וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב התקציב: פגישת נתניהו-לפיד הסתיימה ללא הסכם

21.9.2014 / 16:24

ראש הממשלה ושר האוצר נועדו בצהריים אולם לא הגיעו להסכמה שתאפשר להציג את תקציב המדינה ל-2015. השניים ייפגשו שוב בימים הקרובים. בסביבת לפיד אמרו שהפערים בין השניים קטנים

צילום: רויטרס, אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד

במשרד ראש הממשלה בירושלים הסתיימה אחר הצהריים (ראשון) ללא תוצאות פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד בנוגע לתקציב המדינה לשנת 2015. השניים סיכמו להיפגש שוב בימים הקרובים. בסביבת לפיד הדגישו שהפערים בין השניים קטנים ושהציפייה היא לסיים את הדיונים על התקציב בימים האחרונים. עוד ציינו ב"יש עתיד" כי יעמדו על כך שלצד תוספת לביטחון תינתן גם תוספת לנושאים החברתיים.

עוד בנושא התקציב
דרעי על הפשרה בתקציב: ”לפיד מוכר את מעמד הביניים”
דעה: בסך הכל טוב שיש תקציב
לפיד: ”לא רוצים בחירות בעת הזאת, זה לא טוב לישראל”

יו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, יצא נגד ההסכמה המסתמנת בין הצדדים ואמר כי היא עדות לכך שהתקציב יהיה "הרסני" מבחינה חברתית. לדבריו, חרף ההבטחות מצד ההנהגה, "לא יהיה אזרח אחד במדינת ישראל שמצבו ישתפר בעקבות ההסכמות האלה". "ההישגים שלפיד מציג הם בלוף משום שבזמן שהוא מתפאר בהגנה על מעמד הביניים, הוא קיצץ בחינוך, ברווחה ובבריאות - קיצוץ שיפגע פגיעה ישירה במעמד הביניים ובשכבות המוחלשות. התקציב הוא אשרור לכישלון הכפול של הממשלה - הכישלון המדיני והכישלון הכלכלי. הממשלה הזאת לא מציעה חזון או תקווה לאזרחי ישראל באף אחד מהתחומים האלה. תקציב 2015 צריך להיות אקורד הסיום של הממשלה הזאת".

שר האוצר יאיר לפיד בישיבת ממשלה. יוני 2014. צלם: מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
מתקרבים להסכם, אולם צפויות עוד פגישות. לפיד ונתניהו/מערכת וואלה! NEWS, צלם: מרק ישראל סלם

נתניהו ולפיד נפגשו בצהריים במטרה "לסגור את הפרטים" האחרונים בפשרה שרקחו הצוותים המקצועיים סביב תקציב השנה הבאה. על פי מתווה הפשרה, יועלה יעד הגירעון ל-3.4% מן התוצר, תינתן תוספת של שישה מיליארד שקלים לתקציב הביטחון, לא יוטלו בשלב זה מסים חדשים על הציבור ותאושר תכנית "מע"מ אפס" לדירה ראשונה של לפיד.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

בסביבת לפיד שאבו בסוף השבוע עידוד מהחלטת סוכנות דירוג האשראי S&P לאשרר את דירוג האשראי של ישראל ולהותירו על A+, אולם לא ברור כיצד ההחלטה של ראש הממשלה ושר האוצר להעלות את יעד הגירעון מתיישבת עם האיומים של נתניהו לפיהם צעד זה יפגע בעתיד בדירוג האשראי ובחוסן הכלכלי של ישראל.

הפשרה הזו, יותר משהיא פשרה תקציבית, היא פשרה פוליטית שמאפשרת לשני המנהיגים לנופף בהישגים מול קהל המצביעים שלהם. די היה לצפות במסיבת העיתונאים התמוהה שכינס לפיד בפתח ביתו אתמול כדי להבין שהקרב בין השניים הוא מאבק קוסמטי על כותרות, ולא דיון על מדיניות כלכלית שונה. לפיד יוכל להתגאות באי העלאת מסים, אף שהגדלת הגירעון משמעותה, כפי שהיטיב שר האוצר להסביר בעבר, "הלוואה שהדור שלי לוקח מהדור שלכם בלי שיש לו מושג מאיפה הוא הולך להחזיר אותה". לפיד גם יצליח סוף סוף להעביר את תכנית "מע"מ אפס", למרות שלא נמצא כלכלן אחד שיסכים להגן עליה ולטעון שתביא לירידה במחירי הדיור.

נתניהו, מנגד, יקבל את ההישג שלו: תוספת של שישה מיליארד שקל לביטחון. עושה רושם כי התוספת הזו, שניתנת לביטחון ללא כל דרישת התייעלות מצד מערכת הביטחון, ואשר תביא את תקציב הביטחון לשיא של כל הזמנים, דרושה לנתניהו בעיקר מסיבות פוליטיות: הצורך לחזור ולהצטייר כ"מר ביטחון" מחד, והרצון לתגמל את שותפו הנאמן, שר הביטחון משה יעלון, מאידך.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully