וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הרצועה נואשים להסכם: "עזה לא מנצחת, היא גוססת"

19.8.2014 / 12:45

ע’ מבית חאנון סיפר לוואלה! חדשות כי חבריו מאוכזבים מהיעדר ההסכם, אך לא יסתפקו בפחות מהסרת המצור. ס’ מעזה: הדיווחים השגויים על הסכם כולל אמש היו "אכזריים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

בעוד המגעים בקהיר נמשכים באווירה פסימית, בקרב תושבי רצועת עזה ניכרת ציפייה להסכם כולל להפסקת אש שיביא עמו הסרה מוחלטת של המצור מעל הרצועה. תושבים בעזה אמרו היום (שלישי) לוואלה! חדשות כי אם לא ייפתחו נמל ימי ושדה תעופה, כפי שדורש הצד הפלסטיני, הדבר יביא לאכזבה קשה בעזה.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד:
הערכה בישראל: "אולי נצליח להגיע להסכמות מוגבלות"
"המזוודות מוכנות": בדרום נערכים לפקיעת הפסקת האש
"אם המו"מ יקרוס, חמאס מכין לישראל הפתעה"

הרס בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
מחכים להתחיל בשיקום הרצועה. ההרס בשכונת שג'אעיה בעזה בעקבות הפצצות צה"ל/רויטרס

ע', תושב בית חאנון, אמר כי בקרב חבריו ובני משפחתו אפשר למצוא שפע של עמדות בנוגע למשא ומתן ולהמשך הלחימה. לדבריו, עד כה כולם מאוכזבים מכך שחמאס לא הצליח להגיע להסכם הפסקת אש עם ישראל. עם זאת, הוא הדגיש כי האכזבה אינה מחמאס דווקא, אלא היא נובעת מרצונם העז לראות את סיום הלחימה ולהתחיל בשיקום הרצועה. לדבריו, חלק מחבריו רואים בהסכם שיביא להסרה חלקית של המצור כישלון או תבוסה, ואילו אחרים רוצים הסכם בכל תנאי ולו בלבד שהלחימה תיפסק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לא מסתפקים ב"שקט תמורת שקט"

ס', תושב העיר עזה, אמר כי האפשרות שהמגעים בקהיר יסתיימו בנוסחה של "שקט תמורת שקט" מעוררת חשש גדול בקרב תושבי עזה, משום שהם מצפים להישגים נרחבים יותר. לדבריו, הפרסומים אמש בכלי התקשורת הפלסטיניים על כך שהושג הסכם כולל היו לא פחות מ"אכזריות".

לטענת ס', חמאס לא יוכל לקבל הסכם חלקי, ואם יהיה זה הסכם שלא יוביל להסרה של המצור, תתנהל מלחמת התשה ארוכה בין חמאס לבין ישראל. "ממשלת ישראל חושבת שבכך היא תוביל לפגיעה בחמאס, אבל עבורנו, פעילי הארגון הם החיילים והצבא שמגן עלינו", אמר. לדברי ס', יש כרגע כעס כלפי כל הצדדים: ישראל, הרשות הפלסטינית, חמאס ובעיקר מצרים בהנהגת הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי.

ס' עוד סיפר כי רבים בקרב חבריו מבינים שכל הסיסמאות בדבר "הניצחון של עזה" שמנסים בחמאס להעביר לעם הן שקריות. לדבריו, התגית (האשטאג) של "עזה מנצחת" בטוויטר זוכה לתגובות עוינות, ובהן תגובות בנוסח "עזה גוססת".

ראש החמאס מוסא אבו מרזוק וראש הפת"ח עזאם אחמד בעת הגעת המשלחת הפלסטינית לקהיר על מנת לערוך משא ומתן על הארכת הפסקת האש, 13 אוגוסט 2014. רויטרס
מאוכזבים שלא הושג הסכם. חברי המשלחת הפלסטינית למגעים בקהיר/רויטרס

אמש מסרו מקורות פלסטיניים לסוכנות הידיעות "מען" כי המשלחות של ישראל ושל הפלסטינים לקהיר חתמו במהלך הערב על הסכם "בראשי פרקים", בחסות מצרים. במקביל, גורמים פלסטיניים בקהיר שוחחו עם העיתון הפלסטיני "אל-קודס" ומסרו כי ההסכם כולל הפסקת אש קבועה, שבמסגרתה יבוטל אזור החיץ בגבול הרצועה באופן מידי – ולא באופן הדרגתי, כפי שהופיע במסמך המקורי. עוד דווח כי הצדדים סיכמו שייפתחו כלל המעברים ללא הגבלות על הסחורות שעוברות בהם, וכי שטח הדיג יורחב.

עם זאת, בשני הצדדים מיהרו להכחיש את הדברים. גורם ישראלי בכיר אמר כי בניגוד לדיווחים, אין עדיין הסכם בין הצדדים, ויש עדיין מחלוקות מהותיות. בירושלים הדגישו כי השיחות המתקיימות היום בבירת מצרים יתמקדו בסוגיות ה"קלות" יותר שעומדות על הפרק, כגון הקלות במעברים, אך לא בדרישה הפלסטינית להסרה מוחלטת של המצור מעל עזה, כולל הקמת נמל ושדה תעופה. תמונת המצב מן הצד הישראלי היא ש"לא מדברים על הסכם כולל, אבל אולי נצליח להגיע להסכמות מוגבלות".

גם בצד הפלסטיני הכחישו כי הושג הסכם. "המשלחת הישראלית עדיין עקשנית לנגד הדרישות של הפלסטינים, והארכת הפסקת האש הגיעה רק אחרי הבקשה המצרית", אמר הלילה ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות בקהיר, עזאם אל-אחמד, במסיבת עיתונאים. "אנחנו מקווים לנצל כל רגע על מנת להגיע להסכם כדי לא להמשיך את מעגל האלימות". עיזת א-רישק, חבר הלשכה המדינית של חמאס וחבר במשלחת לשיחות בקהיר הוסיף: "אין אפשרות להגיע להסכם מבלי להגשים את מטרות העם הפלסטיני. אם האויב לא מגיב לדרישות שלנו, כל האפשרויות של אנשינו פתוחות".

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully