וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם חמאס מצטרף לתביעה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה

23.8.2014 / 12:19

נציגי הארגון חתמו על מסמך המבטיח גיבוי לפנייה פלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי. אם הפלסטינים יפנו להאג, גם חמאס ייחקר באותו האישום. א-רישק: "לא חוששים מהחקירה"

עצרת תמיכה בחמאס ברמאללה. 22 באוגוסט 2014. AP
אבו מאזן "חיכה רק לתמיכת חמאס". עצרת תמיכה בארגון ברמאללה, אתמול/AP

חמאס חתם על הסכם, במסגרתו הארגון יגבה כל פנייה פלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי – כך מסרו היום (שבת) שני בכירים בארגון. צעד כזה עשוי לחשוף את ישראל, כמו גם את חמאס עצמו, לחקירה בגין פשעי מלחמה.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שקל במשך חודשים ארוכים הצטרפות לבית הדין, אשר תביא להחרפה ביחסים עם ישראל, ותוסיף מתח רב ביחסים עם ארצות הברית, שמתנגדת לצעד כזה. הגיבוי מחמאס מסיר מאבו מאזן מכשול מרכזי בדרך, אולם טרם התברר אם הוא אכן מתכוון לפעול להצטרפות לבית הדין בהאג.

מלחמה בדרום - עוד בוואלה! חדשות:
ההשוואה הישראלית בין חמאס לדאעש עוררה סערה ברשת
משעל: לרוב אנחנו לא מתכוונים לפגוע באזרחים
בעזה שמחו על ההוצאה להורג: "נדביר גם את היהודים"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך פגישה עם מזכ"ל הליגה הערבית בקהיר, 16 ביולי 2014. AP
נפגש עם בכירי חמאס בקטאר בסוף השבוע. אבו מאזן/AP

אבו מאזן הבהיר בעבר כי לא יתקדם ללא אישור חתום מכל הפלגים הפלסטיניים. בחודש שעבר, כל הארגונים החברים באש"ף נתנו את ברכתם לצעד, וחמאס הצהיר בתגובה כי יבחן את הנושא. החלטת חמאס הגיעה לאחר כשבעה שבועות של לחימה קשה ברצועת עזה, במהלכם התקיף צה"ל כ-5,000 מטרות.

בישראל מדגישים כי נעשה כל מאמץ לפגוע במטרות טרור בלבד, אולם לדברי גורמים פלסטיניים ונציגי האו"ם, כ-75% מתוך כ-2,090 ההרוגים בצד הפלסטיני הם אזרחים שאינם מעורבים בלחימה. במקביל, יותר מ-3,800 רקטות ופצמ"רים נורו מהרצועה לעבר ישראל באותה תקופה.

מתחילתו של מבצע "צוק איתן", אבו מאזן עמד בפני לחץ פנימי קשה וקריאות להעמיד לדין את ישראל על הפשעים שביצעה לכאורה בעזה. בחודש שעבר, הוא אמר לבכירים באש"ף ולמנהיגים פלסטינים נוספים כי יתקדם "רק אם חמאס יתמוך ביוזמה".

עדכונים שוטפים | אחרי שבע שעות: ירי לעבר עוטף עזה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אם הפנייה הפלסטינית אכן תיושם, תוכל במקביל להיפתח חקירה נגד חמאס בנוגע לירי הרקטות לעבר ישראל מאז שנת 2000. בכיר חמאס, עיזת א-רישק, אמר היום כי חמאס לא חושש מהחקירה בגין פשעי מלחמה, ואף קרא לאבו מאזן להצטרף לבית הדין "בהקדם האפשרי".

בריאיון טלפוני ממעונו בקטאר, מסר א-רישק: "אנחנו תחת כיבוש ותחת מתקפה יום-יומית. לוחמינו מגנים על העם, והרקטות האלה נועדו לעצור את המתקפות הישראליות. זה ידוע שישראל התחילה את המלחמה הזאת, כמו שהיא התחילה מלחמות קודמות".

למרות דבריו של א-רישק, ספק אם טיעוניו יחזיקו במבחן בית הדין. דוח האו"ם לאחר מבצע "עופרת יצוקה" קבע כי ישראל וגם חמאס הפרו את החוק הבינלאומי ותקפו מטרות אזרחיות. ועדת החקירה, בראשותו של המשפטן הדרום אפריקני ריצ'רד גולדסטון, מצאה כי ירי הרקטות לעבר ישראל מהווה פשע מלחמה.

השופט ריצ'ארד גולדסטון. AP
קבע כי שני הצדדים אשמים בפשעי מלחמה. גולדסטון/AP

ההחלטה של חמאס מגיעה לאחר פגישות שנערכו בקטאר בין אבו מאזן וראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל בסוף השבוע. לא התקבלה תגובה מלשכתו של אבו מאזן, אולם בכיר פלסטיני העריך כי יו"ר הרשות ימתין לממצאי ועדת החקירה של האו"ם בראשותו של וויליאם שייבס, שצפויים להתפרסם בחודש מרץ, לפני שיפנה לבית הדין.

תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי לשעבר, לואיס מורנו אוקמפו, העריך כי פנייה לבית המשפט עשויה להיות צעד חיובי. "אני חושב שבית הדין יכול לתרום לפתרון הסכסוך", אמר. אוקמפו הסביר כי בית הדין מתערב רק במקרים בהם נקבע כי הצדדים אינם מנהלים חקירה עצמאית בנוגע לחשדות לפשעי מלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully