וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך כשל הניסיון של נתניהו להשוות בין חמאס לדאעש

23.8.2014 / 13:16

ראש הממשלה מתח קו בין הארגון שהוציא להורג משת"פים והרג את דניאל בן ה-4, למפלצת מעיראק, אך במקביל נציגיו דנים עם הארגון בקהיר. אז מה ההבדל בין המדינה האיסלאמית לחמאס?

ישיבת ממשלה, 17 באוגוסט 2014. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
"השוואה אומללה". נתניהו בישיבת ממשלה/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

היממה החולפת לא היטיבה עם מעמדו של חמאס. שני אירועים טראגיים שהתרחשו ברצועת עזה וסביבה - הוצאתם להורג של 18 אזרחים פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל, ורציחתו של הילד דניאל טרגרמן בן ה-4 שנפגע מפצצת מרגמה - הציגו את הארגון בתקשורת הבינלאומית באור רצחני, קיצוני והיסטרי.

על הרצח הנורא בקיבוץ בשער הנגב אין צורך להכביר מילים. שגריר האיחוד האירופי בישראל מיהר לפרסם הודעה בעקבות הירי, בה אמר כי הוא "מגנה בחריפות את רצח הילד בן ה-4 על ידי טרוריסטים מעזה", והוסיף כי "הפגיעה המכוונת בערים וקהילות ישראליות היא פשע ויש להפסיק אותה מיד". בתחילת השבוע, כאשר הפעילות הדיפלומטית הרשמית תתחדש, צפויות לצאת הודעות דומות מכל רחבי העולם. למשפחת טרגרמן ולאנשי הקיבוץ אין בכך נחמה.

ההשוואה הישראלית בין חמאס לדאעש עוררה סערה ברשת

אירוע ההוצאה להורג של החשודים בשיתוף פעולה עם ישראל, לעומת זאת, טרם זכה לגינוי משמעותי בעולם. בישראל מפרשים את ההוצאה להורג כמעשה פזיז שנובע מלחץ גדול בשורות הארגון. הסיכולים הממוקדים שביצעו השב"כ וחיל האוויר, אומרים גורמים בכירים בצד הישראלי, יצרו בקרב הנהגת חמאס חשדנות ופאניקה, שהובילו לשחיטה הברברית של אותם חשודים - ללא כל הליך משפטי.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
גם חמאס מצטרף לתביעה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה
האם משחזרת: "קראנו לדניאל, ואז היה פיצוץ ושמענו צעקות"
במערכת הביטחון שוקלים מהלך קרקעי נוסף בעזה

קמפיין הטוויטר של נתניהו "חמאס הוא דאעש ודאעש הוא חמאס". טוויטר, צילום מסך
הקמפיין שפרסמה לשכת נתניהו, עם תיעוד הוצאות להורג של חמאס ושל דאעש/צילום מסך, טוויטר

לשכת ראש הממשלה ניסתה לעשות שימוש תעמולתי בתמונות הזוועה שפורסמו בעזה, כמו גם בתמונות ארכיון שמתעדות את אכזריות חמאס כלפי האוכלוסיה הפלסטינית, כדי לקבע בשיח הבינלאומי השוואה בין חמאס לארגון דאעש הרצחני. הקמפיין נכשל כישלון חרוץ, ובצדק: יש צביעות רבה בהכרזותיו של נתניהו על כך שחמאס הוא כמו דאעש, במקביל לניהול משא ומתן מול הארגון על הסדרה ארוכת טווח בקהיר. האם נתניהו היה מסכים לשגר את עמוס גלעד גם לשיחות עם בכירי דאעש?

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שנתניהו מגדיר כבר שנים בשיחות סגורות כמנהיג חלש והססן, מפציץ את אנשי דאעש בעיראק מזה שלושה שבועות, אך אינו מעניק להם את הכבוד של ניהול משא ומתן מולם, גם אם המחיר לכך הוא הוצאתם להורג של שבויים אמריקנים. לארה"ב ברור שעם דאעש לא מדברים, בדאעש יורים. יחסו של נתניהו לחמאס שונה בתכלית. אם נתניהו באמת סבור שחמאס הוא כמו דאעש, מדוע הסכים לשחרר יותר מאלף טרוריסטים לידי הארגון בעסקת שליט?

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"שני ענפים של אותו העץ הרעיל"

הקמפיין "חמאס הוא דאעש" נכשל לא רק בגלל הסתירה הפנימית שמייצגת מדיניות נתניהו, אלא גם מכיוון שבניגוד לדאעש, חמאס אינו עורף את ראשיהם של עיתונאים אמריקנים הפועלים ברצועת עזה, אלא מארח אותם, מגן עליהם וכפי שראינו במהלך המבצע, מגייס אותם לצרכיו. עיתונאים שחרגו מהקו הנוקשה של חמאס ופירסמו מידע על שיגורי רקטות לעבר ישראל זכו לאיומים ובמקרים קיצוניים גורשו מעזה, אך אף אחד מהם לא סיים את חייו כמו ג'יימס פולי, העיתונאי שנרצח בעיראק בתחילת השבוע.

הנקודה המצערת בניסיון האומלל של לשכת ראש הממשלה להשוות בין חמאס לדאע"ש היא שמבחינה היסטורית, יש דווקא לא מעט מן המשותף לחמאס ולארגון האם של דאעש - אל-קאעדה. כל מי שיקרא את אמנת חמאס ימצא בה ייצוג נרחב לקיצוניות איסלאמיסטית, אנטישמיות בוטה והתנגדות לתרבות המערב ולהשפעתה בעולם הערבי. אין זה מקרי שהמייסד האידיאולוגי של אלקאעדה, עבדאללה עזאם (פלסטיני מאזור ג'נין), העריץ את מייסדי חמאס, גייס כספים עבור התנועה בראשית דרכה ואף פירסם ספר בשבחיה.

מצד שני, חשוב לזכור שאמנת חמאס כוללת גם חלקים המנוגדים לעמדות אל-קאעדה ודאעש. האמנה אינה שוללת לחלוטין את הלאומיות הערבית, ומאמינה כי ניתן לשלב בינה לבין התפיסה האיסלאמיסטית. כך, למרות המחלוקות והשנאה העזה בין חמאס לפתח, מבחינה רשמית יכולות שתי התנועות להכריז פעם אחר פעם על ניסיונות כושלים להקמת ממשלת אחדות לאומית-פלסטינית, תוך החלפת חיבוקים ונשיקות מול המצלמות. אצל דאעש דבר כזה לא היה קורה: הארגון פועל במרץ כדי להשמיד את מדינות הלאום הערביות ולהקים במקומן חליפות איסלאמית.

דאעש ערפו את ראשו של עיתונאי אמריקני שנחטף בסוריה. צילום מסך
העיתונאי ג'יימס פולי רגע לפני הוצאתו להורג/צילום מסך

גם רמת האלימות שחמאס מפגין כלפי נתיניו, מזעזעת ככל שתהיה, שונה לחלוטין מהאלימות של דאעש. האוכלוסיה הנוצרית ברצועת עזה חיה בפחד ומאות נוצרים עזבו את הרצועה מאז עליית התנועה לשלטון, אבל אף אחד לא ראה בעזה נוצרים שנצלבו בעודם בחיים, כפי שניתן לראות בתמונות שמגיעות בחודשים האחרונים מסוריה ועיראק. אותו הדבר נכון לגבי היחס לנשים: חמאס מטיל עליהן מגבלות, אך כך עושה גם סעודיה, בת הברית השקטה של ישראל בשנים האחרונות. נשים "כופרות" שנמצאות תחת שלטון דאעש, לעומת זאת, נמכרות כשפחות מין.

בשורה התחתונה, חמאס הוא ארגון טרור איסלאמיסטי ורצחני, בעל קשרים היסטוריים למייסדי תנועת אלקאעדה, שממשיך לשתף פעולה עם תנועות ג'יהאד עולמי גם בימינו (דוגמא לכך היא השמחה הרבה במצרים בעקבות חיסולו של מפקד החטיבה הדרומית בארגון, ראאד עטאר, שסייע במשך שנים לארגוני הג'יהאד העולמי בסיני). מצד שני, חמאס אינו דאעש, והעולם מבין זאת היטב. גם ראש הממשלה מבין זאת, ולראיה השיחות שהוא מנהל עם הארגון.

הניסיון להשוות בין הארגונים נועד לכישלון ומציג את מדיניותה של ישראל באור מגוחך. אין צורך בהשוואות כושלות מסוג זה, כדי להסביר לעולם מיהו חמאס. ארגון שמוציא להורג אנשים ללא משפט בשעות הבוקר, ורוצח ילד בן 4 בשעות הערב, הוא גרוע מספיק בפני עצמו.

מטוסי קרב מסוג F/A-18 ממריאים מנושאת המטוסים ג'ורג' וושינגטון במפרץ הפרסי לתקיפת יעדי דאעש בעיראק. 11 באוגוסט 2014. AP
אובמה לא מעניק לאיסלאמיסטים את הכבוד של ניהול מו"מ מולם. מטוסים אמריקניים בדרך להפצצת מטרות דאעש בעיראק/AP
הוצאה להורג של 18 אנשים שנחשדו על ידי חמאס כמשתפי פעולה עם ישראל. עזה, 22 באוגוסט 2014. רויטרס
הוצאה להורג של החשודים בשיתוף פעולה עם ישראל, אתמול/רויטרס

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully