של ריאן בישראל – הפעם הקודמת שבה הגיעה לארץ הייתה לפני 15 שנה, אז עבדה בלשכתה של הגברת הראשונה, הילארי קלינטון. "המדינה השתנתה מאוד מאז הביקור הקודם שלי, אבל בשני הביקורים נהניתי כאן", היא מסכמת. "אנחנו מודעים היטב לחשיבות ששר החוץ קרי מייחס לישראל ולשלום, ואנחנו כמובן מנסים לתרום בתחומי הפעילות שלנו. אנחנו מנסים לבנות תשתית לשלום ברמה האנושית, זו עבודה לטווח הארוך".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully