וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה בישראל: "אולי נצליח להגיע להסכמות מוגבלות"

19.8.2014 / 8:55

בשני הצדדים דוחים את הדיווחים על הסכם כולל. בירושלים אומרים שהמו"מ יתמקד כעת בהקלות מוגבלות לפלסטינים. חמאס ממשיך להתעקש על נמל, על שדה תעופה ועל פתיחת מעבר רפיח

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ממשיכים לדבר: לאחר הארכת הפסקת האש ב-24 שעות נוספות, המשלחת הישראלית למגעים להפסקת אש נמצאת גם הבוקר (שלישי) בקהיר, והשיחות נמשכות בתיווך מצרים. גורם ישראלי בכיר אמר כי בניגוד לדיווחים אמש בתקשורת הפלסטינית, אין עדיין הסכם בין הצדדים, ויש עדיין מחלוקות מהותיות.

בירושלים מדגישים כי השיחות שיתקיימו היום בבירת מצרים יתמקדו בסוגיות ה"קלות" יותר שעומדות על הפרק, כגון הקלות במעברים, אך לא בדרישה הפלסטינית להסרה מוחלטת של המצור מעל עזה, כולל הקמת נמל ושדה תעופה. תמונת המצב מן הצד הישראלי היא ש"לא מדברים על הסכם כולל, אבל אולי נצליח להגיע להסכמות מוגבלות".

ההסכמות המוגבלות הללו יכללו ככל הנראה הרחבת תחום הדיג ברצועת עזה, הרחבת הפעילות במעברי היבשה לישראל, העברת כספים לפקידי חמאס דרך מדינה שלישית והקלת הפעילות לשיקום הרצועה. זאת כל עוד יהיה פיקוח על כך שחומרים המוכנסים לרצועה אינם משמשים לפעילות טרור. לא ברור אם חמאס יסכים למתווה כזה ויוותר בכך למעשה על דרישותיו לנמל ימי ולשדה תעופה.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד:
"המזוודות מוכנות": בדרום נערכים לפקיעת הפסקת האש
לחץ מערבי על בית הדין בהאג למנוע חקירה נגד ישראל
"אם המו"מ יקרוס, חמאס מכין לישראל הפתעה"

ראש המשלחת הפלסטינית לקהיר, בכיר פתח עזאם אל-אחמד, במסיבת עיתונאים להכרזה על הארכת הפסקת האש, 13 באוגוסט 2014. רויטרס
"מקווים לנצל כל רגע על מנת להגיע להסכם". ראש המשלחת הפלסטינית, עזאם אל-אחמד/רויטרס

אף שהמחלוקות העיקריות הן בין ישראל לחמאס, הגורם הבכיר הוסיף כי "הסרה מוחלטת של המצור על עזה, כפי שחמאס דורש, תלויה לא רק בישראל אלא גם במצרים". נכון לאמש, המצרים עדיין שותפים להתנגדות מצד ישראל להקמת נמל ימי ושדה תעופה בעזה. סוגיה קריטית לא פחות היא פתיחתו של מעבר רפיח בגבול בין עזה למצרים, וגם בנושא זה הושגה עד כה הסכמה עקרונית בלבד שהמעבר יפעל בשליטת הרשות הפלסטינית.

אם אכן יגיעו הצדדים ל"הסכמות" שיובילו להקלה מסוימת במצור על עזה, תציע מצרים להאריך את הפסקת האש ואת המשא והמתן בין הצדדים על הסוגיות הגדולות יותר, בהן סוגיית הפירוז, שהייתה דרישה מרכזית של ישראל בתחילת המשא ומתן. ישראל לא תסכים להסרה מוחלטת של המצור על עזה ללא הסדר ברור לפירוז הרצועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אם האויב לא מגיב לדרישותינו - כל האפשרויות פתוחות"

גם בצד הפלסטיני מכחישים כי הושג הסכם. ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות בקהיר, עזאם אל-אחמד, טען הלילה במסיבת עיתונאים כי לא הושגה כל התקדמות במגעים להפסקת אש קבועה. "המשלחת הישראלית עדיין עקשנית לנגד הדרישות של הפלסטינים, והארכת הפסקת האש הגיעה רק אחרי הבקשה המצרית", ציין אל-אחמד. "אנחנו מקווים לנצל כל רגע על מנת להגיע להסכם כדי לא להמשיך את מעגל האלימות".

עיזת א-רישק, חבר הלשכה המדינית של חמאס וחבר במשלחת לשיחות בקהיר אמר אף הוא כי טרם הושג הסכם. "אין אפשרות להגיע להסכם מבלי להגשים את מטרות העם הפלסטיני", אמר א-רישק. "אם האויב לא מגיב לדרישות שלנו, כל האפשרויות של אנשינו פתוחות".

מעבר כרם שלום. רויטרס
היום ידונו בסוגיות ה"קלות", כמו הקלות במעברים. משאיות סחורה במעבר כרם שלום/רויטרס

אמש מסרו מקורות פלסטיניים לסוכנות הידיעות "מען" כי המשלחות של ישראל ושל הפלסטינים לקהיר חתמו במהלך הערב על הסכם "בראשי פרקים", בחסות מצרים. במקביל, גורמים פלסטיניים בקהיר שוחחו עם העיתון הפלסטיני "אל-קודס" ומסרו כי ההסכם כולל הפסקת אש קבועה, שבמסגרתה יבוטל אזור החיץ בגבול הרצועה באופן מידי – ולא באופן הדרגתי, כפי שהופיע במסמך המקורי.

יתרה מכך, על פי הדיווחים, סוכם שייפתחו כלל המעברים ללא הגבלות על הסחורות שעוברות בהם, וזאת בתיאום עם הרשות הפלסטינית. שטח הדיג יורחב משישה ל-12 מייל, ומעבר רפיח ייפתח בניהול הרשות ובתיאום עם השלטונות המצריים. חודש לאחר חתימת ההסכם יתחדש הדיון בנושאי נמל ימי, שדה תעופה והחזרת גופות החיילים הישראלים, סגן הדר גולדין וסמל-ראשון אורון שאול. לטענת הגורמים, מצרים לחצה על ישראל לוותר על דרישתה לפרז את הרצועה ולהרוס מנהרות בחסות בינלאומית. ברשת אל-ג'זירה דווח כי סוגיית שיקום רצועת עזה תהיה בפיקוח של ממשלת הפיוס הפלסטינית.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully